ممنوعیت استخراج و مبادله رمزارزها در هند

رسانه کلیک - دولت هند به دنبال به تصویب رساندن قانونی است که تحت آن رمزارزها ممنوع شده و هر کسی که در این کشور به استخراج، مبادله یا نگهداری ارزهای دیجیتالی بپردازد، جریمه خواهد شد.

ممنوعیت استخراج و مبادله رمزارزها در هند

به گزارش ایسنا، یک مقام هندی آگاه به رویترز گفت: این لایحه قانون که یکی از سخت گیرانه ترین سیاستهای دنیا علیه رمزارزهاست، نگهداری، صدور، استخراج، تجارت و انتقال داراییهای دیجیتالی را جرم اعلام خواهد کرد.

این اقدامات مطابق با برنامه دولت هند است که در ژانویه خواستار ممنوعیت ارزهای دیجیتالی خصوصی مانند بیت کوین شد در حالی که سرگرم کار روی یک ارز دیجیتالی رسمی است. اظهارات اخیر دولت هند سرمایه گذاران را امیدوار کرده بود که مقامات ممکن است نرمش بیشتری در برابر این بازار پررونق نشان دهند.

در مقابل، این لایحه به دارندگان رمزارزها شش ماه برای فروش آنها مهلت می دهد و پس از آن، در اختیار داشتن رمزارزها مشمول جریمه خواهد شد.

مقامات هندی مطمئن هستند که این لایحه به عنوان قانون تصویب خواهد شد زیرا دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند اکثریت کرسیهای پارلمان را در اختیار دارد.

اگر این ممنوعیت به عنوان قانون به اجرا گذاشته شود، هند نخستین اقتصاد بزرگی خواهد بود که نگهداری رمزارز در آن غیرقانونی است. حتی چین که استخراج و مبادله رمزارزها را ممنوع کرده است، نگه داشتن آنها را جرم اعلام نکرده است.

بیت کوین که بزرگترین رمزارز دنیاست، شنبه هفته جاری به رکورد ۶۰ هزار دلار صعود کرد. با افزایش پذیرش آن برای پرداخت پول و حمایت چهره های برجسته ای مانند ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، ارزش این رمزارز امسال تقریبا دو برابر شده است.

در هند با وجود تهدید دولت برای ممنوعیت رمزارزها، حجم مبادلات آنها افزایش پیدا کرده و طبق یک برآورد صنعتی، هشت میلیون سرمایه گذار ۱۰۰ میلیارد روپیه معادل ۱.۴ میلیارد دلار داراییهای رمزارز دارند. با این حال آمار رسمی در این باره موجود نیست.

مقامات بلندپایه هند رمزارزها را کلاهبرداری در سرمایه گذاری خوانده اند اما نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند ماه جاری با بیان این که ما به دنبال راههای هستیم که از طریق آنها تجاربی در دنیای دیجیتالی و رمزارز داشته باشیم، تا حدودی از نگرانی سرمایه گذاران کاسته بود.

اما این مقام هندی آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: برنامه دولت، ممنوعیت رمزارزهای خصوصی و همزمان ترویج بلاک چین به عنوان یک فناوری پایگاه داده مطمئن است که ستون فقرات ارزهای دیجیتالی محسوب می شود و سیستمی است که به گفته کارشناسان، مبادلات بین المللی را متحول می کند.

بر اساس گزارش رویترز، یک کمیته دولت هند در سال ۲۰۱۹ مجازات حداکثر ۱۰ سال حبس برای افرادی که رمزارزها را استخراج، نگهداری، منتقل یا معامله می کنند، پیشنهاد داده بود. این مقام هندی درباره این که آیا لایحه جدید شامل مجازات زندان است، توضیح نداد و اظهار کرد جزییات بیشتر در دست بررسی قرار دارند.

ارسال نظر