بیمه مسافرتی چیست و چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بیمه مسافرتی مانند همه بیمه‌ها در جبران خسارت‌های احتمالی به ما کمک کرده و شرایط آرام و قابل‌اطمینانی را در طول سفر برای ما فراهم می‌آورد. 

بیمه مسافرتی چیست و چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بیمه مسافرتی چیست و چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بیمه مسافرتی یکی از انواع بیمه است که مسافر را در برابر حوادث و اتفاقات احتمالی در سفر محافظت می‌کند. در کل، بیمه مسافرتی بسته به گزینه‌هایی که تحت پوشش خود دارد، شخص موردنظر را تحت حمایت خود قرار می‌دهد. بسیاری از بیمه‌های درمانی برای مدت‌زمان سفر تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار خواهند گرفت.

بیمه مسافرتی شرایط قابل‌اطمینانی در سفر برای فرد فراهم می‌کند تا بدون هیچ نگرانی به او خوش بگذرد. برای هر نوع سفر کاری، پزشکی، گردشگری یا سفرهایی که به ویزای شینگن نیاز دارند، بیمه مسافرتی خاصی وجود دارد.

چرا برای هر سفری باید بیمه مسافرتی خرید؟

برای اینکه به درستی پاسخ این سؤال را بدهیم، ابتدا باید پوشش‌های بیمه مسافرتی را نام ببریم. تا زمانی که از مزایای بیمه مسافرتی مطلع نباشید یا ندانید که به چه کاری در سفر می‌آید، داشتن آن اهمیت نخواهد داشت. مثل این است که به کودکی کتابی داده شود اما نحوه خواندن و استفاده از کتاب آموزش داده نشود!

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای خرید تور یا رزرو هتل خود، وسواس به خرج می‌دهید، پوشش‌های بیمه مسافرتی را فراموش نکنید. هنگام خرید، دفترچه راهنمای بیمه مسافرتی را بخوانید. از پوشش‌هایی که این بیمه برایتان در نظر گرفته است، مطلع شوید. اگر به گزینه و اطمینان بیشتری نیاز دارید، آن را به شرکت بیمه موردنظر خود درخواست دهید. در مجموع با تمام امکانات بیمه مسافرتی خریداری‌شده، آشنا شوید و هیچ موردی را از قلم نیندازید.

دلایل خرید بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی با بیمه درمانی که در ایران برای افراد مختلف در نظر می‌گیرند، متفاوت است. از آنجایی که شرکت‌های بیمه درمانی و خدماتی در خارج از ایران اعتبار لازم را ندارند، شرکت‌های بیمه مسافرتی به وجود آمدند. این شرکت‌ها، با شرکت‌های کمک‌رسان جهانی و معتبر در این زمینه همانند میدایست یا رایزشوتز همکاری می‌کنند. حتی شرکت میدایست اپراتور فارسی‌زبان دارد و می‌توانید سؤال‌های بیمه خود را در طول سفر بپرسید.

پرداخت خسارت مربوط به لغو یا تأخیر پروازها

برای پروازهایی با یک یا دو توقف یا پروازهای ترانزیت معطل شدن مسافر امکان‌پذیر است. گاهی این معطل شدن تا یک روز کامل هم طول می‌کشد و ممکن است یک شب رزرو هتل شما را از بین ببرد. در چنین سفرهایی، احتمال وارد شدن صدمه به وسایل و چمدان‌ها یا جا گذاشتن آن‌ها نیز وجود دارد. حتی اگر هزینه‌ای گران برای بیمه پرداخته‌اید اما از آن استفاده نکرده‌اید، باز خیالتان در سفر آسوده خواهد بود.

بسیاری از بیمه‌های مسافرتی زمان معطلی و خسارت واردشده به مسافران را پرداخت می‌کنند. در این صورت، پس از ورود به شهر مقصد با هزینه پرداختی بیمه می‌توانید دوباره رزرو هتل خود را انجام دهید.

تخلیه اضطراری در کشور مقصد

حوادث و بلایای طبیعی در هر کشوری از قبل خبر نمی‌کند. مسافرانی که در وضعیت جنگ یا بلایای طبیعی گرفتار شده‌اند، چه کاری باید انجام دهند؟ حتی اگر بلیط هواپیمای آن‌ها برای چند روز آینده باشد، باز هم امکانات لازم برای بازگشت فوری را دریافت می‌کنند.

جبران خسارت گم‌شدن چمدان‌ها

یکی از دلایلی که نگرانی بیشتر مسافران را در سفرهای خارجی رفع می‌کند، بیمه شدن چمدان‌های شماست. شاید برای شما هم اتفاق بیفتد! ایرلاینی که چمدان خود را به آن سپرده‌اید، چمدان شما را گم کند! چمدان آسیب‌دیده، شکسته شده یا خیس و مرطوب به شما تحویل دهد. حتی تأخیر در رسیدن چمدان‌ها در طول سفر مشکلی بزرگ است که شما را به دردسر می‌اندازد.

با خرید بیمه مسافرتی اگر هر یک از این اتفاقات برای چمدانتان افتاد، هزینه و خسارت مربوطه را دریافت خواهید کرد. حتی اگر مبلغی پول هم در چمدان باشد و گم شده باشد، آن هزینه هم به شما برگردانده می‌شود. بنابراین لیستی دقیق از تمام وسایل سفر درون چمدان با ارزش آن‌ها داشته باشید و به بیمه ارائه دهید.

پوشش‌های درمانی در سفر

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین دلایل خرید بیمه مسافرتی، هزینه‌های درمان است. قطعا هیچ مسافری دوست ندارد دوران سفر را با بیماری بگذراند. اگر به کشورهای آسیای شرقی یا کشوری مانند هند سفر کنید، باید مراقب آب آشامیدنی باشید.

توصیه‌های غذایی را نیز برای چنین کشورهایی جدی بگیرید. با این حال، مسمومیت غذایی ممکن است برای هر شخصی در سفر رخ دهد. در چنین مواقعی، از داشتن بیمه خوشحال خواهید شد. همچنین در صورت بروز دیگر مشکلات مانند حوادث رانندگی و غیره باز هم خود را بیمه نموده‌اید.

معمولا طرح پایه بیمه ارائه‌شده توسط شرکت‌های بیمه، خدمات زیر را به مسافران خود ارائه می‌دهند:

پرداخت انواع هزینه‌های درمانی شامل هزینه‌های زیر:

  • تمام هزینه‌های پزشکی و درمانی در کشور مقصد
  • هزینه‌های بستری در بیمارستان‌های کشور مقصد
  • پرداخت هزینه دارو در مقصد یا ارسال هزینه دارو از کشور مبدأ به مسافر بیمار
  • پرداخت هزینه‌های فوری دندان‌پزشکی
  • بازگرداندن مسافر بیمار به هر دلیلی به کشور مبدأ
  • بازگرداندن کودک یا اعضای خانواده همراه مسافر به کشور
  • پرداخت هزینه سفر فامیل درجه‌یک مسافر دچار حادثه شده به کشور مقصد
  • در صورت فوت شدن مسافر بر اساس حادثه، آوردن جسد متوفی به کشور

پرداخت هزینه‌های مربوط به مشکلات پرواز مانند:

  • پرداخت هزینه تأخیر در پرواز یا کنسل شدن پرواز
  • هزینه گم‌شدن چمدان و پرداخت هزینه خزید وسایل ضروری شخصی
  • پرداخت هزینه گم‌شدن مدارک شناسایی سفر و ارسال دوباره آن‌ها به کشور مقصد
  • غیره

بیمه وسایل گران‌قیمت سفر

اگر وسایل گران‌قیمت و مهمی مانند لپ‌تاپ، دوربین عکاسی یا چنین وسایلی دارید، باید آن‌ها را جداگانه بیمه کنید. در میان پوشش‌های بیمه مسافرتی گزینه‌ای برای این وسایل پیدا خواهید کرد. با این حال، بخش پوشش درمانی این بیمه از دیگر گزینه‌ها بیشتر مطرح شده است. به طور مثال، اگر داروی روزانه خود را فراموش کرده‌اید و بیمه دارید، از ویزیت رایگان بهره‌مند می‌شوید. برای شما تهیه داروی شما، هزینه خرید آن پرداخت می‌شود یا دارو از کشور مبدأ خریداری شده و برایتان ارسال می‌شود.

دقت داشته باشید که انتخاب طرح اشتباه بیمه‌های مسافرتی ممکن است هزینه‌های سفر شما را بیشتر کند. موارد موردنیاز خود را به دقت بررسی کنید. احتیاط را در نظر بگیرید و در نهایت طرح بیمه سفر را انتخاب کنید.

نکته: حتما بیمه مسافرتی را قبل از سفر خریداری کنید. بیمه‌هایی که بعد از اتفاق و سفر خریداری شده‌اند، هزینه‌های متضرر شده در سفر را پرداخت نخواهند کرد.

انواع متفاوت بیمه‌نامه مسافرتی

خرید بیمه مسافرتی شینگن

در مدارک خواسته‌شده برای دریافت ویزای شینگن، گزینه بیمه مسافرتی را خواهید دید. وجود چنین مدرکی در میان دیگر مدارک شناسایی شما نشان از اهمیت بیمه دارد. برای دریافت ویزای شینگن حتما نیاز به ارائه مدرک بیمه‌شده خود دارید. در صورت نبودن بیمه به شما ویزای شینگن تعلق نمی‌گیرد.

بیمه مسافرتی برای کانادا و کشورهای غیر شینگن

برای سفر به هر یک از کشورهای خارجی مانند کانادا نیازمند بیمه مسافرتی هستید. این گزینه باید حتما قبل از سفر و از شرکت‌های بیمه معتبر خریداری شود.

البته به جز شرکت‌های ایرانی، می‌توانید از شرکت‌های کانادایی هم بیمه نوع سفر خود را بخرید. برای خرید آنلاین از شرکت‌های کانادایی باید نوع سفر خود را مشخص نموده و آنلاین هزینه دلاری آن را بپردازید. خرید بیمه از شرکت‌های بیمه‌گذار ایرانی مشکل ارزی ندارد. شما با ارز ریالی و حتی آنلاین می‌توانید بیمه سفری موردنظر خود را بخرید.

آیا خرید بیمه مسافرتی انتخابی است؟

خیر. برای سفرهای خارجی حتما نیاز به داشتن برگه خرید بیمه مسافرتی دارید. برای تورهای ایران‌گردی هم، آژانس‌های گردشگری موظف‌اند که مسافران را بیمه کنند. بیمه از الزامات سفر است که باید در مدارک سفر خود، آن را داشته باشید.

اگر بیمه نخریم، مشکلی برایم پیش می‌آید؟

حتی برای کشورهای غیر شینگن هم بیمه بخرید. قرار نیست که بودن بیمه برای شما دردسری ایجاد کند اما نبود بیمه مسافرتی حتما دردسرساز است. از آنجایی که هزینه‌های درمان در کشورهای خارجی بالاست، در صورت نیاز، بسیار مضر خواهید شد. بیمه مسافرتی همانند یک پشتیان سفر برای شما مراقبت می‌کند. پس داشتن بیمه را جدی بگیرید!

اگر در سفر با مشکلی روبرو شدیم، چه کنیم؟

شماره دفتر بیمه و پشتیبانی بیمه مسافرتی را همواره با خود داشته باشید. این شماره در برگه نامه بیمه شما نوشته شده است. اگر مشکلی پیش آمد، فورا با پشتیبانی بیمه تماس بگیرید و موضوع را مطرح کنید.

شماره بیمه خود را به پشتیان بگویید و شرح حادثه بدهید. راهنمایی‌های موردنظر به شما گفته می‌شود و در صورت نیاز کمک برایتان فرستاده می‌شود. حتی هزینه‌های اورژانس، بیمارستان و دارو هم پرداخت می‌شود.

اعتبار بیمه مسافرتی چگونه است؟

پس از خرید بیمه مسافرتی، به مدت ۶ ماه تا یک سال (بسته به شرکت بیمه‌کننده) اعتبار دارد. مسافرانی که سفرشان به زمانی بیش از مدت اعتبار بیمه تأخیر دارد، بایستی بیمه را باطل کنند. سپس برای تاریخ سفر جدید خود، بیمه را با مدت‌زمان اعتبار دیگری خریداری کنند.

منبع: الی گشت

ارسال نظر