در سافاری کویر چه وسایلی همراه خود داشته باشیم؟ | راهنمای سفر به کویر

کویرگردی یکی از تفریحات مورد علاقه ایرانیان به‌ویژه در فصول سرد است. اما در سافاری کویر چه وسایلی همراه خود داشته باشیم؟

در سافاری کویر چه وسایلی همراه خود داشته باشیم؟ | راهنمای سفر به کویر

در سافاری کویر چه وسایلی همراه خود داشته باشیم؟

خوشبختانه کشور ایران دارای کویرهای متعددی است که هر یک از دیگری زیباتر و فریبنده‌تر هستند. آسمان پرستاره، سکوت و آرامش، زیست‌بوم خاص و قرار گرفتن در یک فضای مرموز اما حیرت‌انگیز، از جمله دلایلی هستند که میل افراد را به کویرنوردی بیشتر و بیشتر می‌کنند. اما در سافاری کویر چه وسایلی همراه خود داشته باشیم تا گردش در این محیط رویایی بیشتر به دلمان بچسبد؟

کوله‌پشتی

داشتن کوله‌پشتی مناسب هنگام سفر، خیال شما را از جهات بسیاری راحت می‌کند؛ چراکه می‌توانید سایر وسایل ضروری را نیز درون کوله قرار دهید.

لباس، عینک آفتابی و کفش مناسب

هنگام سفر به کویر بهتر است لباس‌های راحت بپوشید که رطوبت را به خود جذب نکنند و سریع خشک شوند. پوشاندن سر و صورت با دستار نیز می‌تواند علاوه بر محافظت از پوست و گرمازدگی، از ورود شن به حلق و بینی شما جلوگیری کند. نکته دیگر آنکه حتما عینک آفتابی مناسب بزنید تا برق آفتاب کویر چشم‌هایتان را اذیت نکند. پوشیدن کفش مناسب که اجازه ورود شن به داخل را نمی‌دهند نیز از بایدهای سافاری کویر است.

آب کافی

به همراه داشتن آب در هر شرایطی و هنگام سفر به هر نقطه‌ای از دنیا، ضروری است. اما اگر به محیطی مانند کویر سفر می‌کنید که بعضا تا کیلومترها خبری از سازه‌های شهری و روستایی نیست، توصیه می‌کنیم حداقل 4 لیتر آب همراه خود ببرید.

جعبه کمک‌های اولیه

هنگام کویرنوردی گاه ممکن است دچار سردرد یا جاری شدن خون از دماغ شده و یا به صورت اتفاقی قسمتی از بدن خود را زخم کنید. برای مقابله با اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی، جعبه کمک‌های اولیه را نیز در لیست سفر خود بگنجانید.

چادر، کیسه‌خواب و لوازم گرمایشی

اگر قصد سفر به کویر را دارید، توصیه می‌کنیم حداقل یک شب آنجا بمانید تا آسمان پرستاره کویر شما را مسحور خود کند. بنابراین چادر مناسب، کیسه‌خواب و تجهیزات گرمایشی مثل هیترهای مسافرتی را نیز در سافاری کویر به همراه داشته باشید.

لوازم بهداشت شخصی

یکی دیگر از نکات مهم هنگام سفر به کویر، به‌همراه داشتن لوازم بهداشت شخصی مثل ژل ضدعفونی‌کننده، دستمال مرطوب، مسواک و خمیردندان است.

سایه بان و کرم ضد آفتاب

یکی از ویژگی‌های بارز کویر، تابش مستقیم آفتاب سوزان است و بنابراین هنگام سفر به کویر حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از اشعه UV و آفتاب‌سوختگی در امان بمانید. اگر قصد دارید ساعاتی را روی شن‌های نرم دراز بکشید و از سکوت کویر لذت ببرید، سایه‌بان و زیرانداز را نیز فراموش نکنید.

حشره‌کش

حشرات ساکن در کویر شما را کلافه می‌کنند و بعضا باعث بروز بیماری می‌شوند. با استفاده از اسپری، کرم و محلول حشره‌کش می‌توانید از شر حشرات موذی کویر خلاص شوید.

قطب‌نما و اپلیکیشن‌های جهت‌یابی

اگر به دستگاه‌های مجهز به GPS حرفه‌ای دسترسی ندارید، می‌توانید از قطب‌نما و اپلیکیشن‌های آفلاین مثل گوگل مپ استفاده کرده و در مسیر درست قدم بردارید.

از دیگر وسایل موردنیاز در سافاری کویر می‌توان به دوربین عکاسی و شکاری، پاور بانک، پول، دستمال توالت و دوش آفتابی اشاره کرد.

تجربه کویرگردی حرفه‌ای

امروزه به لطف رونق کویرگردی، بوفه‌ها و فروشگاه‌های بسیاری در مجاورت کویر احداث شده‌اند که نیازهای اساسی مسافران را برآورده می‌کنند. با این حال بهتر است بدانید در سافاری کویر چه وسایلی همراه خود داشته باشید تا هم از هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنید و هم خاطره‌ای شیرین و لذت‌بخش از سفر خود بسازید. شما چه وسایل دیگری را برای رفتن به کویر لازم می‌دانید؟

ارسال نظر