نکاتی مهم و تاثیرگذار در طراحی سایت فروشگاهی

رسانه کلیک - وقتی میخواهیم در مورد طراحی وب سایت فروشگاهی صحبت کنیم، باید بدانیم که هدف اصلی مورد نظر رساندن کاربران سایت به خرید است.

نکاتی مهم و تاثیرگذار در طراحی سایت فروشگاهی

میتوان اینگونه گفت که اگر یک وب سایت فروشگاهی بتواند کاربران خود را به نهایی کردن سبد خرید و پرداخت برساند موفق عمل کرده است. اما نکته مهم این است که فروشگاه باید چگونه طراحی شود که کاربر را به این نقطه پرداخت برساند؟ برای طراحی وب سایت فروشگاهی به چه مواردی باید دقت شود؟ در این مقاله نکات مهم در زمینه ساخت یک فروشگاه اینترنتی را مورد بررسی قرار میدهیم.

حتما مطلع هستید که برای طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای باید مطمئن شوید سایت بگونه ای طراحی شده که کاربر را در مسیر قیف فروش هدایت نموده و می تواند از خروج کاربر از مراحل قیف فروش تا رسیدن به نقطه انتهایی که پرداخت است جلوگیری نماید. برای سهولت در کار طراحی و صرفه جویی در هزینه ها می توانید از انواع فروشگاه سازهای حرفه ای که در بازار وجود دارند استفاده کنید اگر به سراغ استفاده از فروشگاه سازها بروید ساخت سایت فروشگاه کار بسیار ساده ای خواهد بود و اگر این کار توسط یک فرد با تجربه در این زمینه انجام شود حتما نتیجه خوبی خواهید گرفت و میتوانید با خیال راحت کسب و کار فروشگاهی خود را راه اندازی نمایید.

نکات کلیدی و مهم که در طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی باید رعایت شوند به قرار زیر است:

مشخص کردن چارچوب و ساختار سایت فروشگاه اینترنتی

وقتی میخواهید فروشگاه آنلاین خود را طراحی کنید باید ابتدا بدانید ساختار کلی سایت ما چیست؟ مثلا اطلاعات کامل در مورد نوع، تعدا، تنوع، برند محصولاتی که میخواهید در فروشگاه خود عرضه کنید داشته باشید. باید بدانید که محصولات سایت شما در چند دسته بندی عرضه می شوند در چه صفحاتی و با چه تقسیم بندی محصولات خود را عرضه می کنید؟ انواع category page ها و product page ها را در سایت خود تعریف کرده باشید. آیا برای محصولات خاص و ویژه سایت خود landing page جداگانه طراحی میکنید؟ آیا کاربر باید در ابتدا که وارد سایت می شود ثبت نام کند یا ثبت نام در مرحله انتهایی خرید انجام خواهد شد؟ اینها نکات مهمی هستند که می توانند بر کاربری و خروجی های سایت شما تاثیر چشم گیری داشته باشند. بنابراین باید همه صفحاتی که در سایت خود نیاز دارید را ضناسایی و طراحی نمایید و روابط بین صفحه ها را به خوبی برقرار کنید. نکته مهم دیگر این است که برای هر صفحه از سایت خود یک هدف اثلس تعریف کنید و در تمام مراحل طراحی این هدف را مد نظر قرار دهید و طراحی سایت فروشگاهی خودرا بگونه ای انجام دهید که در هرصفحه هدف اصلی شما محقق شده و کاربر را به نقطه پایانی یعنی پرداخت برساند.

حتما به این نکته مهم توجه کنید که کاربر چه نوع نیاز و خواسته ای دارد و چگونه باید آن نیاز و خواسته را در سایت شما براورده کند. به عنوان نمونه اگر در فروش محصولات خودرو فعالیت دارید باید بتوانید کاربر را بر حسب قطعه ای که نیا دارد یا برحسب نوع خودرو به صفحه های که باید برسد هدایت کنید تا از سردرگمی کاربر جلوگیری نمایید و قبل از اینکه کاربر از پیچیدگی سایت شما خسته شده صفحه را ببندد نیاز او را به بهترین وجه ممکن و با بهترین طراحی گرافیکی و تجربه کاربری مناسب جلوی چشمان کاربر قرار دهید.

اضافه کردن طراحی واکنش گرا responsive

حدود 30 درصد مشتریان برای خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی از گوشی موبایل استفاده می کنند بنابراین داشتن سایتی که علاوه بر سیستم های دسکتاپ در سیستم های موبایل هم به خوبی نمایش داده شود. بنابراین باید سایت خود را بگونه ای طراحی کنید که در همه دستگاه هایی که مشتری از ان استفاده می کند اعم از گوشی موبایل، آی پد، تبلت تطبیق مناسبی از خود نشان دهد که اگر اینطور نباشد به دلیل نمایش نامناسب در اینگونه دستگاه ها امکان دارد شما تعداد زیادی از مشتریان خود را که از این مدل دستگاه ها استفاده میکنند از دست بدهید. این قابلیت به طراحی واکنش گرا شناخته می شود که در ان محتوای سایت شما بر اساس اندازه و ابعاد دستگاهی که کاربر از ان استفاده می کند تطبیق پیدا می کند و میتواند بهترین ترکیب از محتوا را اندازه دستگاه کاربر به او نشان دهد. در این حالت سایت شما با شناسایی ابعاد دستگاه کاربرد با تغییر مقدر محتوا و چیدمان آن بهترین ترکیب را برای کاربر نمایش می دهد تا کاربر بتواند تجربه مناسب تری را در استفاده از سایت شما داشته باشد.

داشتن امکان جستجو، خاصیتی بسیار ابتدایی ولی بسیار مهم

زمانی که کاربران از نقاط مختلف به سمت سایت شما هدایت می شوند با احتمال بسیار زیاد می دانند دنبال چه چیزی هستند و قصد خرید چه کالا یا خدمتی را دارند پس کافی است با پیش بینی کردن روشی مناسب برای دستیابی سریع به آنچه کاربر میخواهد او را به نقطه درست هدایت کنید و هدف سایت را محقق کنید.

یکی از کارآترین روش ها در این زمینه اضافه کردن امکان جستجو است با این امکان کاربران می توانند پس از ورود به سایت به سرعت محصولی که به ان نیاز دارند را پیدا کنند و بخرند.

سبد خرید را فراموش نکنید

یکی از مهمترین و بدیهی ترین ویژگی های یک فروشگاه آنلاین داشتن سبر خرید است. همانند فروشگاه های فیزیکی مشتریان در فروشگاه های آنلاین نیز باید سبد خرید داشته باشند تا مجبور نباشند برای خرید هر محصول کلیه مراحل را از ابتدا تا انتها طی کنند بنابراین به مشتریان خود اجازه دهید و تشویقشان کنید که سبد خرید تشکیل داده و مجموع نیازمندی های خود را در آن بریزند و سپس بقیه مراحل خرید را در فروشگاه شما طی کنند. امکان افزودن یا کاستن از سبد خرید مانند هر فروشگاه فیزیکی دیگری از الزامات یک سبد خرید مناسب است داشتن فرآیند تشکیل و مدیریت سبد خرید می تواند در ایجاد یک تجربه کاربری مناسب و در نتیجه ماندگاری مشتریان به شما کمک زیادی بکند.

سبد خرید را هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی فراموش نکنید.

به مشتریان خود اجازه دهید لیست علاقمندی داشته باشند.

اگر نوع کالایی که در فروشگاه آنلاین خود عرضه می کنید بگونه ای باشد که مشتریان بصورت تکراری و مستمر با لیست های مشخص و تکراری از شما خرید کنند داشتن لیست علاقمندی می تواند به بهبود تجربه کاربری مشتری منجر شود در این حالت مشتری میتواند در دفعات تکرار خرید از لیست های قبلی که تشکیل داده استفاده نماید و نیازی به انتخاب مجدد اقلام که معمولا کاری زمان بر است پیدا نکند در این حالت مشتری یکبار سبد خرید خود را تشکیل می دهد و در دفعات بعد مجددا همان سبد خرید را تکرار میکند و سریعا به مرحله نهایی کردن خرید و پرداخت وارد می شود. بنابراین مشتری میتواند خرید همیشگی خود را با ضرف زمانی بسیار کم تکرار کند که تجربه مطلوبی است.

فعال سازی بخش نظرات سایت فروشگاهی

اگر از کار خود و کیفیت اقلامی که در فروشگاه خود عرضه می کنید مطمئن هستید ایجاد بخش نظرات و پیشنهادات را در طراحی سایت فروشگاهی خود فراموش نکنید. خواندن نظرات دیگران کمک بزرگی است برای مشتریانی که با تردید در خرید خود مواجه هستند. این بخش مصداق بارز بازریابی دهان به دهان می باشد و باعث می شوداگر خدمات و کالاهای با کیفیت عرضه می کنید سریعا از نظرات مثبت دیگران برای جذب و قانع کردن دیگر مشتریان استفاده کنید. ارتباط دو طرفه با مشتریان و ارائه امکان اظهار نظر در مورد کالا یا خدمات شما می تواند امکان مناسبی برای جذب مخاطب جدید و جلب اعتمد بازدیکنندگان سایت شما ایجاد کند.

کار را برای کاربران تاحد امکان ساده نمایید.

یکی از گزینه هایی که معمولا به ناردرست در بسیاری از سایت ها مورد استفاده قرار میگیرد ثبت نام است. در موقع مناسب از افراد بخواهید ثبت نام کنند و تا حد امکان اگر اکان پذیر است فعالیت های مورد نیاز مشتریان را بدون انجام مراحل ثبت نام انجام دهید حتی به افراد اجازه دهید بدون ثبت نام و با دادن اطلاعات خود د قالب یک فرم و بدو ناجبار به ثبت نام خرید و پرداخت کنند. اماکن پرداخت به عنوان مهمان را در سایت خود اضافه نمایید. در این حالت مشتریان می توانند بدون ثبت نام به سرعت به صفحه پرداخت رسیده و خرید خود را کامل کنند.

قدرت تصویر بسیار بیشتر از متن است. ازتصویر در طراحی غفلت نکنید.

در صورتی که زمینه فعالیت شما میتواند با عکس به تصویر کشیده شود از قدرت اقناع عکس غافل نشوید. استفاده از عکس های با کیفیت و واقعی میتواند در کنر متن قوی و تاثیرگذار افراد را برای خرید از فروشگاه شما راضی کند. هر چه کالایی که شما تولید می کند یا میفروشید بیشتر قابلیت عکاسی داشته باشد فرصت بهتری برای شما فراهم است تا بتوانید از قدرت و پتانسیل عکس در قانع کردن افراد برای تصمیم گیری در مورد خرید از فروشگاه خود استفاده کنید. تصویر نقش مهمی در طراحی سایت فروشگاهی دارد.

بهترین فروشگاه ساز حرفه ای کدام است؟

بعد از اینکه ساختار اصلی را جهت طراحی وب سایت فروشگاهی در نظر گرفتید، نوبت به این می رسد که پلتفرم مناسب جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی را انتخاب نمایید. خوشبختانه باز هم در زمینه سایت ساز فروشگاهی انتخاب های متنوعی وجود دارد. اما اینکه کدام یک برای شما مناسب است به عوامل مختلفی مانند حجم و وسعت کاری شما بستگی دارد. به طور کلی برای ایجاد سایت فروشگاهی می توانید از یکی از روش های زیر استفاده کنید:

  1. وردپرس با استفاده از افزونه ووکامرس
  2. Magentp
  3. Shopify
  4. PrestaShop
  5. OpenCart
  6. Zen Cart
ارسال نظر