جاذبه های گردشگری همدان | سفر به قلب ایران باستان

با سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران می‌توانید گوشه‌ای از گذشته اسرارآمیز این مرز و بوم را به چشم ببینید. پس در ادامه با کلیک همراه باشید تا برخی از بهترین جاذبه های گردشگری همدان را به شما معرفی کنیم. 

جاذبه های گردشگری همدان | سفر به قلب ایران باستان

جاذبه های گردشگری همدان

همدان یکی از مهم‌ترین و البته جذاب‌ترین مقاصد توریستی ایران بوده که شمار زیادی از آثار باستانی کم‌نظیر را در خود جای داده است؛ آثاری که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از 3000 سال می‌رسد. اما جاذبه های طبیعی استان نیز شگفتی‌های خاص خود را دارند و واقعا دیدنی هستند.

با سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران می‌توانید گوشه‌ای از گذشته اسرارآمیز این مرز و بوم را به چشم ببینید. پس در ادامه با کلیک همراه باشید تا برخی از بهترین جاذبه های گردشگری همدان را به شما معرفی کنیم.

مجموعه تپه هگمتانه

تپه هگمتانه نخستین پایتخت شاهنشاهی ایران است که بیش از 3000 سال قدمت دارد و پیشینه تاریخی ایرانیان را به رخ جهان می‌کشد. این تپه که عمدتا در تصرف مادها، هخامنشیان و اشکانیان بوده، صدها شیء ارزشمند را درون خود پنهان کرده که عمده آن‌ها پس از حفاری به موزه هگمتانه منتقل شده‌اند. کلیسای معروف گریگوری استفان نیز در ضلع شرقی این تپه قرار دارد.

غار علی‌صدر

جاذبه های گردشگری همدان

غار علی‌صدر یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان است که پیدایش آن را به دوران ژوراسیک نسبت می‌دهند. با قدم گذاشتن در غار گویی وارد یک دنیای جدید و ناشناخته می‌شوید که اسرار زیادی در گوشه و کنار آن مخفی شده‌اند. علی‌صدر جزو معدود غارهایی است که می‌توان در آن قایق‌رانی کرد.

آرامگاه باباطاهر عریان

آرامگاه باباطاهر یکی از مشهورترین جاهای دیدنی همدان است که بنای اصلی آن در دوره سلجوقیان ساخته شده و نمونه‌ای از هنر معماری ایران در قرن هفتم و هشتم را به نمایش می‌گذارد. این مقبره با سنگ گرانیت و مرمر تزئین شده و چند رباعی زیبا نیز در بخش‌های مختلف آن حک شده‌اند.

کتیبه‌های گنج‌نامه

جاذبه های گردشگری همدان

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه را به 2500 سال پیش و به دو تن از بزرگ‌ترین پادشاهان ایران، یعنی داریوش کبیر و خشایارشا نسبت می‌دهند. این دو کتیبه ارزشمند که روی صخره‌های الوند حک شده‌اند، به زبان پارسی باستان، ایلامی و بابلی بوده و جزو معروف‌ترین جاذبه های گردشگری همدان هستند.

گنبد علویان

گنبد علویان نمونه بارز معماری و گچ‌بری ایران بعد از اسلام است. این بنا ابتدا مسجد بود اما اکنون به مقبره خاندان علوی تبدیل شده و محبوبیت بسیاری بین گردشگران پیدا کرده است. کافی است از نزدیک این سازه تاریخی را ببینید تا دقت و ظرافت طراحان ایرانی شما را حیرت‌زده کند.

میدان امام همدان

جاذبه های گردشگری همدان

میدان مرکزی همدان که امروزه با نام میدان امام خمینی شناخته می‌شود، جزو قدیمی‌ترین میدان‌های ایران است که به سبب معماری منحصر به فرد خود، امکان دسترسی به تمام انشعابات شهر را برای افراد فراهم می‌آورد. این میدان اوایل قرن 14 خورشیدی توسط معمار آلمانی طراحی شده و شباهت بسیاری با سازه‌های اروپایی دارد.

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا که برای گرامیداشت پزشک حاذق ایرانی و با الهام گرفتن از گنبد قابوس ساخته شده، یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری همدان است. این بنا 12 ستون محکم و بلند دارد که در واقع بیانگر تسلط شیخ‌الرئیس به 12 علم مختلف هستند.

شیر سنگی

جاذبه های گردشگری همدان

شیر سنگی یک مجسمه اسرارآمیز و باستانی بوده که بنا بر روایات، ضد طلسم و بخت‌گشا است. متأسفانه هنوز هیچ‌کس تاریخ دقیق ساخت این مجسمه را نمی‌داند. این مجسمه به همراه قرینه‌اش به طور نمادین از دروازه شهر همدان مواظبت می‌کردند. اما پس از تصرف همدان توسط دیلمان، یکی از شیرها به طور کامل نابود شد.

اما اگر به شهر تاریخی همدان سفر می‌کنید، حتما از دشت میشان، سد اکباتان، برج قربان، بازار سرپوشیده و حمام حاج آقاتراب نیز دیدن کنید.

شما تاکنون به کدام‌یک از جاذبه های گردشگری همدان سفر کرده‌اید؟ لطفا تجربه خود را با ما و سایر خوانندگان کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر