ماجرای فیلترینگ اینستاگرام و رفع فیلتر توئیتر

رسانه کلیک - قطعا شما هم اخبار مرتبط با فیلترینگ اینستاگرام را شنیده اید. محبوب ترین شبکه اجتماعی موجود در ایران که کاربران ایرانی آن میلیونی هستند. از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر تلاش برای رفع فیلتر توئیتر به گوش می رسد. با کلیک همراه باشید تا نگاهی به این موضوع داشته باشیم.

ماجرای فیلترینگ اینستاگرام و رفع فیلتر توئیتر

همین چند وقت پیش بود که پیام رسان تلگرام فیلتر شد و از همان زمان اخبار ضد و نقیضی پیرامون فیلترینگ اینستاگرام به گوش می رسید. حالا بعد از چند وقت خبرهای جدیدی از فیلترینگ اینستاگرام به گوش می رسد!

فیلترینگ اینستاگرام جدی تر از گذشته

جواد جاویدنیا، سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندی پیش صحبت‌هایی مبنی بر احتمال فیلترینگ اینستاگرام مطرح شده بود و اینکه آیا قرار است این شبکه اجتماعی فیلتر شود، به ایسنا گفت: «اینستاگرام باید چند سال پیش فیلتر می‌شد. متاسفانه میزان جرایمی را که در بستر جرم‌خیز اینستاگرام به وجود آمده و هر روز رو به رشد است، می‌توان به عنوان یک فاجعه نام برد و خانواده‌های زیادی درگیر آسیب‌های آن شده و از این مساله گلایه‌مند هستند.»

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اضافه کرده: «بسیاری از علما و اساتید دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ این نرم افزار هستند. حتی برخی تمام مسئولان فضای مجازی کشور را که هر کدام به نحوی در این فضا نقش دارند به خاطر عدم جلوگیری و برخورد با این پدیده مسئول گمراهی تک‌تک افراد جامعه و به ویژه کودکان و نوجوانان می‌دانند و بی‌غیرت خطاب می‌کنند و حق هم دارند. من به عنوان مسئول نظام اسلامی بر صندلی خود تکیه داده‌ام و می‌بینم که چه فجایعی در این شبکه در حال وقوع است و اقدامی که می‌توانم انجام دهم را انجام ندهم و به جای وظایف شرعی و قانونی ملاحظات سیاسی را بهانه کنم آیا خداوند متعال و شهدا از من خواهند پذیرفت؟ اگر واقعا چنین است باید مسئولیتم را رها کنم و در خانه بنشینم تا حداقل پاسخی داشته باشم که مسئول نبودم. مقامات نظام بار‌ها و بار‌ها وضعیت نامطلوب این فضا و اینکه این فضا به قتلگاه جوانان تبدیل شده است را گوشزد کرده‌اند. آیا من با ادعای ولایتمداری و سرباز ولایت بودن رواست که بی‌تفاوت باشم و بهانه‌های مختلف بیاورم؟»

رفع فیلتر توئیتر از خیال تا واقعیت

«محمد جواد آذری جهرمی » روز چهارشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: جمع دوستان در توئیتر جمع است و هر روز جمع‌تر می‌شود، درخواست قانونی ۶ وزیر و دو نماینده همچنان فاقد اقدام باقی مانده است.

این پیام توئیتری وزیر در واکنش به ورود بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت به شبکه اجتماعی توئیتر بود. موضوع رفع فیلتر توئیتر از ابتدای امسال بارها مطرح شده؛ سی و یک اردیبهشت ماه امسال بود که ۶ وزیر و ۲ نماینده مجلس عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، با ارسال نامه ای برای دادستان کل کشور خواستار طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در این کارگروه شدند.

بر پایه اطلاعیه ای که پایگاه اطلاع رسانی دولت همان روز منتشر کرد، با توجه به افزایش تقاضای عمومی و جامعه رسانه‌ای کشور برای رفع فیلتر توئیتر و فعالیت جوانان و رسانه‌ها در این فضا، امروز نامه‌ای با تایید و امضاء هشت تن از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (شش تن از اعضاء دولت و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی) برای دادستان کل کشور مبنی بر طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و رفع فیلتر توئیتر ارسال شده است.

در این نامه با اشاره به دلایل منطقی و مستند برای رفع فیلتر توئیتر، این فضا را فضایی برای نقش آفرینی موثرتر برای فعالان رسانه‌ای کشور و جوانان مطرح کرده است؛ چرا که استفاده از فضای رسانه‌ای بین‌المللی تاثیر بسیار قویتری در جامعه جهانی خواهد داشت.

این نامه به تایید و امضای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار (رئیس کمیته مخابرات مجلس) و محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس رسیده است.

اخیرا فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، خطاب به مهندس جهرمی گفته است: یک نماینده دیگر مجلس را هم به فهرست درخواست کنندگان #رفع_فیلتر_توئیتر اضافه کنید.

سرویس های رفع فیلتر شده

همزمان با فیلترینگ تلگرام، چندین سرویس و شبکه اجتماعی مختلف نیز رفع فیلتر شدند. Pinterest ، Foursquare ، IFTTT ، Swarm App ، Wechat Medium سرویس هایی بودند که رفع فیلتر شدند. در این لیست Soundcloud و Quora نیز حضور داشت که مجددا فیلتر شد.

نظر شما در خصوص فیلترینگ اینستاگرام و رفع فیلتر توئیتر چیست؟

ارسال نظر