امیدی به موفقیت گوشی های اچ تی سی در آینده نزدیک است؟

رسانه کلیک - شرکت HTC، یکی از مشهورترین برندهای تولیدکننده گوشی های هوشمند در جهان مدتی است دچار مشکلات متعددی شده است. برای بازگشت گوشی های اچ تی سی به دوران طلایی لازم است این کمپانی تایوانی تصمیمات بزرگی اتخاذ کند.

امیدی به موفقیت گوشی های اچ تی سی در آینده نزدیک است؟

سامسونگ و اپل کمپانی هایی بودند که در دهه گذشته بازار جهانی گوشی های هوشمند را متحول کردند؛ اما نام شرکت های دیگر در میان تولیدکنندگان پرطرفدار گوشی های هوشمند به چشم می خورد که توانستند طی 7 سال گذشته سهم قابل توجهی از بازار را بدست آورند.

در سه ماهه سوم سال 2011 سامسونگ در حال پیشرفت روز افزون و پیشی گرفتن از اپل بود. در همین حین نوکیا پس از سال ها شکست نهایتا موفق شد جایگاه سوم بین کمپانی های عرضه کننده گوشی هوشمند را از آن خود کند. اچ تی سی و بلک بری نیز به ترتیب به جایگاه چهارم و پنجم رتبه بندی کمپانی های موفق عرضه کننده گوشی های هوشمند دست یافتند.

اکنون شاهد بازگشت غافلگیرکننده دو کمپانی نوکیا و بلک بری هستیم که در سال 2011 رتبه چندان مناسبی را بین سایر شرکت ها به خود اختصاص نداده بودند. اگرچه نوکیا و بلک بری (به خصوص بلک بری) هنوز نیازمند تلاش بسیاری برای یافتن جایگاهی مناسب بین سایر کمپانی ها هستند، تاکنون پیشرفت های چشمگیر و غافلگیر کننده ای نیز داشته اند. حال سوال این است که با وجود پیشرفت های روزافزون این دو و سایر کمپانی های قعر جدول، آیا شانسی برای احیای گوشی های اچ تی سی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال همراه کلیک باشید.

ابتدای کار اچ تی سی و آغاز پیشرفت های این برند

بدون تردید اچ تی سی در چند سال اخیر شرایط سختی را پشت سر گذاشته است. در واقع کسب سود طی چند سال گذشته چنان برای اچ تی سی دشوار شد که این کمپانی به ناچار تعدادی از کارمندان ارزشمند و اعضای بااستعداد یکی از تیم های تحقیق و طراحی خود را در ازای دریافت 1.1 میلیارد دلار به شرکت گوگل واگذار کرد.

احتمالا نمی دانید که آغاز کار کمپانی تایوانی اچ تی سی سال 1997 و در راستای تولید لپ تاپ بود، اما این کمپانی به سرعت متوجه پتانسیل رشد خود در زمینه تجارت تازه پایه گذاری شده گوشی های هوشمند شد.

اچ تی سی پس از تولید تعدادی گوشی هوشمند ویندوزی، با همکاری گوگل و تولید گوشی هایی مانند Dream Slider و نکسوس 1 نقشی کلیدی در تولید و گسترش سریع گوشی های اندرویدی ایفا کرد. HTC Dream که در سال 2008 رونمایی شد یکی از اولین گوشی های عرضه شده در بازار بود که از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می کرد. Evo 4G نیز که در سال 2010 رونمایی شد یکی از پیشگامان در زمینه گوشی های هوشمند پرسرعت در ایالات متحده بود.

اچ تی سی که به تازگی یکی از اعضای اتحادیه گوشی باز نیز شده بود، با وجود قابلیت های بی نظیر در زمینه نوآوری و پذیرش ریسک، سال های زیادی از بازار گوشی هوشمند عقب نشینی کرد.

علت افول گوشی های اچ تی سی

سال 2011 نقطه عطفی برای اچ تی سی بود؛ با این وجود در پایان همان سال این کمپانی از لیست 7 تولیدکننده برتر گوشی های هوشمند در جهان خارج شد. کمپانی های دیگر با پذیرفتن ریسک های مختلف و تولید محصولات جدید موفق به خارج کردن اچ تی سی از این لیست شده بودند. Evo 3D که سال 2011 رونمایی شد، به جای آنکه موجب پیشرفت کمپانی شود، آن را کاملا به عقب راند. از طرفی گوشی ChaCha کپی ضعیفی از طراحی های بلک بری بود و HTC First با رکورد فروش کمتر از 15 هزار دستگاه به تاریخ پیوست.

تا مدت ها هیچکس فکر نمی کرد اچ تی سی مانند سال های گذشته موفق به تولید گوشی هوشمندی باکیفیت، کاربردی و مقبول شود. اما تمام این ناامیدی ها با رونمایی از HTC One از بین رفت؛ چرا که این گوشی هوشمند فراتر از تصور همگان ظاهر شد! از سری One گوشی های دیگری نیز ساخته شد که اکثر آن ها با وجود کیفیت بالا، قیمتی بیش از اندازه داشته و فراتر از حد انتظار تبلیغ شدند. قیمت بسیار بالای این گوشی ها بدون تردید استقبال مشتریان را نیز کمرنگ می کرد.

گوشی های اچ تی سی چگونه به دوران طلایی خود باز می گردند؟

برای پاسخ به این سوال کافی است نگاهی به کارنامه هواوی بیاندازیم که سه یا چهار سال پیش در وضعیت کنونی اچ تی سی قرار داشت؛ اما اکنون در فهرست برترین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند جهان در جایگاه دوم قرار دارد و برای کسب جایگاه اول رقابت می کند! نوسانات شیائومی نیز مثال خوبی در این باب به شمار می رود. با وجود شروعی بسیار امیدوار کننده، این کمپانی در سال 2016 سقوط کرد و سال گذشته تلاش کرد به وضعیت سابق خود بازگردد و ناگهان به برندی بدل شد که به هیچ عنوان نمی توان از موفقیت های آن چشم‌پوشی کرد. نوکیا یکی دیگر از برندهایی است که طی سال ها تغییر و تحولات زیادی را تجربه کرده و اکنون قدرتمندتر از همیشه به عرصه تولید گوشی های هوشمند بازگشته است.

با توجه به این مثال ها، بدون شک اچ تی سی نیز می تواند قدرتمندتر از گذشته فعالیت خود را از سر گیرد و باز هم شاهد ظهور گوشی های اچ تی سی باکیفیت در بازار تلفن های هوشمند باشیم.

چگونه اچ تی سی از شر مشکلاتش خلاص می شود؟

اچ تی سی تاکنون طراحان خود را با پول معاوضه کرده، کارمندان کارخانه اش را تعلیق کرده، استعدادهای خود را از دست داده و محصولاتی مقطعی تولید کرده است. سوال اصلی این است که این کمپانی چگونه می تواند با وجود این همه اتفاقات ناگوار، جایگاه خود را بین تولیدکنندگان برترین گوشی های هوشمند احیا کرده و گوشی هایی مطابق سلیقه بازار تولید کند؟

اولین ایده ای که برای رفع این گونه مشکلات مالی و خلاقیتی به ذهن هرکس می رسد، اعطای توافق نامه امضای لیسانس برند (brand licensing agreement) به سایر سازندگان است؛ درست مشابه قراردادی که بلک بری و نوکیا به ترتیب با شرکت های TCL و HMD Global امضا کردند.

گوشی های اچ تی سی هنوز برای بسیاری از افراد ارزشمند است و گوشی هایی مانند +U12 و +U11 هنوز نتوانستند کاربران گوشی های بی نظیری مانند T-Mobile G1 و Evo 4G را ناامید کنند.

به عقیده برخی تحلیلگران بازار، اگر اچ تی سی با شرکت های موفقی مانند HMD وارد همکاری شود و در راستای بازیابی جایگاه خود بین کمپانی های عرضه کننده گوشی های هوشمند تکنولوژی هایی مانند هدست واقعیت مجازی Vive را با سرعت بیشتری به بازار معرفی کند، آینده درخشانی برای این شرکت تایوانی رقم خواهد خورد. از آنجا که کمپانی هایی مانند HMD به منظور بازیابی کمپانی هایی مانند نوکیا ایجاد شده اند، احتمالا احیای اچ تی سی نیز با همکاری این کمپانی ها میسر خواهد شد. اچ تی سی نیازمند کمپانی جدیدی با اهداف بزرگ، رهبران باتجربه و دیدگاه های نو و مبتنی بر نوآوری و خلاقیت است.

کمپانی هایی مانند TCL با تجربیات گسترده ای در زمینه بازیابی برندها در سطح جهانی نیز می توانند به احیای اچ تی سی کمک کنند. بدون تردید هرچه مبلغ سرمایه گذاری اولیه بیشتر باشد، احتمال موفقیت بازیابی برند نیز بیشتر خواهد بود.

یکی دیگر از راه حل هایی که برای خروج اچ تی سی از وضعیت فاجعه آمیز چندسال اخیر به ذهن هرکس می رسد ادامه همکاری با گوگل است. بدون تردید گوشی های جدید Pixel 3 شباهت های بسیاری به گوشی های قدیمی تر اچ تی سی خواهند داشت؛ با این وجود مشخص نیست که گوگل تمایلی به احیای اچ تی سی دارد یا خیر. احتمال اینکه تنها ردپای اچ تی سی در گوشی های گوگل به چشم بخورد، برای هواداران پر و پا قرص این برند تایوانی کافی نخواهد بود اما این همکاری برای اچ تی سی قطعا مزایایی در بر دارد.

به نظر شما آیا می توان به احیای اچ تی سی امیدوار بود؟

ارسال نظر