پرواز سیارک عظیم آپوفیس بر فراز کره زمین در ماه آینده

رسانه کلیک - سیارک عظیم آپوفیس در روز پنجم مارس سال جاری، از بالای زمین عبور خواهد کرد. این سیارک در سال 2029 با احتمال تنها 3 درصد به زمین برخورد می کند.

پرواز سیارک عظیم آپوفیس بر فراز کره زمین در ماه آینده

تا کنون فیلم های متعددی با موضوع برخورد شهاب سنگ ها و اجرام آسمانی غول پیکر به زمین ساخته شده اند. سیارک ها در زمان های بسیار دور به کره خاکی اصابت کرده اند و یکی از معروف ترین آن ها باعث نابودی عمده نسل دایناسورها از روی زمین شده است. یه هر حال، کی از نگران کننده ترین سیارک هایی که در منظومه شمسی در حال رفت و آمد حول کره زمین است، آپوفیس نام دارد.

سیارک عظیم آپوفیس به طور رسمی با نام 99942 Apophis (2004 MN4) شناخته شده و یکی از ده سیارک پرخطر در لیست ESA به شمار می آید. بد نیست بدانید که آپوفیس در واقع از نام خدای هرج و مرج و تاریکی در مصر باستان گرفته شده، و با توجه به نزدیک شدن این سیارک به زمین در سال 2029، نام برازنده ای برای آن تلقی می شود. طبق پیش بینی دانشمندان، این جرم آسمانی عظیم الجثه تا حدی به زمین نزدیک می شود که با احتمال (تنها) 3 درصد به زمین برخورد خواهد کرد.

دانشمندان بر این عقیده اند که آپوفیس تقریبا ده برابر بزرگ تر از شهاب سنگی بوده، که در سال 2013 در اتمسفر روسیه منفجر شده است. قدرت انفجار شهاب سنگ روسیه به اندازه ای بود که شیشه پنجره ها را شکست و موجب آسیب دیدن صدها نفر شد. طبق گفته ESA، تنها یک سیارک شناخته شده وجود دارد که با احتمال بیش از یک درصد ممکن است به زمین برخورد کند، که البته این سیارک، آپوفیس نیست.

سیارک پرخطر دیگری به نام 2010 RF12 وجود دارد که در واقع یک سنگ فضایی 26 فوتی است. این جرم آسمانی با احتمال 7 درصد در سال 2095 با زمین برخورد خواهد کرد. البته این سنگ دارای اندازه نسبتا کوچکی است. پس می توان پیش بینی کرد که بخش عمده ای از 2010 RF12 با نزدیک شدن به زمین، در اتمسفر آتش می گیرد و حتی کوچک تر از شهاب سنگ روسیه (در سال 2013) می شود.

با اینکه شانس برخورد سیارک عظیم آپوفیس به زمین در سال 2029 بسیار ناچیز است، اما این جرم نگران کننده در تاریخ پنجم مارس سال جاری به زمین نزدیک می شود. در آن روز، آپوفیس از فاصله 16.8 میلیون کیلومتری کره آبی رد می شود.

ارسال نظر