ده مورد از غم انگیزترین انیمیشن هایی که تا کنون ساخته شده اند

رسانه کلیک - با اینکه انیمیشن ها معمولا حاوی رنگ های شاد و آهنگ های جذاب و گیرا هستند، اما گاهی می توانند غم انگیزترین عواطف و احساسات را به بیننده منتقل کنند.

ده مورد از غم انگیزترین انیمیشن هایی که تا کنون ساخته شده اند

فیلم های انیمه تنها برای کودکان ساخته نمی شوند. اگرچه بعضی انیمیشن ها مخصوص مخاطبین کم سن و سال هستند، اما نگاه به فیلم های انیمه به عنوان ابزاری برای سرگرمی کودکان، کیفیت هنری و ارزش آن ها در سینمای واقعی را از بین می برد و از همه مهم تر، داستان های قدرتمند شخصیت هایی که اغلب راوی این انیمشین ها هستند، را نادیده می گیرد.

البته این طرز تفکر در دهه های اخیر تکامل پیدا کرده و انیمیشن های ساخته شده به وسیله کمپانی های مشهوری به نام پیکسار و استودیو جیبوری، نشان داده اند که فیلم های انیمه می توانند ارزش یکسانی با فیلم های سینمایی داشته باشند. برخی انیمیشن ها حتی تاثیر عمیق تری نسبت به فیلم های لایو- اکشن در مخاطبین ایجاد می کنند و بارها پیش آمده که بینندگان را به گریه بایندازند. در ادامه به معرفی ده مورد از غم انگیزترین انیمیشن های ساخته شده تاکنون می پردازیم که بر اساس رتبه نوشته شده اند.

10. Frankenweenie

فیلم فرنکن وینی ساخته کارگردان معروف، تیم برتون، بر اساس یک داستان کوتاه انیمه بوده که در اواسط دهه 80 عرضه شده است. این فیلم، داستان یک پسر جوان را به تصویر می کشد که قصد دارد تا سگ مرده خود را به هر نحوی احیا کند و در نهایت نیز به هدف خود می رسد. با اینکه فیلم فرنکن وینی تا حدی سبک بار است، اما برای برخی افراد، خصوصا کسانی که در کودکی حیوان خانگی خود را از دست داده اند، یک داستان غم انگیز به حساب می آید.

9. Princess Mononoke

اولین فیلم ساخته استودیو جیبوری در فهرست غم انگیزترین انیمیشن های تاریخ، پرنسس مونونوکه است. این فیلم، روایت درگیری و جدال بین پیشرفت های تکنولوژیکی انسان و عظمت طبیعت و خدایان خالق آن را حکایت می کند.

اگرچه این فیلم از معنای سنتی چندان غم انگیز نیست، اما پایان تلخ آن بدون شک واکنش احساسی مخاطبین را برمی انگیزد، مخصوصا که این فیلم توسط جو هیسایشی امتیازدهی شده است.

8. When the Wind Blows

غم انگیزترین انیمیشن

یک فیلم تقریبا مبهم، به ویژه برای افرادی که در انگلستان زندگی نمی کنند، فیلم بریتانیایی When the Wind Blows یا زمانی که باد می زود، داستان یک زوج سالخورده را دنبال می کند که تلاش می کنند تا از یک حمله اتمی جان سالم به در ببرند، هرچند که در نهایت تسلیم مسمومیت اشعه رادیواکتیو می شوند.

افرادی که در انگلستان بزرگ شده اند، این انیمیشن را در مدرسه تماشا کرده اند. مشاهده رنج این دو زوج سالخورده به علت مسمومیت هسته ای، زخم های احساسی عمیقی را در دل مخاطب به وجود می آورد که با گذشت زمان، تاثیر آن کم رنگ تر نخواهد شد.

7. The Land Before Time

همانند شیرشاه و بامبی، فیلم سرزمین قبل از تاریخ نیز یکی دیگر از فیلم های انیمه ای است که روی آسیب های عاطفی شخصیت اصلی پس از تجربه از دست دادن والدین خود تمرکز دارد.

برای بسیاری از افراد، فیلم The Land Before Time و اندوه شخصیت اصلی به حدی غمناک بوده که چشمان آن ها را اشکبار کرده است.

6. Up

غم انگیزترین انیمیشن

فیلم آپ (بالا) قطعا یکی از احساسی ترین و غم انگیزترین فیلم های استودیوی انیمیشن سازی پیکسار به حساب می آید. صحنه های ابتدایی این فیلم، به طور افسانه ای دلشکننده و اندوه آور است، چون زندگی رنگی دو کودک را نشان می دهد که با یکدیگر بزرگ شده و در کنار هم پیر می شوند. اما در نهایت همسر مرد فوت می کند و شهور خود را تنها می گذارد، آن هم با آرزوی بزرگی که هیچ گاه تحقق نیافت.

این سکانس اولیه فیلم نه تنها حس غم انگیزی را تداعی می کند، بلکه با نمایش رابطه ای زیبا و کامل، به غصه و اندوه مخاطب می افزاید.

5. Iron Giant

فیلم غول آهنین بدون شک در تاریخ سینما مورد کم لطفی قرار گرفته است. با اینکه Irin Giant، آوازه قدرتمندی را از خود به جای گذاشته، اما غالبا در دسته بندی انیمیشن های هم دوران به نام این فیلم اشاره ای نمی شود.

فیلم غول آهنین، یک نمایش کامل و احساسی از دوران کودکی و مفهوم تبعیت از ذات را به تصویر می کشد. دوستی زیبای بین یک غول بیگانه و پسرک جوان نیز منجر به یکی از غم انگیزترین پایان های ممکن در انیمیشن ها شده است.

4. Bambi

قدیمی ترین نام این فهرست، Bimbi است که قلب نسل های مختلف کودکان با دیدن آن می شکند. در تیتراژ دلهره آور این فیلم، بامبی کوچک نشان داده می شود که در حال فرار از چنگ شکارچیان بوده، ولی مادر او در این تعقیب و گریز چندان خوش شانس نیست.

ترکیب موسیقی و شخصیت احساسی بامبی، باعث شده تا این صحنه به یکی از دلخراش ترین نمایش های ممکن، نه تنها در فیلم های انیمه ای، بلکه در طول تاریخ سینما تبدیل شود.

3. The Lion King

برای بسیاری افراد، The Lion King محبوب ترین فیلم دیزنی به حساب می آید، که حکایت هملت شکسپیر را به هماه چندین آهنگ جذاب و صدای محشر التون جان بازگو کرده است.

خاطره انگیزترین صحنه این فیلم، به مرگ موفاسا مربوط می شود، جایی که اسکار شرور، موفاسا را می کشد تا سرزمین پراید راک را به کنترل خود درآورد. تماشای مرگ پدر توسط سیمبا و گریه او، هنوز هم اشک مخاطبین بسیاری را روی گونه های آن ها سرازیر می کند.

2. Coco

غم انگیزترین انیمیشن

کوکو روایت پسربچه ای است که در روز جشن مردگان، به سرزمین مرده ها سفر می کند. این فیلم، یکی از بهترین محصولات پیکسار به حساب می آید، چرا که علاوه بر نمایش عالی فرهنگ مکزیکی ها، به این استودیو کمک کرده تا یکی از حساس ترین داستان ها را در سابقه خود رقم بزند.

پایان فیلم، تقریبا همه مخاطبین را به گریه می اندازد. ارتباط میگوئل و مادربزرگ او (کوکو) واقعا زیبا بوده و حس فراموشی ناشی از سالخوردگی را به طور فوق العاده ای نمایش می دهد.

1. Graves of the Fireflies

غم انگیزترین انیمیشن

بدون شک فیلم مدفن کرم های شب تاب، یکی از تاثیرگذارترین و غم انگیزترین انیمیشن های تاریخ به حساب می آید. این فیلم، با وجود چند صحنه خوش، با ناراحتی آغاز می شود و پایان تلخ آن تا کنون در هیچ فیلم انیمه دیگری مشاهده نشده است. این فیلم، ترکیب تراژدی و اندوه ناشی از جنگ و تلاش های به باد رفته یک کودک برای محافظت از خود و خواهرش است.

ارسال نظر