هزینه و شرایط حمل حیوانات خانگی در هواپیما چگونه است؟

دل کندن از حیوانات خانگی هنگام سفر بسیار سخت است. به همین خاطر اغلب افراد ترجیح می‌دهند هزینه و شرایط حمل آن‌ها را نیز در نظر گرفته و این موجودات دوست‌داشتنی را همراه خود ببرند.

هزینه و شرایط حمل حیوانات خانگی در هواپیما چگونه است؟

هزینه و شرایط حمل حیوانات خانگی در هواپیما چگونه است؟

اگر قصد خرید بلیط هواپیما دارید و حیوان خانگی دارید، احتمالا از خودتان می‌پرسید که با حیوان خانگی‌ام چه کنم؟ اگر قرار باشد با خودروی شخصی‌تان سفر بروید که تکلیف معلوم است و او را در جای گرم و نرمش هر جا بخواهید می‌برید. اما در مورد وسایل حمل و نقل عمومی شرایط فرق دارد.

هر چند شرکت‌هایی هواپیمایی اجازه حمل حیوانات خانگی را می‌دهند، اما نباید تصور کنید که می‌توانید پرنده یا سگ‌تان را در جای مخصوص خود داخل کابین ببرید و در طول پرواز کنار خودتان داشته باشید. ورود حیوانات خانگی و پرندگان به داخل کابین هواپیماهای ایران ممنوع است. بنابراین اگر می‌خواهید حیوان خانگی یا پرنده‌تان را با خودتان به سفر ببرید باید برای حمل آن از دفاتر فروش بلیط جا رزرو کنید و تایید هواپیمایی مورد نظر را بگیرید.

با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی مختلف بسته به مقررات کشورهای مبدا و مقصد، تزانزیت و نوع هواپیماهای خود قوانین متفاوتی برای حمل حیوانات دارند، بهتر است قبل از سفر قوانین و مقررات هواپیمایی که با آن پرواز دارید را مطالعه کنید یا با آن‌ها تماس بگیرید تا با اطلاع از جزئیات موقع جا به جایی حیوان خانگی‌تان به دردسر نیافتید.

اگر قرار است خودتان هم در پرواز باشید و حیوان خانگی را با خودتان ببرید می‌توانید در پایانه مسافری حیوان‌تان را تحویل بدهید و در سالن دریافت بار در فرودگاه مقصد تحویل بگیرید.

حمل حیوانات با هواپیما به حیوانات خانگی محدود نمی‌شود و ممکن است که مسافر در پرواز نباشد و بخواهد حیوانات خانگی یا وحشی به شهر دیگری فرستاده شوند. در چنین شرایطی حیوان اهلی یا وحشی در پایانه باربری پذیرش می‌شود و در فرودگاه مقصد هم به کسی که نام او در بارنامه مشخص شده است تحویل داده می‌شود.

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

از آنجایی که حمل حیوانات چه خانگی چه وحشی قوانین سختی دارند، بهتر است مدارک را کامل و جامع و همانطور که شرکت هواپیمایی اعلام می‌کند آماده کنید تا در فرودگاه به مشکل برنخورید. مدارکی که باید هنگام تحویل حیوان خانگی به فرودگاه همراه داشته باشید:

• شناسنامه یا گذرنامه حیوان
• اصل برگه پرداخت کرایه حمل
• تکمیل فرم مخصوص درخواست انجام امور موجود زنده
• اصل گواهی معتبر بهداشتی بین‌المللی که از دامپزشکی دولتی کشور مبدا (یا مقصد) صادر می‌شود و تائید کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه

دریافت گواهی معتبر بهداشتی بین‌المللی برای حمل حیوانات در مسیرهای داخلی لازم نیست و فقط همراه داشتن آن در سفرهای خارج از کشور ضرورت دارد.

هزینه حمل حیوانات با هواپیما چقدر است؟

هزینه حمل حیوان خانگی هنگام خرید بلیط روی مبلغ اضافه بار حساب می‌شود. محاسبه هزینه بر اساس وزن حیوان و وزن قفس است.
برای محاسبه هزینه حمل پرنده‌های خانگی، وزن پرنده با قفس ضربدر 4 می‌شود و در مورد حیوان‌های خانگی و اهلی مجموع وزن این حیوانات و قفس‌شان را در 2 ضرب می‌کنند تا مبلغ اضافه بار مشخص شود. هزینه کارگزاری هم به این مبلغ اضافه می‌شود.

شرایط پذیرش حیوانات خانگی در فرودگاه

• 24 ساعت قبل از سفر با فرودگاه مبدا تماس بگیرید تا در صورت پیش آمدن مشکل یا مساله خاصی از آن مطلع شوید.
• کد AVIH را از دفاتر فروش بلیط هواپیما دریافت کنید.
• از آنجایی که پذیرش حیوان خانگی و تحویل آن به قسمت باربری زمان‌بر است بهتر است 2:30 قبل از پرواز در سفرهای خارجی و 1:15 دقیقه قبل از پروازهای داخلی در فرودگاه حاضر باشید.
• اگر قرار است بچه سگ یا گربه با هواپیما حمل شود، باید 10 هفته از تولد آنها گذشته باشد (بعضی از کشورها هم حداقل سن را 12 هفته در نظر گرفته‌اند).
• شما در تعداد حیواناتی که در پرواز حمل می‌کنید محدودیت دارید و بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی ایران هر مسافر حداکثر 2 قلاده سگ یا گربه یا 10 قطعه پرنده تزئینی می‌تواند حمل کند.
• باید تا چند ساعت پیش از پرواز غذای سبک به حیوان بدهید تا در طول پرواز اذیت نشود.
• فراموش نکنید که در پروازهای بیشتر از 2 ساعت، آب و غذا به میزان کافی برای حیوان بگذارید.

بعضی از هواپیمایی‌ها ممکن است حیوانات پرخاشگر، بیمار، حیواناتی که بوی تند و ظاهری ناسازگار با سفر هوایی دارند و حیواناتی که ارزش مادی و معنوی خاصی دارند را نپذیرند.

قفس مناسب حمل حیوان چطور باید باشد؟

تمام حیوانات برای حمل با هواپیما لازم است قفس داشته باشند. شرکت‌های هواپیمایی به مسافران توصیه می‌کنند که در خرید و گذاشتن حیوانات در قفس نکات زیر را در نظر داشته باشند:

• باید ابعاد مناسب داشته باشد، درغير اين صورت از سفر حيوان جلوگیری می‌شود .
• باید برای ایستادن طبیعی حیوان به اندازه كافي بزرگ باشد .
• بايد برای نگهداری حیوان به اندازه كافي محكم، مطمئن و دارای منافذ تهويه باشد.
• در قفس باید قفل داشته باشد تا به صورت تصادفی باز نشود و همچنین نباید زیر آن چرخ داشته باشد.
• پوزه حیوان باید داخل قفس آزاد باشد به همین دلیل بستن غلاده در داخل قفس ممنوع است.
• کادر هواپیما باید از خطر نیش زدگی یا گازگرفتگی حیوان مطلع باشند.
• قفس باید برچسب اطلاعات را داشته باشد و روی آن نام کامل، نشانی و شماره تماس مسافر نوشته شود.

قوانین ویژه بعضی از کشورها در حمل حیوانات خانگی

کشورهایی مثل انگلیس، امارات متحده عربی، قطر و بحرین، به دلیل زیاد بودن حیوانات خانگی در این کشور اجازه ورود حیوان خانگی از طریق هواپیما را نمی‌دهند. در مورد چنین کشورهایی حیوانات خانگی باید با Cargo فرستاده شوند.

در پایان باید بگوییم در حال حاضر امکان حمل حیوانات خانگی به وسیله اتوبوس و یا قطار وجود ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید دوست کوچک خود را همراهتان ببرید باید سفر هوایی یا سفر با ماشین شخصی را انتخاب کنید.

منبع: علی بابا

ارسال نظر