اختلاف قدرت پردازنده گرافیکی کنسول های نسل بعدی اهمیتی ندارد!

رسانه کلیک - به گفته یکی از توسعه دهندگان بازی Hellpoint، اختلاف قدرت پردازنده گرافیکی و ترافلاپس کنسول های نسل بعدی در دراز مدت تاثیر زیادی در کیفیت بصری بازی ها نمی گذارد.

اختلاف قدرت پردازنده گرافیکی کنسول های نسل بعدی اهمیتی ندارد!

حال که زمان زیادی به عرضه کنسول های جدید ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 باقی نمانده، بحث و جدال بر سر برتری کنسول نسبت به دیگری چه در میان بازیکنان و هواداران و چه در میان توسعه دهندگان پررنگ تر از همیشه شده است. با این حال، تا به امروز به نظر می رسد که ایکس باکس جدید با قدرت 12 ترافلاپس پردازنده گرافیکی خود یک گام از رقیب همیشگی خود جلو بوده و طبق پیش بینی ها، عملکرد بهتری نسبت به پردازنده گرافیکی 10.8 ترافلاپسی پلی استیشن 5 خواهد داشت.

با این وجود، سوال مهم این است که این اختلاف ترافلاپسی در عمل تا چه میزان روی کیفیت بصری بازی ها تاثیرگذار خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال، مارک آندره جوتراس (Marc-André Jutras)، کارگردان فنی استودیوی Cradle Games و یکی از سازندگان بازی Hellpoint، اعلام کرد که این اختلاف به احتمال قوی در بلند مدت هیچ تاثیری روی عملکرد بازی ها نخواهد گذاشت. وی با اشاره به اختلاف و توان پردازشی کنسول های قبلی همچون ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 خاطرنشان کرد که معماری و ترفندهای GPU هر دستگاه منحصر به فرد بوده و مهم تر از بحث توان ترافلاپس، نحوه مدیریت و استفاده از پردازنده های مرکزی و گرافیکی توسط یک سیستم است.

مارک آندره جوتراس در این زمینه اعلام کرد:

اگر صادقانه در این زمینه برایتان توضیح دهم، باید بگم که احتمالا، خیر! [اختلاف پردازنده گرافیکی کنسول های نسل بعدی] تاثیر چندانی در عملکرد بازی ها نخواهند داشت. کنسول‌های نسل‌های قبل هم از نظر توان پردازشی با یکدیگر برابر نبودند و این اختلاف همواره در کنسول ها دیده می شود. با این حال، ما در عمل شاهد تاثیرگذاری این اختلاف نبودیم. به خصوص که کنسول های پلی استیشن در زمینه سخت افزاری ترفندهای منحصر به فرد خود را داشته است.

در ادامه این گفت و گو، کارگردان فنی استودیوی Cradle Games توضیح داد:

از طرفی، پردازنده های گرافیکی اخیر به روش های مختلفی از قدرت ترافلاپس استفاده می کنند. هسته های فیزیکی، مجازی و اختصاصی، پردازش صدا، فناوری رهگیری پرتو یا ری-تریسینگ و شبکه Neural به طرق های مختلفی عمل می کنند. ساده تر بگویم، اگر شما فقط بتوانید نیمی از توان ترافلاپس پردازنده گرافیکی خود استفاده کنید، میزان ترافلاپس شما حتی اگر دو برابر رقیبتان باشد، تفاوتی نخواهد داشت.

طبق این صحبت ها، به نظر می رسد که هر دو کنسول نسل نهم با وجود اختلاف توان پردازشی در GPU، در بحث کیفیت بصری بازی ها عملکرد تقریبا یکسانی خواهند داشت. این در حالی است که مایکروسافت مدعی است قدرت بالای GPU ایکس باکس سری ایکس امکان افزایش نرخ فریم بازی را به سازندگان خواهد داد تا علاوه بر افزایش وضوح تصویر، فریم ریت عناوین نیز بیشتر از قبل شود.

طبق گفته سونی و مایکروسافت، دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس در اواخر سال جاری میلادی روانه بازار خواهند شد. با این حال، شیوع ویروس کرونا صنعت بازی ها را با مشکلاتی روبه‌‌رو کرده و برخی از گزارش ها نشان می دهد که عرضه این دو دستگاه به خاطر این بیماری و همچنین کمبود قطعات برای تولید سیستم ها به سال آینده میلادی موکول خواهد شد.

ارسال نظر