از بلیط های سی و پنج تومانی اینوتکس تا غرفه های 600 هزار تومانی!

رسانه کلیک - هشتمین نمایشگاه بین المللی اینوتکس در حالی شروع به کار کرده است که که افراد عادی برای شرکت در این نمایشگاه باید بلیطی با بهای سی و پنج هزار تومان تهیه کنند. در نگاه اول کمی تا قسمتی این قیمت بها به نظر زیاد می آید و در مقایسه با نمایشگاه الکامپ که صرفا با پرداخت 2 هزار تومان می توان در آن شرکت کرد سقف بالایی دارد. به عبارتی ساده تر اگر سه نفر از افراد یک استارتاپ قصد دور زدن در این نمایشگاه را داشته باشد، باید هزینه ای معادل 105 هزار تومان کنار بگذارد. رسانه کلیک در پی یافتن این سوال که پرداخت چنین بهای بلیطی برای حضور در چنین نمایشگاهی که ظاهرا با حمایت بخش دولتی در حال برگزاری است؛  تا چه حد عاقلانه به نظر می رسد دست به کار شد که ماحصلش را در ادامه می خوانید.

از بلیط های سی و پنج تومانی اینوتکس تا غرفه های 600 هزار تومانی!

در نگاه اول کمی تا قسمتی این قیمت بها به نظر زیاد می آید و در مقایسه با نمایشگاه الکامپ که صرفا با پرداخت 2 هزار تومان می توان در آن شرکت کرد سقف بالایی دارد. به عبارتی ساده تر اگر سه نفر از افراد یک استارتاپ قصد دور زدن در این نمایشگاه را داشته باشد، باید هزینه ای معادل 105 هزار تومان کنار بگذارد. رسانه کلیک در پی یافتن این سوال که پرداخت چنین بهای بلیطی برای حضور در چنین نمایشگاهی که ظاهرا با حمایت بخش دولتی در حال برگزاری است؛ تا چه حد عاقلانه به نظر می رسد دست به کار شد که ماحصلش را در ادامه می خوانید.

هدف اینوتکس چیست؟

در بررسی صفحه اول اینوتکس در رابطه با نمایشگاه با این نوشته مواجه می شویم: «نمایشگاه اینوتکس امسال در ادامه روند سال گذشته، رویکرد استارتاپی دارد و اجزای مختلف اکوسیستم (استارتاپ ها، شتابدهنده ها، VCها، فرشتگان کسب وکار، شرکتهای فناوری، مخترعین، مراکز رشد و پارکهای فناوری، منتورها و مربیا، برگزارکنندگان رویدادهای کارافرینی، بروکرهای فناوری و ...) در این نمایشگاه حضور دارند. هدف امسال ما سه نکته است. اول می خواهیم کلی سرمایه گذار بیاوریم تا ایده هایتان را عملی کنید. دوم مشارکت و همکاری بین شرکت های بزرگ و استارتاپ ها را با هم افزایش دهیم و سوم اینکه کلی محتوای جدید و دست اول که تا حالا نشنیدید تولید کنیم.

برای تحقق اهدافمان بخش های مختلفی درنظر گرفتیم که مهمترین آنها همزمانی اینوتکس با اولین "مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه" است که کمیسیون اجتماعی-اقتصادی سازمان ملل قصد برگزاری اش را در اینوتکس دارد. و قرار است از 62 کشور نماینده های خارجی دعوت کند تا شاهد اینوتکس باشند.

از سایر رویدادهای این نمایشگاه می شود به رویداد کافه سرمایه اینوتکس، Reverse Pitch ، INOTEX Pitch، ایستگاه کارآموزی و اشتغال، INOTEX Talent، جلسات تناظریابی (Matchmaking)، جلسات مذاکره B2B، و ... اشاره کرد که همگی همزمان با اینوتکس برگزار خواهند شد.»

هدف الکامپ چیست؟

در همین راستا و در بررسی صفحه الکامپ با این نوشته مواجه می شویم:

«الکامپ در عرصه طراحی، ساخت و تولید و پشتیبانی از محصولات، خدمات، محتوا و راهکارهای صنایع الکترونیکی، کامپیوتر و دیجیتال در اقتصاد ایران و بزرگترین رویداد فناوری کشور است. الکامپ همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست‌اندرکاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. نمایشگاه الکامپ، آوردگاهی است که سالانه ذینفعان توسعه و تحول اقتصاد دیجیتال با بررسی فرصت‌های بازار به جایگاه‌سازی محصولات و خدمات خود پرداخته و عملکرد سالانه خود را در معرض دید و داوری مشتریان و استفاده‌کنندگان قرار می‌دهند تا با تحریک تقاضای بازار به تعمیق و گسترش اقتصاد کشور یاری رسانند. دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان و عمق‌بخشی به اقتصاد زیست‌بوم فناوری کشور، جز با مشارکت فعال تمامی ذینفعان اقتصاد و تحول دیجیتال در حوزه‌های مختلف الکترونیک، کامپیوتر (سخت‌افزار و نرم‌افزار) حضور مقتدرانه بازیگران بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و خدماتی کشور محقق شدنی نیست.»

تفاوت در چیست؟

در نگاه اول تفاوت این دو نمایشگاه در دو نکته است. برگزاری همزمان اینوتکس با اولین "مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه و رویدادها و سخنرانی هایی که همزمان با اینوتکس برگزار خواهد شد. اما با بررسی و سرچ ساده ای متوجه شدیم که بهای بلیط اینوتکس در سال گذشته 30 هزار تومان بوده؛ پس همزمانی با مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه دلیل این تفاوت قیمت نیست.

تعداد روزهای هر دو نمایشگاه 4 روز است. در الکامپ ورود برای عموم آزاد است اما اینوتکس هم زمان با در نظر گرفتن این نکته رویکردی تخصصی تر به ماجرا دارد و اعتقاد دارد حضور در این نمایشگاه، بهتر است مختص افرادی باشد که دیدی تخصصی تر به فناوری دارند و برای استفاده از خدمات و رویدادهای تخصصی که در خلال نمایشگاه برگزار می شود حاضرند بها بپردازد.

بهای جداگانه برخی رویدادهای اینوتکس

در بررسی دقیق تر این موضوع با این نکته روبه رو می شویم: برای حضور در برخی از رویدادهای در خلال نمایشگاه از جمله اینونایت، اینوجوان و حتی اولین مجمع نوآوری آسیا باید هزینه جداگانه ای معادل 250، 55 و 220 هزار تومان پرداخت کرد.

در کنار تمام این نکات جالب است در جریان باشید که هر دو نمایشگاه با حمایت اصلی ارگان های دولتی برگزار می شوند. پارک فناوری پردیس، صاحب امتیاز نمایشگاه اینوتکس است و مرکز فن بازار ملی ایران و مرکز شتابدهی نوآوری، برگزارکنندگان نمایشگاه اند. همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری از حامیان و پشتیبان های دائمی نمایشگاه هستند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار کننده الکامپ است و ستاره اول، فن آوا کارت و... از حامیان الکامپ هستند.

غرفه های اینوتکس 2019

درآمدزایی از غرفه

ظاهرا بخش اصلی درآمد این دست نمایشگاه ها از غرفه ها تامین می شود. با بررسی این موضوع متوجه می شویم تقریبا بهای هر غرفه اینوتکس معادل 600 هزار تومان است. الکامپ نیز هر متر مربع از غرفه هایش را بین 124 تا 144 هزار تومان عرضه می کند. پس تقریبا میزان دریافتی هر دو نمایشگاه به یک میزان است.

نکته قابل تامل و پربحث این است که تعدادی از استارتاپ های حاضر در نمایشگاه درگفتگو با کلیک نارضاینی هایی داشتند. عمده گله این استارتاپ ها از این موضوع بود: در ابتدا لیستی از خدمات برای بهره مندی غرفه داران در اختیار ما قرار گرفت . ازجمله این خدمات حضور در کافه سرمایه اینوتکس است. اما متاسفانه زمانی که برای حضور مراجعه کردیم اجازه نداده و پول مطالبه کردند.

لیست خدمات قابل ارائه به غرفه داران اینوتکس 2019

در دنیا این نمایشگاه ها به چه شکلی برگزار می شوند؟

تحقیقات کلی سرنخی با این عنوان را در اختیارمان قرار می دهد که برگزاری این دست نمایشگاه ها در کل جهان با دریافت وجه شکل می گیرد. برای اطمینان از این موضوع از امیر علی افشار بنیانگدار برلین استارتاپ اسکول در آلمان خواستیم از نحوه برگزاری این نوع نمایشگاه ها در آلمان برایمان بگوید تا موضوع برایمان روشن شود. افشار در این رابطه می گوید:

بهای بلیط نمایشگاه ها در برلین به دو موضوع ارتباط مستقیم دارد. اولی به نوع نمایشگاه و دوم به حضور برند ها و استارتاپ ها در نمایشگاه مذکور.

اما اکثر نمایشگاه هایی که محتوای خوبی تولید می کنند و یا با حضور برندهای مختلف برگزار می شوند؛ به صورت پولی برگزار می شوند.

بنیانگدار برلین استارتاپ اسکول ادامه می دهد: برای مثال آخر هفته پیش نمایشگاهی با عنوان Wearedevelopers در برلین برگزار شد که حتی برای دانش آموزانی که قصد شرکت داشتند بلیط اش را با قیمت 99 یورو عرضه می کرد و از افراد عادی 200 یورو دریافت می کرد. ضمن اینکه افرادی که استارتاپ دارند برای شرکت در این نمایشگاه باید چند هزار یورو هزینه می کردند.

خود ما برای شرکت در این نمایشگاه برگزاری ایونت یک روزه در Wearedevelopers مبلغی نزدیک به 700 یورو پرداخت کردیم.

افشار تاکید می کند: البته تمام این هزینه ها به نوع نمایشگاه و قدرت برگزار کننده رابطه مستقیم دارد.

در انتهای پرونده اینوتکس با سوالاتی روبه رو می شویم که جای بحث زیادی دارد!

آیا دریافت این مقدار وجه برای دوری در نمایشگاه و پرداخت هزینه جداگانه برای رویدادهای اصلی و جالب اینوتکس کاملا عادلانه است؟

چه کسی پاسخ گوی غرفه دارانی است با دلخوش کردن به وعده حضور در کافه سرمایه راهی اینوتکس شده اند و امروز باید از نو هزینه پرداخت کنند ؟

اصلا آیا برندهایی که در اینوتکس 2019 شرکت کرده اند؛ ارزش این قیمت بها را دارند؟

ارسال نظر