مأموریت های اکتشافی در زهره توسط ناسا تایید شد

رسانه کلیک - آژانس فضایی ناسا در آینده نزدیک مأموریت های اکتشافی در سیاره زهره را آغاز می‌کند. هدف این پژوهش‌ها، بررسی علت ویرانی این سیاره است.

مأموریت های اکتشافی در زهره توسط ناسا تایید شد

ناسا از برنامه‌های خود برای دو مأموریت در نزدیک‌ترین همسایه زمین، یعنی سیاره زهره خبر داد. این دو مأموریت به احتمال زیاد در بازه زمانی 2028 تا 2030 آغاز خواهند شد و نخستین سفر ناسا به زهره در 30 سال اخیر به حساب می‌آیند.

ونوس یا همان زهره، دومین سیاره‌ای است که از خورشید فاصله دارد و به خاطر روشنایی بیش از حد آن، به‌عنوان ستاره صبح یا ستاره عصر نیز شناخته می‌شود. زهره پس از خورشید، دومین شیء تابناک در منظومه به شمار می‌آید.

مأموریت های قبلی به این سیاره نشان داده‌اند که سطح زهره با دهانه‌های مختلف، آتش‌فشان‌ها، کوه‌ها و تپه‌های متعدد و نواحی لاوایی پوشیده شده است. دمای این سیاره می‌تواند سرب را ذوب کند، اتمسفر ضخیم آن ویران‌کننده است و ابرهای ساخته‌شده از سولفوریک اسید باعث می‌شود تا بالای سیاره بویی شبیه به تخم‌مرغ گندیده بدهد!

با تمام این تفاسیر، مأموریت های اکتشافی در زهره دارای هدف جالبی هستند چرا که ونوس زیبا علیرغم داشتن شباهت‌های متعدد با زمین، به جهانی دوزخ وار تبدیل شده است. طبق گفته‌های ناسا، زهره ممکن است نخستین دنیای قابل سکونت در منظومه شمسی، با اقیانوس و اقلیم مشابه با زمین بوده باشد.

مأموریت های آتی ناسا با اسامی داوینچی پلاس (DAVINCI+) و وریتاس (VERITAS) نام‌گذاری شده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. این دو مأموریت، بخشی از برنامه اکتشافی ناسا محسوب می‌شوند که از سال 1992 آغاز شده است.

داوینچی پلاس

نام DAVINCI+ مخفف عبارت بررسی عمق اتمسفر ونوس برای گازهای نجیب، علم شیمی و تصویربرداری است. هدف این مأموریت، تحلیل اتمسفر زهره برای کشف چگونگی به وجود آمدن آن و همچنین تلاش برای تشخیص وجود اقیانوس روی این سیاره است.

داوینچی پلاس نخستین مأموریت تحت حمایت ایالات متحده به سیاره زهره (از سال 1978) خواهد بود. یافته‌های این پژوهش می‌توانند بینش جدیدی را نسبت به شکل‌گیری سیارات فرازمینی در منظومه شمسی و فراتر از آن، در اختیار دانشمندان و محققین قرار دهد.

وریتاس

یکی دیگر از مأموریت های اکتشافی در زهره با نام VERITAS شناخته می‌شود، که در اصل، مخفف عبارت تابش نسبی ونوس، علم رادیویی، InSar، توپوگرافی و طیف‌سنجی است. هدف این کاوش، نقشه‌برداری از سطح زهره جهت جمع‌آوری اطلاعات در مورد تاریخچه ژئولوژیکی این سیاره، و همچنین بررسی احتمال وجود تکتونیک صفحات و یا حتی آتش‌فشان است.

وریتاس به پژوهش درباره نوع سنگ‌های موجود در سطح ونوس می‌پردازد و بررسی می‌کند که آیا آتش‌فشان غیرفعالی در این سیاره وجود دارد که قادر به انتشار بخار آب در اتمسفر باشد یا خیر.

ارسال نظر