فاز سوم بروزرسانی کاردانو پس از انجام هاردفورک مری راه‌اندازی خواهد شد

رسانه کلیک - شرکت IOHK از راه‌اندازی موفقیت آمیز هارد فورک مری (Mary) شبکه بلاکچین کاردانو خبر داد. این هارد فورک یکی از دو هارد فورکی است که گذر کاردانو به دوران گوگن (Goguen) را تسهیل می‌کند.

فاز سوم بروزرسانی کاردانو پس از انجام هاردفورک مری راه‌اندازی خواهد شد

هارد فورک مری کاردانو در دوم فوریه (۱۴ بهمن) روی تست نت عمومی کاردانو راه‌اندازی شد تا در شبکه‌ای تست شود که عملکرد آن تا جای ممکن به عملکرد شبکه اصلی نزدیک باشد و به توسعه دهندگان و کاربران این اجازه را بدهد که کارایی آن را پایش کنند و تاثیر راه‌اندازی آن روی شبکه اصلی را برآورد کنند.

هاردفوک مری شبکه کاردانو

انتظار می‌رود این به روزرسانی تا آخر فوریه (اوایل اسفندماه) روی شبکه اصلی کاردانو راه‌اندازی شود. با توجه به نتایج بدست آمده روی تست‌نت، این بروز رسانی به کاربران امکان بهره‌مند شدن از ویژگی‌های جدید را می‌دهد. علاوه بر تست هارد فورک مری کاردانو، شرکت IOHK مرورگر جدید کاردانو را هم تست خواهد کرد که نوعی به روز رسانی برای کیف پول‌های Daedalus است.

این به روز رسانی که بعدا Mary Shelley نام گرفت (Mary Shelley نویسنده رمان‌های Frankenstein و اValperga است) شبکه را به پلتفرمی که از قراردادهای هوشمند مبتنی بر چند دارایی (multi-asset) و غیرمتمرکز پشتیبانی کند، نزدیک‌تر می‌کند.

تقویت توکن‌های بومی

اکنون برای توسعه‌دهندگان این امکان ایجاد شده که توکن‌های بومی سفارشی را ایجاد کنند که می‌توانند مستقیما در تراکنش‌های شبکه استفاده شوند. همچنین راه را برای پروژه‌هایی که می‌خواهند به صورت کامل به پلتفرم کاردانو مهاجرت کنند یا بخشی از عرضه توکن خود را روی کاردانو انجام دهند، هموار می‌کند.

برخلاف دیگر شبکه‌ها مانند شبکه اتریوم، شبکه کاردانو از مکانیسمی استفاده می‌کند که به جای استفاده از قراردادهای هوشمند، می‌تواند از توکنیزه کردن به صورت بومی روی دفتر کل توزیع شده پشتیبانی کند. یعنی تمام توکن‌ها در شبکه کاردانو، از منطق یکسانی طبعیت می‌کنند و به طور ذاتی پشتیبانی می‌شوند. این بدین معناست که عملکرد تمام توکن‌ها در این شبکه مانند عملکرد ارز بومی کاردانو یعنی ADA است.

این روش برای مقیاس‌پذیری بهتر، بهبود کارایی و کاهش کارمزد تراکنش‌ها بسیار حائز اهمیت است. لذا برای پلتفرم‌های دیفای مفید است زیرا هزینه‌های مرتبط با آنها را کاهش می‌دهد. این در حالی است که در شبکه‌های مبتنی بر اتریوم مسئله هزینه‌ها مسئله نگران کننده‌ای بوده است.

کاردانو در حال کسب محبوبیت است

کاردانو در سال ۲۰۲۰، در حالی که کل دنیای رمزارزها و بلاکچین در حال رشد بودند، با رشد ۶۰۰ درصدی ADA، یکی از بزرگترین برندگان در سال ۲۰۲۰ بود.

رویکرد علمی و کاملا فنی کاردانو محبوبیت بلاکچین را افزایش داده است. زیرا مقیاس پذیری شبکه را از همان ابتدا بدون نیاز به راه حال‌های خارج زنجیره‌ای ( off-chain ) تضمین می‌کند.

این پلتفرم یکی از پروژه‌هایی است که به علت پتانسیلی که از لحاظ کارایی و هزینه‌های پایین از خود نشان داده است، به عنوان قاتل اتریوم شناخته می‌شود. همچنین با راه‌اندازی هارد فورک مری کاردانو ، این پروژه وارد فاز جدیدی خواهد شد. بحث کارایی و هزینه‌ها از مشکلاتی هستند که تیم توسعه دهنده اتریوم هم از آنها آگاه بوده و درصددند تا با انتشار نسخه ۲ شبکه اتریوم آنها را بهبود دهند.

بنیان گذار کاردانو Charles Hoskinso، به نقش این پروژه در صنعت بلاکچین اشاره کرد و گفت:

من مجبور نیستم به همه بگویم که ما می‌خواهیم بر غولی مانند اتریوم غلبه کنیم. من فقط به آنها اجازه می‌دهم کار خودشان را انجام بدهند و ثابت کنند که به اندازه‌ای که می‌گویند بزرگ هستند. ما فکر می‌کنیم که یک استراتژی عالی داریم. رسیدن به تعادلی بین راه حل‌های درون زنجیره و خارج زنجیره‌ای به عنوان معماری سرویس‌گرا.

ارسال نظر