فیسبوک درخواست پرداخت هزینه در قبال نشر محتوای خبری استرالیا را رد کرد

رسانه کلیک - کمپانی فیسبوک درخواست کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (ACCC) بابت پرداخت در ازای نشر محتوای خبری را رد کرد. در ادامه با شرح جزییات این خبر با ما همراه باشید.

فیسبوک درخواست پرداخت هزینه در قبال نشر محتوای خبری استرالیا را رد کرد

ظاهرا کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (ACCC) از دو کمپانی فیسبوک و گوگل خواسته تا در ازای کاربرد اخبار محلی در مطالب خود، هزینه ای را پرداخت کنند. اما فیس بوک چنین درخواستی را رد کرده و در پاسخ به وضوح گفته است که بدون محتوای خبری نیز می تواند در استرالیا به کار خود ادامه دهد. این کمپانی توضیح داده که تغییرات اعمال شده در سال 2018 روی بخش News Feed، پست های دوستان و خانواده را در اولویت قرار داده و مواجهه کاربر با محتوای صفحات مختلف، از جمله صفحات خبری را کاهش داده است.

بنابراین، کاربران چندان درگیر اخبار نمی شوند. به بیان دیگر، محتوای خبری به راحتی قابل تعویض بوده و مهم تر اینکه برای کسب و کار فیس بوک، اخبار چندان ارزش طولانی مدتی ندارد.

کمپانی Facebook اضافه کرد که نبود محتوای خبری روی این شبکه اجتماعی در استرالیا، تاثیر خاصی روی درآمدها و معیارهای انجمنی ندارد.

فیس بوک به ACCC گفته که اعمال اجبار روی این شرکت و همینطور کمپانی گوگل جهت پرداخت هزینه به سازمان های خبری محلی، به نفع رقبا تمام می شود. فیسبوک و گوگل در حال رقابت بر سر درآمدهای تبلیغاتی بوده و تقبل مسئولیت برای پشتیبانی از منافع عمومی و حل مشکلات صنعت رسانه های استرالیایی توسط این دو شرکت، نه تنها سالم، بلکه پایدار هم نیست.

ظاهرا دولت استرالیا در ماه آوریل به ACCC دستور داده بود تا یک کد رفتار اجباری را برای Facebook و Google، جهت پرداخت در ازای محتوای خبری به وجود آورد. البته این دستورالعمل قرار بود به طور کاملا داوطلبانه اجرا شود، اما همه گیری ویروس کرونا به روی درآمد حاصل از تبلیغات تاثیر گذاشت و ACCC متوجه شد که پرداخت هزینه داوطلبانه از سوی این دو کمپانی بسیار بعید است.

با اینکه کمپانی فیسبوک درخواست پرداخت هزینه را رد کرده است، اما همچنان به حمایت های مالی مستقیم خود به صنعت خبری ادامه می دهد. البته باید گفت که استرالیا تنها کشوری نبوده که از غول های فناوری در ازای محتوای خبری درخواست پول کرده است. فرانسه نیز ماه ها پیش از گوگل خواسته تا برای تکه خبرهای متعدد، هزینه ای را پرداخت کند. هرچند که این کار، نتیجه ای به غیر از حذف تکه خبرها در پی نداشت.

ارسال نظر