خرید استارتاپ Moovit توسط اینتل؛ ۱ میلیارد دلار برای تقویت بخش خودرو!
رسانه کلیک - بر اساس آخرین اخبار، قرارداد اینتل و استارتاپ Moovit برای خریداری این استارتاپ در مراحل پایانی خود قرار دارد. استارتاپ Moovit یکی از استارتاپهای فعال در حوزه ترانزیت و حمل و نقل هوشمند است که از هوش مصنوعی در کنار دادهکاوی برای ردیابی ترافیک فعالیت دارد. این استارتاپ در حال حاضر به بیش از 800 میلیون نفر در سراسر جهان خدمات ارائه میکند.
بر اساس شواهد و اخبار موجود رقم قرارداد برای خرید این استارتاپ چیزی در حدود 1 میلیارد دلار است. البته نیر ارز، مدیر استارتاپ Moovit گفته است همه چیز طبق روال خود در حال پیشروی است و چیزی هنوز تغییر نکرده است.
گفته میشود این استارتاپ قرار است به بخش خودرو اینتل که در سال 2017 توسط Mobileye با قیمت 15.3 میلیارد دلار آغاز به کار کرده است، افزوده شود.
هنوز مشخص نیست این استارتاپ قرار است چه فعالیتی در این بخش داشته باشد اما بر اساس فعالیتهای فعلی این استارتاپ به نظر میرسد قرار است بخش دادهکاوی و جمعآوری دادههای ترافیکی را در این بخش بر عهده بگیرید. در بخش خودروهای خودران، جمعآوری داده و همچنین در اختیار داشتن دادههای لحظهای یکی از بزرگترین چالشها به حساب میآید.
پیش از این استارتاپ Moovit با اینتل و Mobileye در سال 2018 همکاریهایی داشته است که ارزش آن چیزی در حدود 50 میلیون دلار بوده است.
یکی از استراتژیهای مهم اینتل استفاده همزمان از هوش و استعداد است که در این قرارداد به چشم میخورد. بر اساس اخبار منتشر شده، کارمندان استارتاپ قرار است 10 درصد از مبلغ قرارداد را به عنوان پاداش دریافت کنند.
در آخرین برآوردهای انجام شده استارتاپ Moovit ارزشی بالغ بر 500 میلیون دلار داشته است که بعد از دو سال رشد چشمگیری داشته است.
این استارتاپ اپلیکیشنی طراحی کرده است که در آن به مردم بهترین مسیر برای عبور و مرور را نشان میدهد. همچنین این اپلیکیشن در کنار اپلیکیشن اوبر برای نمایش بهترین مسیرهای عبور و مرور با ماشین و دوچرخه فعالیت میکند.
بر اساس گفتههای این استارتاپ، در سال 2018 اپلیکیشن این استارتاپ در حدود 120 میلیون کاربر روی سیستمعاملهای مختلف داشته است. در واقع از این اپلیکیشن در 2هزار شهر در 80 کشور مختلف استفاده شده است. به نظر میرسد تعداد کاربران این اپلیکیشن در سال 2020 به عدد 800 میلیون برسد.
شرکتهایی مثل BMW ،Sound Ventures و LVMH از جمله دیگر سرمایهگذاران در این استارتاپ محسوب میشوند. متأسفانه همهگیری بیماری COVID-19 و در نتیجه کمتر شدن رفت و آمدهای مردم در شهرها، تأثیرات منفی بر روی تولید خودروها و صنایع وابسته به آنها داشته است. به همین دلیلی بسیاری از فعالان این صنعت در حال پیدا کردن راهحلهایی برای به حداقل رساندن این تأثیرات هستند.
از این رو در حالی که استفاده از اپلیکیشنهایی مثل Moovit به طور چشمگیری کاهش یافته است، این استارتاپ سرویس جدیدی ارائه داده است تا به افراد و کاربرانی که همچنان باید به فعالیتهای خود ادامه دهند کمک کند.
این سرویس شامل خدماترسانی به افرادی است که نیاز به دسترسی به آخرین دادههای ترافیکی دارند. این خدمات در حال حاضر به صورت رایگان انجام میشود.
یکی دیگر از سرویسهایی که در دوران همهگیری ویروس کرونا به خدمات این اپلیکیشن افزوده شده است سرویسهای لحظهای است. بهعلاوه این اپلیکیشن به مدیریان بخش حمل و نقل سرویسی ارائه میدهد که قرار است از آن برای خدماترسانی بهتر به کارکنان بخش خدمات و درمان که همچنان نیاز به استفاده از حمل و نقل عمومی دارند استفاده میشود. با استفاده از این سرویس استقرار اتوبوسها در مسیرهایی که بیشترین تقاضا را دارند سریعتر صورت میگیرد.
هنوز مشخص نیست آیا این استارتاپ به فکر پولسازی بیشتر است یا همانند بسیاری از استارتاپها که به کمک مردم برای ریشهکنی ویروس کرونا آمدهاند قصد کمک رسانی را دارد.
نظرها