سیستم عامل اندروید : معرفی 5 مزیت مهم و 5 نقطه ضعف بزرگ

رسانه کلیک – در این مطلب خواهیم دید که چه عواملی باعث محبوبیت اندروید در بین مردم دنیا شده و سازندگان آن برای برتری بی چون و چرای سیستم عامل خود باید به چه نکات دیگری توجه کنند.

سیستم عامل اندروید : معرفی 5 مزیت مهم و 5 نقطه ضعف بزرگ

همانطور که می دانید اندروید (Android) محبوب ترین سیستم عامل در جهان بوده که از زمان پیدایش (سال 2008) تا کنون تغییرات عمده ای کرده است؛ به طوری که بسیاری از پرچمداران قدرتمند و پرطرفدار حال حاضر دنیا از این سیستم عامل استفاده می کنند. اما به راستی چه عواملی باعث محبوبیت بی حد و اندازه اندروید در بین کاربران شده است؟ کدام ویژگی این پلتفرم به نسبت ضعیف بوده و هنوز جای پیشرفت دارد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تاچند مورد از مهم ترین نقاط ضعف و قوت این پلتفرم را با یکدیگر مرور کنیم.

5 مزیت بارز گوشی های اندرویدی نسبت به دستگاه های دیگر

مزایای گوشی های اندرویدی به نوع نیاز و نحوه استفاده هر فرد بستگی دارد. با این حال در ادامه پنج مورد از مزیت های مهم و عمومی تر این سیستم عامل را به شما معرفی کرده ایم.

1. پشتیبانی از قابلیت سایدلودینگ

کاربران اندروید می توانند تا در صورت نبود برنامه مورد نظر خود در پلی استور، آن را از جای دیگری دانلود کرده و تنها با چند تغییر کوچ در قسمت تنظیمات، آن را روی گوشی نصب نمایند. به بیان بهتر، سیستم عامل اندروید امکان نصب اپلیکیشن های خارج از پلی استور را برای افراد فراهم می آورد. شایان ذکر است که این قابلیت در دستگاه های مبتنی بر iOS وجود ندارد.

APKPure.com و APKMirror.com دو فروشگاه امن و پرطرفدار هستند که می توانند جایگزین خوبی برای فروشگاه گوگل باشند.

2. تنوع پیکربندی های سخت افزاری

دستگاه های اندرویدی پیکربندی های سخت افزاری متعددی را ارائه می دهند؛ به طوری که می توان انواع پردازنده، باتری با اندازه های گوناگون و انواع مختلف حافظه رم یا حافظه اصلی را برای آن ها به کار گرفت و در صورت نیاز، قابلیت پشتبانی از مموری کارت را نیز به آن ها اضافه کرد.

علاوه بر این امکان استفاده از سیستم عامل اندروید در اسمارت فون های مختلف از جمله گوشی های انعطاف پذیر، گوشی های مجهز به حسگر اثر انگشت درون نمایشگری و گوشی های دارای دوربین سلفی پاپ-آپ نیز وجود دارد.

3. قابلیت افزایش ظرفیت حافظه

هنگام استفاده از دستگاه های اندرویدی دیگر لازم نیست نگران پر شدن حافظه خود باشید؛ چراکه به کمک مموری کارت می توانید به راحتی میزان ظرفیت حافظه را افزایش داده و تصاویر، ویدیوها و اپلیکیشن های محبوب خود را روی آن ذخیره کنید.

سیستم عامل اندروید

البته در اینجا باید خاطرنشان کنیم که بسیاری از گوشی های موجود در بازار مانند گلکسی S21 سامسونگ، دارای اسلات جداگانه برای کارت حافظه نیستند.

4. ویجت ها

کاربرد ویجت ها آنجا نمایان می شود که بخواهید از برخی اطلاعات ضروری مانند تاریخ، وضعیت آب و هوا و یا اخبار مهم روز سریعا مطلع شده و یا روی برخی برنامه ها (مثلا اپلیکیشن های پخش موسیقی) کنترل بیشتری داشته باشید. با اینکه گوشی های مبتنی بر iOS نیز دارای ویجت هستند، اما این ویژگی در اندروید کاربردی تر بوده و دسترسی به آن نیز ساده تر است.

5. قدرت انتخاب بیشتر حین خرید گوشی

خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از گوشی های بازار مجهز به سیستم عامل اندروید هستند. این موضوع قدرت انتخاب بیشتری را به خریداران می دهد. البته هر برند معمولا ویژگی منحصر به فردی را برای گوشی خود در نظر می گیرد تا آن را از سایر محصولات متمایز سازد. با این حال تنوع گوشی های اندرویدی (از نظر ابعاد، ظرفیت حافظه، مشخصات دوربین، طول عمر باتری، مدل و غیره) به قدری بالاست که فرد با هر بودجه ای می تواند آن را تهیه کند.

5 مورد از معایب گوشی های مجهز به سیستم عامل اندروید

بد نیست که در کنار مزیت ها، نگاهی هم به معایب گوشی های اندرویدی بیاندازیم. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که چندان مورد علاقه کاربران نیستند.

1. کیفیت متغیر سخت افزار در دستگاه های مختلف

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، هنگام خرید دستگاه های اندرویدی قدرت انتخاب بیشتری را خواهید داشت. اما باید این نکته را نیز یادآور شویم که یافتن یک گوشی اندرویدی جمع و جور که تمام ویژگی ها و اولویت های سخت افزاری شما را داشته باشد اندکی وقت گیر و هزینه بردار است.

با توجه به مشارکت اندروید با برندهای مختلف، حفظ کنترل کیفیت قدری دشوار است. شرکت های سازنده بسیاری از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند که حتی نام برخی از آن ها را تا به حال نشنیده ایم.

نکته دیگر آن است که بسیاری از گوشی های اندرویدی ارزان قیمت (که قاعدتا ویژگی ها و کاربردهای کمتری نسبت به سایر مدل ها دارند) حداکثر تا یک سال پاسخ گوی نیاز شما هستند و ممکن است به خاطر محدودیت های سخت افزاری و عدم دریافت بروزرسانی های نرم افزاری جدید، کاملا از مد بیافتند.

2. لزوم استفاده از حساب کاربری گوگل

صاحبان دستگاه های اندرویدی حتما باید یک حساب کاربری در گوگل افتتاح کنند؛ چراکه بدون آن نمی توانند حداکثر استفاده را از گوشی خود ببرند. نصب اپلیکیشن ها، دانلود فایل های مختلف و انجم فعالیت های دیگر تماما به حساب کاربری گوگل وابسته است.

دارندگان گوشی های مبتنی بر iOS از قابلیت Apple ID برای اغلب فعالیت های خود استفاده می کنند. اما از آنجایی که سیستم عامل اندروید توسط کمپانی گوگل توسعه داده شده، بدیهی است که اغلب خدمات آن به نوعی مرتبط با شرکت باشد. با اینکه بسیاری افراد با این موضوع مشکلی ندارند، اما عده ای ترجیح می دهند تا هنگام کار با دستگاه خود از گوگل استفاده نکنند.

3. عرضه بروزرسانی ها در قالب پچ

بسیاری از دستگاه های اندرویدی حداکثر دو بروزرسانی جدید را برای سیستم عامل دریافت می کنند. جالب آنکه برخی مدل های ارزان قیمت از دریافت هر گونه بروزرسانی بی بهره هستند. در حالی که شرکت اپل معمولا بروزرسانی های iOS را برای اغلب دستگاه های خود عرضه می کند.

پچ های امنیتی معمولا به صورت ماهانه برای دستگاه های اندرویدی منتشر می شوند تا آسیب پذیری های سیستمی از بین بروند. سازندگان گوشی همراه این پچ ها را هر دو ماه یک بار به کاربران خود عرضه می کنند. با این حال به محض اینکه بروزرسانی ها کلا متوقف شود، آسیب پذیری دستگاه به لحاظ امنیتی بالا می رود.

4. تبلیغات بسیار در اپلیکیشن ها

نکته دیگری که سبب رنجش کاربران اندروید شده، تبلیغات پاپ-آپ در پلتفرم است. هنگامی که فروشگاه پلی استور را باز می کنید با تبلیغات فراوانی مواجه می شوید. حتی برخی گوشی های ارزان قیمت این تبلیغات را در قسمت نوتیفیکیشن به نمایش در می آورند.

اپلیکیشن های iOS معمولا دارای تبلیغات کمتری هستند اما کاربر باید برای استفاده از آن ها مبلغ مختصری را بپردازد. حال آنکه اپلیکیشن های اندرویدی عموما به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرند.

5. برنامه های از پیش نصب شده متعدد روی گوشی

بسیاری از سازندگان گوشی های اندرویدی، مجموعه ای از برنامه های خود را از قبل روی دستگاه نصب می کنند. این موضوع باعث بروز مشکلات جزیی اما آزاردهنده می شود. به عنوان مثال، برخی برندها مانند سامسونگ اپلیکیشن های جداگانه ای را برای مرورگر و یا سرویس ایمیل ارائه می دهند؛ حال آنکه جیمیل و کروم نیز روی دستگاه نصب شده است.

در بسیاری مواقع کاربر نمی تواند اقدام به حذف این برنامه کند. با این حال می توان با استفاده از روش های مختلف، اپلیکیشن های داخلی و غیر ضروری را موقتا غیر فعال کرد.

مزایا و معایب سیستم عامل اندروید

اندروید بیهوده به محبوب ترین و پر استفاده ترین سیستم عامل دنیا تبدیل نشده است. سهولت استفاده، تنوع پیکربندی های سخت افزاری و پشتیبانی از میلیون ها اپلیکیشن مختلف تنها چند مورد از مزیت های این پلتفرم هستند. دستگاه هایی که به اندروید مجهز شده اند طیف قیمت 100 تا 1000 دلار را در بر می گیرند. این موضوع باعث می شود تا افراد با بودجه های مختلف، توانایی خرید حداقل یک محصول را داشته باشند.

البته اندروید دارای نقاط ضعف متعددی بوده که امیدواریم سازندگان آن در بروزرسانی های آینده فکری به حال آن ها بکنند. با این حال انعطاف پذیری سیستم عامل باعث شده تا کاستی های آن مشکلات چندانی را به وجود نیاورند و در صورت بروز هر گونه عیب، بتوان آن را به سادگی برطرف کرد.

ارسال نظر