در صورت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور چه کنیم؟

بعد از یک برنامه‌ریزی مناسب و رزرو تور گردشگری، به یک سفر خارجی تفریحی می‌روید. در مدت زمانی که از سفر خود لذت می‌برید، متوجه می‌شوید پاسپورت خود را گم کرده‌اید. اتفاق ناگوار گم شدن پاسپورت در خارج از کشور کامتان را تلخ می‌کند. اما برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور چه کنیم؟

در صورت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور چه کنیم؟

بدترین اتفاقی که برای یک گردشگر در سفر خارجی می‌تواند رخ بدهد، گم شدن یا به سرقت رفتن مدارک شناسایی اوست. این اتفاق مشکلات زیادی را برای توریست ایجاد می‌کند. این مدرک حکم سند هویتی را دارد که باید در طول سفر در اختیار گردشگر باشد.

در صورت گم شدن پاسپورت در خارج از کشور، ابتدا خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید. سپس خود را به نزدیک‌ترین اداره پلیس برسانید و مفقود شدن مدرک شناسایی خود را اطلاع دهید. یکی از وظایف پلیس هر کشور، تأمین امنیت توابع خارجی است. بنابراین آن‌ها شما را به سفارت ایران می‌برند تا کارهای لازم را برای صدور پاسپورت و مدرک شناسایی انجام دهند.

گم شدن پاسپورت در خارج از کشور در طول روند دریافت پاسپورت، آرامش خود را حفظ کنید

اقدامات لازم برای دریافت پاسپورت

گم شدن پاسپورت در خارج از کشور یکی از اتفاقاتی است که همه کشورها برای آن تمهیداتی در نظر گرفته‌اند، بنابراین گردشگران پس از رخ دادن این اتفاق می‌توانند به کنسولگری کشور خود مراجعه کنند. توصیه می‌شود پیش از سفر، آدرس سفارت و کنسولگری کشور ایران را همراه داشته باشید. همچنین از تمامی مدارک شناسایی خود یک نسخه کپی و یک نسخه اسکن شده بگیرید.

در برخی از کشورها، ساختمان کنسولگری جدا از سفارت است، بنابراین داشتن آدرس هر دو ساختمان می‌تواند به شما کمک کند. دلیل جدا بودن کنسولگری، دسترسی راحت مردم برای اخذ ویزا و دیگر کارهای مربوط به این ساختمان است.

آدرس سفارت و کپی مدارک را در جایی جدا از مدارک اصلی خود بگذارید. این کار برای تسریع در روند گرفتن پاسپورت و احراز هویت شما کمک بسزایی می‌کند. در زمان گم شدن پاسپورت در خارج از کشور، به پلیس آن کشور گزارش دهید که مدارک خود را گم کرده‌اید.

گم شدن پاسپورت در خارج از کشور برای دریافت پاسپورت موقت به کنسولگری ایران مراجعه کنید

پلیس یک گزارش رسمی درباره گم شدن گذرنامه آماده می‌کند. این گزارش برای روند صدور موقت پاسپورت لازم است. به کنسولگری یا سفارت ایران مراجعه کنید و اتفاق رخ داده شده را به آن‌ها اطلاع دهید.

سایت وزارت امور خارجه، صفحه مخصوصی برای گذرنامه‌های مفقودی دارد. فرم موردنظر را پر کنید و در اختیار کنسولگری ایران قرار دهید. کپی مدارک را هم ضمیمه این فرم کنید تا روند صدور پاسپورت با سرعت بیشتری انجام شود.

کنسولگری یک پاسپورت موقت در اختیار شما قرار خواهد داد. این پاسپورت حکم مدرک شناسایی شما را دارد. پاسپورت موقت تا پایان سفر شما در آن کشور اعتبار دارد تا بتوانید کارهای عادی خود را انجام دهید.

زمانی که به ایران برگشتید، در اولین فرصت به پلیس ۱۰+ مراجعه و مفقود شدن پاسپورت را اطلاع دهید. مدارک لازم را در اختیار متصدی این امر قرار دهید تا پاسپورت المثنی برای شما صادر شود.

ارسال نظر