مریخ نورد Curiosity تصاویری را از ابرهای سیاره سرخ به زمین فرستاد

رسانه کلیک – مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا درست حین غروب خورشید در سیاره سرخ، تصاویر خارق‌العاده‌ای را از ابرها به ثبت رسانده است.

مریخ نورد Curiosity تصاویری را از ابرهای سیاره سرخ به زمین فرستاد

مریخ نورد Curiosity تصاویر جالبی را از ابرهای کریستالی و رنگارنگ سیاره به ثبت رسانده که در نوع خود واقعا بی‌نظیر هستند. طبق گفته‌های ناسا، این ابرها در اتمسفر نازک مریخ به ندرت تشکیل می‌شوند و امکان مشاهده آن‌ها در فصول سرد بیشتر است.

ابرهای مریخ سال گذشته (دو سال گذشته در زمین) کمی زودتر از انتظار تشکیل شدند. برای همین امسال دانشمندان خود را برای شکل‌گیری ابرها آماده کرده بودند.

جالب است بدانید که ابرهای مریخ در ارتفاعات مختلفی تشکیل می‌شوند. ابرهایی که زودتر به وجود می‌آیند ارتفاع بیشتری نسبت به سایرین دارند و عموما از جنس کربن دی‌اکسید منجمد یا یخ خشک هستند. اما ابرهایی که دیرتر شکل می‌گیرند معمولا از جنس آب و یخ بوده و در ارتفاع 37 مایلی از سطح سیاره هستند.

تصاویر گرفته شده توسط مریخ نورد Curiosity رنگی و سیاه و سفید هستند. عکس‌های سیاه و سفید حالت موج‌دار ابرها را بهتر به نمایش می‌گذارند.

تصاویر رنگی توسط دوربین اصلی کنجکاوی گرفته شده‌اند و در واقعی ترکیبی از چند عکس به هم پیوسته هستند. کریستال‌های یخی ابرها به محض غروب خورشید، نور ضعیف را می‌گیرند و در گرگ‌ومیش آسمان مثل الماس‌های درخشان به نظر می‌رسند. این ابرها به لطف وجود بلورهای بی‌شمار روشن و روشن‌تر شده تا اینکه خورشید تماما پایین برود.

مریخ‌نورد از ابرهایی موسوم به Mother of Pearl یا مادر مروارید نیز عکس‌برداری کرده است؛ ابرهایی که به سبب داشتن ذرات مشابه و هم‌اندازه، رنگ‌های سبز، قرمز، آبی و بنفش کمرنگ ایجاد می‌کنند.

ارسال نظر