گرامیداشت غار سون دونگ، بزرگ ترین غار جهان + گالری عکس

غار سون دونگ در ویتنام واقع شده و بزرگ‌ترین غار جهان است که شامل جنگل، رودخانه و قندیل‌های عظیم‌الجثه می‌شود.

گرامیداشت غار سون دونگ، بزرگ ترین غار جهان + گالری عکس

غار سون دونگ

لوگوی امروز گوگل (14 آوریل) به غار سون دونگ اشاره می‌کند. ولی این غار کجاست و چه ویژگی‌های متمایزی نسبت به غارهای دیگر دارد؟

غار سون دونگ (Hang Son Doong) در ویتنام واقع شده و بزرگ‌ترین غار جهان به حساب می‌آید. بزرگ‌ترین تونل این غار بیش از 5 کیلومتر طول داشته و حداکثر عرض و ارتفاع آن به ترتیب به 150 و 200 متر می‌رسد.

این غار می‌تواند یک برج چهل طبقه را در خود جای دهد و حتی یک رودخانه و جنگل نیز در آن وجود دارد. حجم این غار به 38.5 میلیون متر مکعب می‌رسد.

داستان جالبی درباره نحوه پیدایش این غار وجود دارد. در سال 1990 یک فرد محلی به طور تصادفی در حین گشت‌وگذار در جنگل، دهانه غار را پیدا می‌کند. وی پس از احساس وزش باد و شنیدن صدای سوت‌مانند رودخانه، ناگهان می‌ترسد و از دهانه غار فاصله می‌گیرد.

غار سون دونگ

بعد از فرار، دوباره سعی می‌کند دهانه غار را پیدا کند، ولی تلاش او بی‌نتیجه می‌ماند، چون مکان موردنظر زیر شاخ و برگ درختان جنگلی مخفی شده بود. با این حال، فرد محلی ناامید نشده و سال‌ها به دنبال دهانه غار می‌گردد تا بالاخره در سال 2009 موفق به یافتن آن می‌شود!

بدین ترتیب تیمی از پژوهشگران ویتنامی و انگلیسی جهت تفحص و کاوش وارد غار می‌شوند. طبق تحقیقات آن‌ها، قدمت غار سون دونگ به 3 میلیون سال پیش باز می‌گردد و در اصل به خاطر یک رودخانه زیرزمینی به وجود آمده است.

همچنین بخوانید: ۱۳ مکان عجیب در استانبول ترکیه که باید از نزدیک ببینید

سون دونگ دارای شگفتی‌های متعددی است که اکثر آن‌ها هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند، چون مدت‌زمان زیادی از کشف این غار نمی‌گذرد.

غواص‌های کاوشگر نتوانسته‌اند به عمق 78 متری رودخانه جاری در غار برسند. آن‌ها حدس می‌زنند که این رودخانه حداقل دارای 120 متر عمق است. همچنین قندیل‌های سنگی خارق‌العاده‌ای در این غار وجود دارد که ارتفاع برخی از آن‌ها به 80 متر می‌رسد!

غار سون دونگ

از سال 2013 ورود عموم به غاز آزاد شد. با این حال گشت‌وگذار در فضای شگفت‌انگیز این غار نیاز به یک همراه راه‌بلد دارد.

تورهای گردشگری مختلفی حاضر به همراهی گردشگران در غار سون دونگ هستند که شامل چندین آشپز، باربر، امدادگر و راهنمای آموزش‌دیده و کارشناسان غار می‌شوند.

تورهای گردشگری برنامه‌های جالب و مهیجی ارائه می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به پیاده‌روی در جنگل، عبور از رودخانه، کمپ‌های شبانه و غیره اشاره کرد.

مسافران در مسیر خود به سمت غار شاهد صخره‌ها، معبرها، رودخانه‌ها، جنگل‌های بکر و همین‌طور حیات‌وحش منطقه هستند و لذت و هیجان وصف‌ناپذیری را تجربه می‌کنند. البته قیمت این تورها حداقل 3000 دلار است!








  • غار سون دونگ

  • غار سون دونگ
ارسال نظر