مریخ نورد چینی ژورانگ مأموریت اکتشافی خود را در سیاره سرخ آغاز کرد

رسانه کلیک - مریخ نورد چینی ژورانگ بالاخره پس از جاگیری و ثبات موقعیت سطح‌نشین، مأموریت فضایی خود جهت کاوش در سطح سیاره سرخ را آغاز کرد.

مریخ نورد چینی ژورانگ مأموریت اکتشافی خود را در سیاره سرخ آغاز کرد

مشاهده نام چین در دهه اخیر به عنوان یکی از عوامل اصلی کاوش در فضا، واقعیت غیرمنتظره‌ای در حوزه نجوم به حساب می‌آید. این کشور آسیایی که چندین سال تحت نظر ایالات متحده، روسیه و کشورهای اروپایی قرار داشته، توانسته فضاپیماها، مریخ نوردها و مدارگردهای پیشرفته‌ای را به فضا پرتاب کرده و در برخی مواقع، حتی از همتایان خود در انجام مأموریت‌های بسیار دشوار سبقت بگیرد. دستاورد اخیر چین به سیاره سرخ مربوط می‌شود. سال گذشته، سه ماشین فوق پیشرفته توسط CNSA برای کاوش به مریخ فرستاده شدند.

مدارگرد، مریخ نورد و سطح‌نشین CNSA همگی در ماه فوریه به مریخ رسیدند. البته مدتی به طول انجامید تا سطح‌نشین و مریخ‌نورد به سطح سیاره برسند ( مریخ نورد ژورانگ با موفقیت قدم در سیاره سرخ گذاشت ). به هر حال، با نشستن سطح‌نشین روی خاک قرمز رنگ، به نظر می‌رسد که مریخ‌نورد بالاخره کاوش خود را روی سطح سیاره آغاز کرده است.
در تصاویر اخیرا منتشرشده توسط CNSA مشاهده می‌شود که مریخ نورد ژورانگ، بستر امن سطح‌نشین را با هدف کاوش ترک می‌کند. طبق گزارش Bgr ، این دستگاه از 21 مه مأموریت خود را آغاز کرده است.

تصویر بالا کمی بعد از دریافت دستورات و اجرای آن‌ها جهت جدا شدن از پلتفرم سطح‌نشین گرفته شده است. حال که مریخ نورد ژورانگ با ایمنی کامل روی سطح سیاره قرار گرفته، می‌تواند مأموریت علمی خود را از نزدیک‌ترین محل ممکن آغاز کند.

ناگفته نماند که ژورانگ به بزرگی و تجهیزات Perseverance ناسا نیست، اما به عنوان نخستین مریخ‌نورد کشور چین، تجهیزات کافی برای کشف یافته‌های جدید و جالب در اختیار دارد. ژورانگ چند روز پیش نخستین تصویر خود از مریخ را نیز به زمین مخابره کرد ( نخستین تصاویر گرفته شده از مریخ نورد ژورانگ جهان را شگفت‌زده کرد ).

کاوشگر ژورانگ برای ماندگاری سه‌ماهه طراحی شده است، اما احتمال می‌رود که در صورت نیاز بتواند مدت بیشتری را در خاک سرخ گردش کند. دستگاه‌های مشابه ناسا خیلی بیشتر از طول عمر مورد انتظار توانسته‌اند روی مریخ باقی بمانند. پس احتمالا ژورانگ نیز از این قابلیت بی‌بهره نخواهد بود.

روبات پیشرفته چین در وهله اول باید به اندازه‌ای دوام آورد که بتواند نخستین مأموریت خود را به اتمام برساند. این مأموریت شامل بررسی ناحیه حول سطح‌نشین، نمونه‌برداری از خاک و سنگ، و اکتشاف موارد ناشناخته و جالب در همان حوالی است.

چین قصد دارد در آینده دور یا نزدیک، انسان را به ماه و مریخ بفرستد. مریخ نورد چینی ژورانگ گام قابل ‌ملاحظه‌ای برای تحقق بخشیدن به این هدف محسوب می‌شود. حال که قدم اول برداشته شده، باید دید که این کشور تا چه اندازه در اجرای برنامه‌های مریخی جدید خود مداومت می‌کند.

ارسال نظر