گشت و گذار با دوربین Huawei Mate 20
در ادامه می توانید تصاویری از صبح روز بعد را از اقامتگاه زیبای مزداگرد تماشا کنید.
Huawei Mate 20 به دوربین سه گانه لایکا مجهز شده است. سنسور اصلی این دوربین 12 مگاپیکسل رزولوشن دارد که گشودگی دیافراگم آن f/1.8 است. سنسور دوم که با رزولوشن 16 مگاپیکسل فعالیت میکند، از یک لنز واید با گشودگی دیافراگم f/2.2 بهره میبرد. و اما سومین سنسور که به لنز تلهفوتو با گشودگی دیافراگم f/2.4 مجهز شده، با رزولوشن 8 مگاپیکسل فعالیت میکند.
طی سفری چند روزه به استان های همدان، کرمانشاه و اصفهان زمان مناسبی فراهم شد تا دوربین میت ۲۰ را مورد بررسی قرار دهیم.
مسیر ما از تهران به سمت همدان بود و تصمیم گرفتیم در اقامتگاه بومگردی مزداگرد واقع در روستای امزاجرد که فاصله ان تا مرکز شهر همدان کمتر از ۱۵ دقیقه است مستقر شویم. شب به محل اقامتگاه رسیدیم. سعی کردم قابلیت عکاسی در شب دوربین را مورد تست قرار دهم. اما از انجایی که نمنم بارون شروع شده بود و میت ۲۰ هم از بد ماجرا ضد اب نیست نتوانستم تصاویر زیادی ثبت کنم.
اقامتگاه های بومگردی چند وقتی است که در ایران مورد توجه واقع شده و علاوه بر هموطنان ما بسیاری از توریست ها نیز از این اقامتگاه ها استفاده می کنند و از این طریق با فرهنگ ایرانی ها بیشتر اشنا می شوند.
اقامتگاه بومگردی مزداجرد با بافتی سنتی و زیبا قطعا یکی از بهترین مکان هایی است که شما می توانید برای سکونت انتخاب کنید. رفتار، پذیرایی و مهمان نوازی صاحب خانه بی نطیر است. اگر قصد سفر به همدان را داشتید، اقامتگاه بومگردی مزداگرد روستای امزاجرد را فراموش نکنید.
در ادامه می توانید تصاویری از صبح روز بعد را از اقامتگاه زیبای مزداگرد تماشا کنید.
روز بعد قصد کردیم به مکان های تاریخی شهر همدان برویم. اما اکثر این مکان ها به دلیل اینکه روز تعطیل رسمی بود، تعطیل بودند. به همین جهت گشت و گذاری در شهر کردیم. تصاویری از خیابان اکباتان را در ادامه مشاهده می کنید.
در ادامه سراغ ارامگاه استر و مردخای رفتیم که انجا هم تعطیل بود اما توانستیم از بیرون این ارامگاه تصویری ثبت کنیم.
مقبره استر و مردخای در مرکز شهر همدان، ابتدای خیابان دکتر شریعتی قرار دارد. بُقعه اِستِر و مردخای جزء مهمترین زیارتگاههای یهودیان ایران و جهان است.
مصالح ساختمانی بنای این مقبره از سنگ و آجر است و به سبک بناهای اسلامی ساخته شده است. از شکل ظاهری و سبک معماری این اثر، چنین بر میآید، که ساختمان فعلی آن در قرن هفتم هجری بر روی ساختمان قدیمی تری که متعلق به قرن سوم هجری بودهاست، بنا شدهاست.
سپس سراغ ارامگاه بوعلی سینا را گرفتیم و به میدان بوعلی سینا رفتیم. تصویری از بیرون مقبره این حکیم بزرگ ایرانی را مشاهده می کنید.
بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنر معماری سنتی ایرانی استفاده شدهاست. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچهها متأثر از باغهای ایرانی، آبنماها الهام گرفته از حوض خانههای سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و نمودار کاخهای باستانی ایرانیان است.
در ادامه تصویری پانوراما از بالای شهر همدان به ثبت رساندیم.
حوالی بعد از ظهر راهی استان کرمانشاه شدیم. جاده همدان به کرمانشاه زیبایی های بسیاری داشت. تصاویری از جاده اسد آباد و نماهایی از بالای این شهر را مشاهده کنید.
شب به روستای کرتویج علیا رفتیم و در اقامتگاه آرتین دینور مستقر شدیم. این اقامتگاه نسبتا به روزتر و ظاهری مشابه خانه های مدرن دارد. این روستا در فاصله یک ساعتی شهر کرمانشاه قرار دارد. تصاویر زیر نماهایی از جاده کرتویج به سمت کرمانشاه را نشان می دهد که فردای ان روز گرفته شد.
در نزدیکی کرمانشاه به مجموعه تاریخی بیستون رسیدیم و تصاویری از این مکان تاریخی به ثبت رساندیم. پس از اینکه وارد محوطه تاریخی بیستون می شوید با طرح برجسته هرکول مواجه می شوید.
این تندیس که بر سکویی به طول ۲/۲۰ متر به پهلوی چپ بهطور نیم خیز به آرنج تکیه نموده و در دست چپ پیالهای دارد که تا نزدیک صورت نگه داشتهاست و نیز دست راستش بر روی پای راست قرار گرفته و پای چپ را تکیه گاه پای دیگر نمودهاست. طول مجسمه ۱/۴۷ متر که بهطور برجسته از سنگ کوه تراشیده شده و از طرف پشت به کوه متصل است.
سر این مجسمه دو بار کنده و دزدیده شد ولی مجددا پیدا و کشف گردید. اما مسئولان میراث فرهنگی ترجیح دادند برای جلوگیری از آسیب بیشتر سر کنونی هرکول را هنرمندان تازه از جنس همان سنگ (سنگ آهک) ساخته و روی آن نصب کنند. لازم به ذکر است سر اصلی در گنجینه میراث فرهنگی نگهداری می شود.
سنگنبشته بیستون بزرگترین سنگنبشته جهان، نخستین متن شناخته شده ایرانی و از آثار دودمان هخامنشیان (۵۲۰ پ. م) واقع در شهر بیستون از توابع شهرستان هرسین در سی کیلومتری شهر کرمانشاه بر دامنه کوه بیستون است. سنگنبشته بیستون یکی از مهمترین و مشهورترین سندهای تاریخ جهان و مهمترین متن تاریخی در زمان هخامنشیان است که شرح پیروزی داریوش بزرگ را بر گوماته مغ و به بند کشیدن یاغیان را نشان میدهد.
فرهاد تراش اثری که در جهت غربی حجاری و نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون دیوارهای عظیم به ارتفاع تقریبی ۴۵ متر و عرض حدود ۲۰۰ متر حجاری شده که مربوط به دوره ساسانیان است که قرار بر احداث کاخی در ان زمان بوده که بامرگ پادشاه نیمه کاره رها میشود.
در کتاب خسرو و شیرین اثر نظامی از مردی به نام فرهاد سخن به میان میآید که عاشق زنی به نام شیرین میشود، بر اساس آن افسانه خسروپرویز به فرهاد دستور میدهد که دور کوه بیستون را برش بزند تا به آب برسد و اگر موفق شد میتواند با شیرین ازدواج کند. پس از سالها و حذف نیمی از کوه، آب پیدا میشود و در این بین خسرو به فرهاد خبر میدهد که شیرین فوت کردهاست. فرهاد از جا در میرود و تبر را به بالا میاندازد و در اثر ضربه تبر در جا میمیرد.
بعد از ان مستقیما به طاق بستان رفتیم.
اگر مسیرتان به کرمانشاه خورد دنده کباب های طاق بستان را از دست ندید!
پس از اتمام کارمان در کرمانشاه شبانه راهی اصفهان شدیم. شهری در بستر تاریخ که بدون شک نباید دیدنش را از دست بدهید.
نزدیک به ۸ ساعت در راه بودیم و از انجایی که شب بود نتوانستیم تصویری به ثبت برسانیم. در ادامه می توانید تصاویر ثبت شده با دوربین میت در شهر اصفهان را تماشا کنید.
میدان نقش جهان
کاخ عالیقاپو به ترکی به معنی «درگاه بلند» ساختمانی است که در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بودهاست و در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستوندار به آن افزوده شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطفالله واقع شدهاست. ارتفاع آن ۴۸ متر است و ۶ طبقه دارد که با راه پلههای مارپیچ میتوان به آنها رسید. آنچه باعث گردیده عالی قاپو در زمره آثار باشکوه و بسیار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، مینیاتورهایی هست که کار هنرمند معروف عصر صفوی رضا عباسی است و همچنین گچبریهای آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است که تالار آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز نامیده میشود.
چهل ستون
کاخ چهلستون از بناهای تاریخی اصفهان که در دوره شاه عباس اول احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. شاه عباس اول، کوشکی درمیان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفههای چهار گوشه آن را در بر میگرفت. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شدهاست و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها افزوده شده است.
جلفا و کلیسای وانک
پس از استقرار در ارمنیان جلفای اصفهان، درصدد ایجاد تأسیسات اجتماعی و بناهای مذهبی خود برآمدند و با سرمایههای نقدی و خودیاری مردم نخست به ساختن کلیسای وانک، نظیر همان کلیسایی که در جوغا داشتند و با همان نام همت گماشتند. همزمان با ساختن وانک، کلیسای کوچکی نیز در بخش جنوب غربی آن ساختند. این کلیسا مدت پنجاه سال مورد استفاده روحانیون قرار گرفت. کلیسای جامع وانک یا آمنا پرکیچ به معنی کلیسای نجات دهنده مقدس، از نام کلیسای «سورپ آمنا پرکیچ وانک» جوغا در نخجوان گرفته شده است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان است و در زمان شاه عباس دوم ساخته شدهاست. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه است.