مقایسه مشخصات فنی هارد SSD سامسونگ و وسترن دیجیتال (دو مدل 1 ترابایتی)

رسانه کلیک - اگر بخواهیم خیلی کوتاه به معرفی هارد SSD بپردازیم، باید بگوییم SSD از هارد‌های نسل گذشته خود بسیار بر‌تر است و این برتری در سرعت و مقاومت بالای SSD خلاصه می‌شود؛ اما قیمت SSD نسبت به هارد‌های نسل گذشته بسیار بالاتر است و گران قیمت بودن نقطه ضعف اصلی این تکنولوژی است.

مقایسه مشخصات فنی هارد SSD سامسونگ و وسترن دیجیتال (دو مدل 1 ترابایتی)

در این مقاله می‌خواهیم دو هارد SSD با ظرفیت ۱ ترابایت، تولید شرکت سامسونگ و وسترن دیجیتال را با یکدیگر مقایسه کنیم.

موارد مورد مقایسه:

SSD اینترنال سامسونگ مدل 850 Evo ظرفیت 1 ترابایت

SSD اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WDS100T2B0A ظرفیت 1 ترابایت

۱- ابعاد

ابعاد هارد SSD سامسونگ: 6.8 × 70.1 × 100 میلی‌متر

ابعاد هارد SSD وسترن دیجیتال: 7 × 69 × 100 میلی‌متر

به دلیل اینکه هر دو هارد به صورت اینترنال تولید شده‌اند و هارد‌های اینترنال درون لپتاپ و یا کامپیوتر جاگذاری می‌شوند، تولید کنندگان مجبور هستند تا ابعادی استاندارد در تولید این هارد‌ها در نظر بگیرند. بنابراین اندازه اکثر هارد‌های SSD بازار تفاوت آنچنانی باهم ندارند و به یک شکل تولید می‌شوند.

۲- وزن

وزن هارد SSD سامسونگ: 54.4 گرم

وزن هارد SSD وسترن دیجیتال: 32 گرم

هارد تولید شده توسط شرکت سامسونگ تقریبا دو برابر سنگین‌تر از وسترن دیجیتال است. این تفاوت وزن به دلیل مواد استفاده شده در بدنه این دو هارد است. به طور کلی هارد‌های اینترنال نیاز به محافظ سنگین در برابر ضربه ندارند؛ زیرا درون قاب لپ تاپ و یا کامپیوتر جای می‌گیرند. بنابراین وسترن دیجیتال هم سبک‌تر طراحی شده و هم برای جایگذاری داخل لپ تاپ و کامپیوتر مناسب‌تر است. البته اگر نگران ضربات سنگین به سیستم خود هستید، سامسونگ قالب محکم‌تری برای شما در نظر گرفته است.

هارد SSD

۳- سرعت خواندن اطلاعات به صورت ترتیبی

SSD سامسونگ: 540 مگابایت بر ثانیه

SSD وسترن دیجیتال: 560 مگابایت بر ثانیه

وسترن دیجیتال در زمینه خواندن اطلاعت از سامسونگ کمی‌سریع‌تر است. البته اختلاف سرعت بین این دو هارد تنها ۲۰ مگابایت بر ثانیه است و تفاوت چشمگیری به حساب نمی‌آید و در عمل کاربر تفاوت آن چنانی را حس نخواهد کرد.

۴ سرعت نوشتن اطلاعات به صورت ترتیبی

SSD سامسونگ: 520 مگابایت بر ثانیه

SSD وسترن دیجیتال: 530 مگابایت بر ثانیه

در زمینه نوشتن ترتیبی نیز وسترن دیجیتال سریع‌تر از سامسونگ عمل می‌کند. با این حال باز هم این سرعت چشم‌گیر نیست و این اختلاف قابل چشم‌پوشی از سوی کاربران است.

۵- مقاومت در برابر شوک

هر دو هارد در برابر ضربات وارده مقاوم هستند. البته به نظر می‌رسد که هارد سامسونگ مقاومت بیشتری در برابر ضربات وارد شده دارد. دلیل این تفاوت بدنه مقاوم‌تر هارد سامسونگ است. البته این مقاومت هم فاکتور تاثیر‌گذاری در خرید این هارد به شمار نمی‌رود؛ زیرا هارد‌های SSD به صورت اینترنال درون بدنه دستگاه قرار می‌گیرند و در تماس مستقیم ضربه‌های وارد شده به دستگاه قرار ندارند.

هارد SSD سامسونگ بخریم یا وسترن دیجیتال؟

همانطور که در بررسی شاهد بودید، این دو هارد تفاوت چشم‌گیری با یکدیگر ندارند. بررسی نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز حاکی از کیفیت مناسب هر دو هارد است و در بنچ‌مارک‌های بین‌المللی نیز این دو هارد دوشادوش هم در بازار در حال پیش‌‌روی هستند. بنابراین توصیه می‌کنیم در زمان خرید قیمت دو محصول را مقایسه کنید؛ سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

ارسال نظر