آموزش تابلوخوانی بورس به روش آنلاین (قسمت دوم)

تابلوخوانی بورس یکی از روش‌های مهم تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش سهام است. در این روش شما نیازی به آموزش تحلیل تکنیکال یا بنیادی ندارید. آموزش تابلوخوانی بورس یکی از دانش‌های اولیه برای ورود به بازار بورس محسوب می‌شود.

آموزش تابلوخوانی بورس به روش آنلاین (قسمت دوم)

در قسمت اول تابلوخوانی بورس با صفحه نخست سایت بورس ایران و اصطلاحات مربوط به آن آشنا شدید. در این قسمت کمی بصورت پیشرفته‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه برترین تقاضا و عرضه را ببینیم؟

برای این منظور به صفحه اصلی سازمان بورس رفته و روی بورس "اوراق بهادار" کلیک کنید. سپس در منوی پایین‌تر "عرضه و تقاضا" را برگزینید.

در این صفحه شما برترین نمادهای تقاضا و عرضه روز جاری را مشاهده می‌کنید. قطعا نمادهایی که برترین تقاضا را دارند، می‌توانند برای ما مفید باشند و همچنین می‌توانیم نمادهای پرعرضه را نیز مورد بررسی قرار دهیم. نمادهای پرعرضه، نمادهای خوبی برای رصد هستند که می‌توان نقطه بازگشت یا پولبک این نمادها را تشخیص داد.

بیشترین افزایش و کاهش قیمت در روز چه کمکی به ما می‌کند؟

در بخش قیمت‌ها، بیشترین و کمترین قیمت‌ها را مشاهده خواهید کرد. شما در این بخش همچنین دسترسی به قیمت حق تقدم‌ها دارید. برای این منظور روی بخش قیمت‌ها کلیک کنید.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بیشترین و کمترین قیمت‌ها به ترتیب نمایش داده شده است. در این صفحه، ستون‌های "افزایش آخرین قیمت به پایانی" و "کاهش آخرین قیمت به پایانی" بسیار مهم هستند. سهم‌هایی که در ستون "افزایش آخرین قیمت به پایانی" نمایش داده می‌شوند، نشان‌دهنده سهم‌هایی هستند که در آخرین لحظات بازار، قیمت‌های آنها بالا می‌رود و می‌توانند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

بررسی بیشترین حجم معامله در تابلو خوانی بورس

بسیار مهم است که شما سهام‌هایی با حجم معامله بالا را تحت نظر داشته باشید. برای این منظور از صفحه اصلی، بورس اوراق بهادار را انتخاب کرده و بعد روی "افزایش‌ها و تغییرات" کلیک کنید.

در ستون بیشترین حجم معاملات، سهام‌ها به ترتیب لیست شده‌اند. نمادهایی که کنار نامشان عدد 2 را مشاهده می‌کنید، به این مفهوم هستند که معامله بلوکی روی سهم مربوطه انجام شده است.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در سهم فاراک2 فقط یک معامله صورت گرفته اما 206 میلیون سهم جابجا شده است. با کلیک روی سهم می‌توانید وارد جزئیات هر سهم شوید.

حجم مبنا چیست؟

حجم مبنا، حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید در طول روز، معامله شود تا قیمت آن سهم، بتوانـد براساس سقف دامنه‌نوسان، افزایش یا کاهش پیدا کند. در هر صفحه مربوط به سهام، شما اطلاعات حجم مبنا را در اختیار دارید.

در تصویر بالا حجم مبنا 8.368 برگ سهم است. در واقع هر چقدر از حجم مبنا بیشتر معامله شود و حجم معاملات بالاتر برود، نشانه توجه بازار به این سهم است.

همانطور که در سهام تاپیکو مشاهده می‌کنید، حجم معاملات از حجم مبنا بیشتر است که این نشانه خوبی برای سهم محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که برای یک معامله‌گر بورس بسیار مهم است که متوجه شود نقدینگی در کجاست.

نکته‌ای که اینجا باید در نظر بگیرید، آن است که همیشه حجم معاملات نشان‌دهنده ورود پول نیست و می‌تواند نمایانگر خروج پول نیز باشد.

منظور از سهام شناور چیست؟

سهام شناور یا سهام شناور آزاد (Public Float یا Free Float یا Float Stock)، سهامی است که ممکن است هر لحظه فروخته شود و دائما در حال معامله‌شدن است. به عبارت دیگر، معمولا به افرادی که کمتر از 1 درصد از سهام یک شرکت را دارا باشند، سهامدار شناور و به سهام آن‌ها سهام شناور می‌گوییم. شما می‌توانید سهام شناور را زیر حجم مبنا مشاهده کنید.

سهامداران عمده یک سهم را می‌توان از صفحه سهامداران در صفحه اصلی بورس مشاهده کرد.

تعداد سهام شناور، نشان‌دهنده این است که تصمیمات کلان، روی این بخش از سهام ایجاد نخواهد شد. بطور مثال یک شخصیت حقوقی را در نظر بگیرید که 70% سهام یک شرکت را خریده است. قطعا این سهامدار دید طولانی‌مدت بالای 20 سال روی این سهام داشته است. اما سهامدار خرد این دید و صبر را نخواهد داشت.

به طور کلی هرچقدر سهام شناور یک سهم کمتر باشد، حجم معاملات پایین‌تر خواهد بود و حقوقی کمتر دست به معاملات لحظه‌ای خواهد زد.

حقوقی بازیگردان است یا حقیقی؟

برای بررسی یک سهم باید به بازیگردان آن سهم توجه داشته باشیم. برای این منظور بعد از انتخاب یک سهم، روی قسمت حقیقی-حقوقی کلیک می‌کنیم.

در واقع ما باید بررسی کنیم که آیا این سهم حقوقی بازیگردان دارد یا خیر. در تصویر بالا همانطور که مشاهده می‌کنید، حقوقی سهم زیاد فعال نیست و روی سهم کار خاصی انجام نمی‌دهد. البته در نظر داشته باشید که منظور از حقوقی، یک شخص نیست. ممکن است چندین حقوقی این خرید و فروش‌ها را انجام داده باشند.

به تصویر بالا که نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که درصد خرید و فروش سهام بیشتر دست حقیقی است تا حقوقی. این نکته بسیار مهم است زیرا زمانی که سهم در صف فروش قفل می‌شود، فقط یک حقوقی دلسوز است که می‌تواند وارد شود و سهم را از صف فروش نجات دهد.

البته بعضی از حقوقی‌ها هم ممکن است علاوه بر اینکه از سهم حمایت نمی‌کنند، خودشان نیز در صف فروش بنشینند و قیمت سهام را پایین بکشند. این نکته بسیار منفی و ناامیدکننده است. در نتیجه رفتار حقوقی سهم را همیشه در نظر داشته باشید.

میانگین حجم معاملات

همانطور که قبلا توضیح داده بودیم، بعد از کلیک روی سهم و با انتخاب گزینه "سابقه" می‌توانید حجم معاملات را ببینید.

بطور مثال در تصویر بالا، ستون حجم معاملات را مشاهده می‌کنید. با یک نگاه سریع متوجه می‌شویم که میانگین حجم معاملات این سهم تقریبا 70 میلیون است. اما در تاریخ 05/06 حجم معاملات به 240 میلیون سهم افزایش داشته است! این نکته بسیار مثبتی است و نشان‌دهنده این است که نقدینگی هوشمند وارد سهم شده است.

منظور از ورود و خروج پول چیست؟

در این قسمت بررسی می‌کنیم که چگونه متوجه شویم در یک سهم ورود پول داشتیم یا خروج پول.

در تصویر بالا به حجم‌های زیاد نگاه کنید و ببینید که قیمت سهام در این حجم‌های بالا صعودی بوده است یا نزولی. اگر صعودی بود به این معنی است که مقاومت یک سهم روی نمودار شکسته است و خریداران تمایل به خرید این سهم دارند.

به این توجه داشته باشید پولی که در این قسمت وارد شده هدفمند بوده و خریداران با تحلیل‌های تکنیکال یا بنیادی تصمیم به خرید سهم گرفته‌اند. اما در تاریخ 04/21 می‌بینید که تحلیلگران احتمال داده‌اند که این سهم نمی‌تواند از مقاومت قیمت 1.300 عبور کند. در نتیجه شاهد خروج پول هستیم.

در تاریخ 05/06 همانطور که مشاهده می‌کنید 240 میلیون معامله با قیمت صعودی صورت پذیرفته که این حجم در این سهام بسیار چشمگیر است. در نتیجه به این ورود پول، اصطلاحا ورود پول هوشمند می‌گوییم.

در نظر داشته باشید که همیشه نمی‌توان گفت ورود یا خروج پول هوشمند نشان‌دهنده این است که حتما اتفاقات خاصی برای سهم قرار است بیفتد، ولی در اکثریت مواقع حجم معاملات مشکوک حکایت از اخبار خاص در یک سهم دارد.

این بخش را با این نکات به پایان می‌بریم. امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید. در قسمت بعد به موارد مهم دیگر اشاره خواهیم کرد.

ارسال نظر