سرویس های اشتراکی بازی ها از آنچه که فکر می کنید محبوب تر هستند!

رسانه کلیک - چند سالی است که سرویس های اشتراکی بازی ها در میان بازیکنان بسیار رایج شده است، به نظر شما آیا این سرویس ها هم برای برای بازیکنان و هم برای شرکت های بازی سازی سودآور هستند؟

سرویس های اشتراکی بازی ها از آنچه که فکر می کنید محبوب تر هستند!

یکی از مهمترین دستاوردهای نسل هشتم کنسول ها، تاسیس سرویس های اشتراکی بازی ها توسط شرکت های ناشر است که کاربران و بازیکنان به ازای پرداخت مبلغ ناچیز به صورت ماهیانه، برای مدت محدود و مشخصی به صدها عنوان ویدیویی دسترسی پیدا می کنند.

در همین رابطه، چند شرکت بزرگ و سرشناس بازی سازی از سال ها پیش وارد این حوزه شده اند، به طوری که شرکت نامدار مایکروسافت با احداث سرویس اشتراکی خود تحت عنوان Xbox Game Pass و در طرف دیگر، شرکت ژاپنی سونی با تاسیس سرویس مشابه به نام PlayStation Now رسما امکان تجربه بازی های ویدیویی به صورت اشتراکی را برای کاربران کنسول های خود فراهم کرده اند.

شرکت الکترونیک آرتز نیز از وجود چنین سرویس اشتراکی بی بهره نیست و از مدت ها پیش سرویس اشتراکی خود را تحت عنوان «الکترونیک آرتز اکسس» برای کنسول های ایکس باکس وان و «اوریجین اکسس» برای کاربران پلتفرم رایانه شخصی ارائه کرده است. همچنین، شواهد امر گویای این موضوع است که شرکت بزرگ اسکوئر انیکس نیز به دنبال ساخت چنین سرویس اشتراکی بوده و به‌زودی شاهد رونمایی سرویس مشابهی دیگری از سوی این شرکت بازی سازی قدرتمند خواهیم بود.

حال، سوال مهم این است که چرا شرکت های ناشر بازی سازی به سراغ تاسیس سرویس های اشتراکی می روند؟ آیا سرویس های اشتراکی برای ناشران واقعا سودآور است؟ اینکه بازیکنان و کاربران بجای پرداخت مبلغ 60 دلار برای خرید یک بازی، مبلغی در حدود 10 الی 20 دلار پرداخت کرده و در عوض به مدت یک ماه به صدها عنوان ویدیویی دسترسی پیدا می کنند، در نگاه اول شاید پیشنهاد خوبی برای سازندگان و شرکت های ناشر به نظر نرسد، اما واقعیت آن طور که تصور می کنیم نیست و سرویس های اشتراکی بازی ها بسیار محبوب و در عین حال به شدت سودآور هستند.

بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی و آماری «سوپر دیتا» (Super Data) که وظیفه بررسی میزان فروش دیجیتالی بازی های ویدیویی را برعهده دارد، سرویس های اشتراکی بازی ها بسیار سودآور بوده و در مجموعه به نفع شرکت های ناشر تمام می شود.

به گفته این موسسه، افراد و بازیکنانی که نسبت به عضویت در سرویس های اشتراکی بازی ها اقدام می کنند، چیزی در حدود 45 درصد بیشتر از کاربرانی است که به صورت سنتی و با پرداخت مبلغ 60 دلار، عناوین ویدیویی خود را تهیه و خریداری می کنند. به عبارت دیگر، تعداد افرادی که از طریق سرویس های اشتراکی به تجربه بازی های ویدیویی می پردازند، تقریبا دو برابر افرادی است که به صورت عادی و با خرید محصول به تجربه بازی ها اقدام می کنند.

ماجرا فقط و فقط به این موضوع ختم نمی شود و جالب تر اینکه مشترکین و کاربران سرویس های اشتراکی نزدیک به 50 درصد بیشتر از افراد عادی به سراغ خرید و تهیه آیتم های درون بازی از جمله اسکین ها، سیزن پس، بسته های الحاقی، سلاح و غیره می روند که این موضوع با توجه به درآمد قابل توجه سازندگان و توسعه دهندگان از سیستم های پرداخت درون برنامه ای، قطعا درآمدهای هنگفتی را برای آن ها به دنبال دارد.

به عبارتی، زمانی که شما برای خرید و تجربه یک اثر ویدیویی بجای پرداخت مبلغ 60 دلار، چیزی در حدود 10 الی 20 دلار هزینه می کنید، بسیاری از افراد و بازیکنان تمایل بیشتری به خرید محتویات درون بازی و بسته های الحاقی پیدا می کنند. موردی که شاید در نگاه اول چندان هم درآمدزا نباشد، لیکن گزارش ها نشان می دهد که سیستم پرداخت درون برنامه ای درآمدی بیش از فروش بازی های ویدیویی را برای سازندگان و شرکت های ناشر به همراه می آورد. از این رو، اغلب توسعه دهندگان از سال جاری میلادی تمام تمرکز خود را روی افزایش فروش محتویات درون بازی ها قرار داده اند.

در همین رابطه، آقای کارتر راجرز (Carter Rogers)، یکی از تحلیل گران موسسه آماری سوپر دیتا، سرویس های اشتراکی را این چنین توضیح می دهد:

در سال جاری میلادی، به دلیل تلاش اغلب بازی سازان و شرکت های ناشر عناوین ویدیویی برای دستیابی به درآمد ثابت و صد البته بیشتر، بازار سرویس های اشتراکی بازی ها حسابی گرم شده است. در حال حاضر، این شرکت ها برای افزایش تعداد کاربران سرویس های خود، عناوین ویدیویی مختلف و جدیدی را به مشترکین خود ارائه می دهند.

در ادامه، گروه آماری سوپر دیتا گزارش دیگری از سهم بازار هر یک از سرویس های اشتراکی بازی ها را منتشر کرده است. بر خلاف تصور، سرویس Xbox Game Pass کمترین سهم از بازار سرویس های اشتراکی بازی ها را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سرویس اشتراکی شرکت سونی یعنی PlayStation Now با اختصاص سهم 52 درصدی از این بازار، در حال حاضر بیشترین درآمد و کاربران سرویس های اشتراکی بازی ها را دارد. رقمی که در مقایسه با سرویس «ایکس باکس گیم پس» درآمد سه برابری شرکت سونی نسبت به شرکت مایکروسافت از بازار این سرویس ها را نشان می دهد.

به علاوه، شرکت سرشناس الکترونیک آرتز نیز سهم چندان کمی از بازار سرویس های اشتراکی بازی ها ندارد و در مجموع چیزی در حدود 33 درصد از این بازار به شرکت الکترونیک آرتز تعلق دارد. به طور دقیق تر، سهم سرویس «الکترونیک آرتز اکسس» (EA Access)، «اوریجین اکسس پریمیر» (Origin Access Premier) و «اوریجین اکسس» (Origin Access) به ترتیب 16، 9 و 8 درصد از این بازار است.

در نهایت، شرکت مایکروسافت که در مقایسه با سایر شرکت ها و بازی سازان عملکرد مطلوبی در ارائه سرویس های اشتراکی بازی ها ندارد، 15 درصد این بازار را به کمک سرویس Xbox Game Pass تصاحب کرده است.

گفتنی است؛ درآمد حاصل از فروش حق عضویت در سرویس های اشتراکی بازی ها در چهار ماهه سوم سال میلادی 2018 به بیش از 273 میلیون دلار رسیده است.

همچنین، در حال حاضر سرویس های اشتراکی بازی ها قریب به 6 درصد از درآمد کل صنعت بازی های ویدیویی را برای شرکت ها و توسعه دهندگان آثار ویدیویی تشکیل می دهند. رقمی که بنا به گزارش ها روز به روز افزایش پیدا می کند و با توجه به تبلیغات گسترده و عرضه بازی ها همزمان با تاریخ رسمی انتشار آن ها در این سرویس ها، گمان می رود طی ماه ها و سال های آتی شاهد افزایش چشمگیر درآمد آن ها باشیم.

حال، دیدگاه شما در رابطه با عملکرد و درآمد سرویس های اشتراکی بازی ها چیست؟ آیا شما هم برای تجربه عناوین ویدیویی از این سرویس ها استفاده می کنید؟ دیدگاه ها و نظرات شخصی خود را با ما و دیگر کاربران رسانه کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر