تشخیص جهت صدای گوینده به وسیله یک هوش مصنوعی جدید

رسانه کلیک - پژوهشگران اخیرا یک هوش مصنوعی جدید را به وجود آورده اند که می تواند با تشخیص جهت صدای گوینده ، به حذف کلمات بیدارباش در دستیار صوتی گوگل کمک کند.

تشخیص جهت صدای گوینده به وسیله یک هوش مصنوعی جدید

به نظر می رسد که هوش مصنوعی به زودی جهت از بین بردن کلمات بیدار باش در دستیار گوگل به کمک تیم پژوهشی می رود. محققین دانشگاه کارنیج ملون یک مدل یادگیری ماشین جدید را به وجود آورده اند که می تواند جهت صوت را تخمین بزند، بدون اینکه به یک عبارت یا جستر خاص نیاز داشته باشد. این رویکرد مبتنی بر مشخصه های ذاتی صوت، و پرش آن در پیرامون یک اتاق است.

این سیستم تشخیص می دهد که در ابتدا، بلندترین و واضح ترین صدا همیشه همان صدایی است که مستقیما به سوی یک شیء هدف گرفته می شود. هر صدای دیگری معمولا آهسته تر، متاخر و گنگ است. این مدل همچنین می داند که فرکانس های گفتار انسان بسته به جهتی که در مقابل شیء قرار گرفته، متغیر است. فرکانس های پایین تر نشان دهنده جهت مستقیم تری هستند.

طبق گفته پژوهشگران، تشخیص جهت صدای گوینده، یک روش بسیار سبک و مبتنی بر نرم افزار بوده و به هیچ گونه ارسال داده صوتی به فضای ابری نیاز ندارد.

باید خاطر نشان کرد که این فناوری فعلا در حال آزمایش بوده و فعلا قابل دسترس نیست. با این حال، تیم سازنده این هوش مصنوعی به تازگی کدها و داده های مربوطه را در دسترس عموم قرار داده اند تا به آن ها در فعالیت های خود کمک کنند. با استفاده از هوش مصنوعی جدید، می توان به یک اسپیکر هوشمند دستور داد تا آهنگ مورد علاقه شما را پخش کند، بدون اینکه نیازی به بیان کلمات بیدارباش، یا اتصال دستگاه های دیگری باشد. یکی دیگر از مزایای کاربرد این هوش مصنوعی علاوه بر تشخیص جهت صدای گوینده ، افزایش مرحمانگی و حریم شخصی است. چرا که به حضور فیزیکی افراد احتیاج داشته و در عین حال، نیازمند استفاده از دوربین نیست. به بیان دیگر، اسپیکرهای هوشمند با کاربرد هوش مصنوعی تشخیص دهنده جهت صوت، شبیه به نسخه دستیار صوتی در فیلم های استار ترک می شود!

ارسال نظر