تحلیل وضعیت اپراتورهای کشور براساس جدیدترین گزارش آماری سازمان تنظیم مقررات

رسانه کلیک - سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار جلد 29 فصل نامه آماری خود به وضعیت خدمات ارتباطی، پهن باند و پستی در سه ماه ابتدایی سال 98 پرداخته است. در این مطلب می خواهیم وضعیت اپراتورها را براساس داده های انتشار یافته بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

تحلیل وضعیت اپراتورهای کشور براساس جدیدترین گزارش آماری سازمان تنظیم مقررات

سازمان تنظیم مقررات کشور به طور مرتب با انتشار گزارش های آماری، به خدمات ارتباطی مانند عملکرد اپراتورها می پردازد. در این سری گزارش ها که با نام فصل نامه های آماری شناخته می شوند، وضعیت سرویس دهندگان مختلف در بازه های سه ماهه مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه با تحلیل داده های آماری موجود در فصلنامه بیست و نهم تنظیم مقررات، به عملکرد اپراتورهای کشور می پردازیم. فصلنامه بیست و نهم به سه ماه اول سال 98 مربوط می شود.

وضعیت توسعه تلفن همراه

وضعیت توسعه تلفن همراه به معنای میزان حضور اپراتورهای مختلف و تعداد مشترکین مربوط به هریک می شود. با توجه به جدول منتشر شده در فصل نامه بیست و نهم، همراه اول با ضریب نفوذ 73.17 درصد در صدر جدول حضور دارد. همچنین این اپراتور با دارا بودن بیش از 60 میلیون خطوط فعال، محبوب ترین سرویس دهنده کشور شناخته شده است.

اپراتورهای کشور

همان طور که مشاهده می کنید، ایرانسل با حدود 49 میلیون خطوط فعال و ضریب نفوذ 60.13 درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است. رتبه های سوم و چهارم به ترتیب به رایتل و سازمان منطقه آزاد کیش مربوط می شود که وضعیت چندان جالبی ندارند.

با توجه به این اطلاعات، همراه اول حضور بیشتری میان خانواده های ایرانی داشته و بیشتر از سایر اپراتورها مورد استقبال قرار گرفته است. این استقبال بالا می تواند متناسب با خدمات و کیفیت سرویس هایی باشد که این اپراتور در دسترس مشترکینش قرار می دهد.

تعداد سایت های BTS

تعداد سایت های BTS با کیفیت سرویس دهی هر اپراتور رابطه مستقیم دارد. در واقع اپراتورها سعی می کنند با افزایش تعداد BTSها، کیفیت آنتن دهی در مناطق مختلف را بهبود دهند تا مشترکین تجربه خوبی از برقراری تماس و اتصال اینترنت داشته باشند.

جدول دوم انتشار یافته توسط سازمان تنظیم مقررات، شامل تعداد سایت های BTS به تفکیک اپراتور و فناوری می شود. در این جدول سه اپراتور کشور با توجه به عملکردشان به ترتیب حضور دارند.

اپراتورهای کشور

همراه اول که سابقه بیشتری نسبت به دو اپراتور دیگر دارد، با اختلاف جایگاه اول را از آن خود کرده است. تعداد سایت های BTS این اپراتور در هر سه بخش 2G، 3G و 4G بیشتر از ایرانسل و رایتل بوده و از این نظر عملکرد بهتری دارد.

در رتبه دوم ایرانسل قرار گرفته که در بخش های 2G، 3G و 4G جمعا نزدیک به 30 هزار سایت BTS کمتر از همراه اول دارد. رایتل با دارا بودن حدود 4 هزار سایت 3G و هزار سایت 4G در رده آخر قرار گرفته است.

وضعیت پوشش شهرها، روستاها و جاده ها

وضعیت پوشش شهرها، روستاها و جاده ها یکی دیگر از مهم ترین عوامل برای بررسی عملکرد اپراتورها است. سازمان تنظیم مقررات با انتشار جدولی، به میزان پوشش هر اپراتور به تفکیک شهر، روستا و جاده پرداخته است.

اپراتورهای کشور

با توجه این جدول، همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب بیشترین درصد پوشش را در کشور دارند. تعداد شهرهای قابل پوشش همراه اول 1247 ذکر شده که با اختلاف 12تایی تفاوت چندانی با ایرانسل ندارد. در بخش روستاهای قابل پوشش همراه اول با اختلاف 28 هزارتایی نسبت به ایرانسل، عالی ظاهر شده است.

رایتل با 484 شهر و 79 روستای قابل پوشش، عملکرد چندان خوبی نسبت به دو اپراتور دیگر نداشته و با درصد پوشش 55.79 در مقام سوم حضور دارد.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید، همراه اول در هر سه بخش از تحلیل سازمان تنظیم مقررات، پیشگام بوده و توانسته بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. با توجه به افزایش رقابت میان اپراتورها در کشور، همراه اول همچنان بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد و به عنوان اپراتور اول کشور شناخته می شود. ارایه خدمات با کیفیت بالا و سرویس های متنوع دو عامل تعیین کننده در محبوبیت بالای این اپراتور محسوب می شود.

اپراتورهای کشور

ارسال نظر