آموزش تابلوخوانی بورس به روش آنلاین (قسمت اول)

تابلوخوانی بورس یکی از روش‌های مهم تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش سهام است. در این روش شما نیازی به آموزش تحلیل تکنیکال یا بنیادی نخواهید داشت. آموزش تابلوخوانی بورس یکی از دانش‌های اولیه برای ورود به بازار بورس است.

آموزش تابلوخوانی بورس به روش آنلاین (قسمت اول)

ما قصد داریم در این مطلب تابلوخوانی بورس را به شما، به زبان ساده آموزش دهیم. با مهارت‌هایی که در این مطلب یاد خواهید گرفت، می‌توانید آینده سهام را پیش‌بینی کنید. این روش که از جذابیت و سرعت بالایی برخوردار است، جایگاه ویژه‌ای بین معامله‌گران دارد.

آموزش تابلوخوانی بورس مهارت مهمی برای شما در بورس خواهد بود

در زمان‌های گذشته به علت نبود اینترنت، سهام‌داران به سازمان بورس مراجعه می‌کردند و با در دست داشتن کاغذهای سهام و نگاه به تابلوی بورس، قیمت سهام خود را پیش‌بینی می‌کردند. اما امروزه به لطف اینترنت شما به راحتی و حتی با استفاده از موبایل خود می‌توانید سهام خرید و فروش کنید.

در قسمت اول از آموزش تابلوخوانی بورس، ما قصد داریم شما را با اصطلاحات رایج بازار سرمایه آشنا کنیم. همچنین مشخص کنیم که کدام موارد در تابلوخوانی مهم است.

آموزش تابلوخوانی بورس

سایت بورس چیست؟

اولین قدمی که برای آموزش تابلوخوانی بورس باید برداریم، به دست آوردن اطلاعات یک سهم است. برای این منظور شما باید به سایت رسمی معاملات بازار، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مراجعه نمایید.

زمان طلایی معاملات سهام

آغاز سفارش‌گیری یا پیش‌نمایش بازار، از شنبه تا چهارشنبه، ساعت 8:30 الی 9:00 است. شما در این بازه زمانی می‌توانید سفارش خرید یا فروش سهام را ثبت کنید. بطور قطع در این بازه زمانی معامله‌ای صورت نمی‌پذیرد اما رفتار روانی بازار را باید مورد توجه قرار دهید.

در این لحظات شما باید بدون استرس، به صف‌های خرید و فروش تشکیل شده سهم‌ها، به دقت نگاه و شروع به تجزیه و تحلیل سهام کنید.

از ساعت 9 الی 12:30 معاملات انجام می‌شوند. البته در بعضی موارد به علت تقاضای زیاد برای یک سهم یا عرضه اولیه، سازمان بورس معاملات را به ساعت دیگری منتقل می‌کند که به شما از طریق پیام‌های ناظر بازار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منظور از آخرین قیمت سهام و قیمت پایانی چیست؟

بعد از ورود به صفحه سایت بورس تهران، سهام مورد نظر خود را جستجو و روی آن کلیک کنید. آخرین معامله‌ای که در پایان ساعت کاری بازار سرمایه صورت می‌پذیرد، به عنوان آخرین قیمت سهام شناخته می‌شود.

قیمت پایانی سهام یک شرکت، به میانگین قیمت‌هایی گفته می‌شود که آن سهم در طول روز، براساس آن قیمت‌ها مورد داد و ستد قرار گرفته است. قیمت پایانی دقیقا زیر قیمت آخرین معامله قرار گرفته است.

قیمت پایانی و درصدی که به آن اختصاص می‌یابد، اساس رشد سهم در روز بعد است.

بطور مثال در تصویر بالا قیمت پایانی سهام شستا 13.030 است که 1.01% افزایش داشته است. در نتیجه قیمت پایه سهام شستا در روز بعد 1.01% افزایش خواهد داشت. بطور کلی قیمت نهایی تعیین کننده بازه قیمتی سقف و کف روز بعد است.

صف خرید و صف فروش یعنی چه؟

در صورتی که هیچ عرضه‌کننده‌ای وجود نداشته باشد و تقاضای خرید سهام د ر سقف قیمت قرار گیرد در اصطلاح گفته می‌شود که سهم صف خرید است.

اما اگر برعکس این مورد پیش بیاید و فروشندگان با سفارش‌گذاری زیاد اقدام به فروش سهام کنند، هر کسی که زودتر سفارش خود را در کف قیمت قرار دهد، در اولویت معامله قرار می‌گیرد. اگر حجم زیادی سهام د ر قیمت کف سفارش گذاشته شود و خریداری نباشد، صف فروش ایجاد خواهد شد.

بطور مثال اگر در تصویر بالا صف خرید خالی بود و درخواستی وجود نداشت، به اصطلاح می‌گوییم صف فروش ایجاد شده است. صف‌های فروش و خرید می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند.

اما همانطور که مشاهده می‌کنید در تصویر بالا به میزان معقول افرادی برای فروش و خرید سهام حضور دارند و معاملات تقریبا نزدیک به هم در جریان است.

سابقه سهام چقدر مهم است؟

سابقه سهام یک پارامتر عالی برای تابلوخوانی است. شما در قسمت بالای هر سهمی را که در سایت بورس باز کنید، گزینه سوم و آبی رنگ سابقه سهام را می‌بینید.

با کلیک کردن روی "سابقه" می‌توانید تمام معاملات آن سهم را در تمام روزها مشاهده کنید. حتی می‌توانید به معاملات 5 سال قبل سهام دسترسی داشته باشید و آنها را رصد کنید.

آموزش تابلوخوانی بورس

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید ریز معاملات و اتفاقاتی را که در یک روز برای یک سهم افتاده، ببینید. با کلیک روی هر ردیف، صفحه مربوط به آن روز باز می‌شود و آمار دقیق‌تری می‌توانید داشته باشید.

تعداد معاملات یا حجم معاملات؛ کدام مهم‌تر است؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که باید بیشتر به حجم معاملات توجه کرد یا به تعداد معاملات؟ تاکید ما بر این است که شما روی حجم معاملات حساب ویژه‌ای باز کنید. تعداد معاملات به دلیل رفتارهای نامشخص حقیقی و حقوقی می‌تواند شما را به اشتباه بیندازد.

حجم معاملات می‌تواند پیش‌بینی دقیق‌تری را در اختیارتان قرار دهد. در نتیجه توجه اصلی ما روی این قسمت خواهد بود.

مفهوم EPS و P/E چیست؟

EPS یا همان سود هر سهم ، برابر با نسبت سود یک شرکت به تعداد سهام عادی در دست سهامداران است. در واقع این رقم، سودی است که شرکت پیش‌بینی کرده که به سهام‌داران خود در پایان سال مالی، پرداخت خواهد کرد. اما سودی که در حقیقت شرکت به آن دست یافته و در مجمع، بین سهام‌داران تقسیم می‌شود، به اصطلاح DPS نام دارد.

نسبت P/E نیز از تقسیم قیمت سهم بر سود بدست می‌آید.

در صفحه اصلی سایت بورس شما این دو مورد را خواهید دید. در کنار این نسبت‌ها، می‌توانید نسبت‌های گروه سهام را نیز مشاهده کنید.

بطور مثال در تصویر بالا نسبت P/E گروه 8.68 محاسبه شده و نسبت P/E سهام شستا 7.66 محاسبه شده است که P/E سهام شستا نسبت به هم‌گروهی‌هایش کمی کمتر است که این می‌تواند نشانه خوبی برای خرید سهم باشد.

بطور کلی P/E هر سهام میل دارد به سمت P/E گروهش حرکت کند. عدد P/E به هر مقدار که بالاتر برود، ارزندگی بنیادی سهم پایین خواهد آمد. در نتیجه اگر سهامی P/E بالاتری نسبت به گروه خودش داشت، نشانه خوبی برای خرید سهم نیست.

لازم به ذکر است که همیشه موارد استثنا وجود دارد؛ این امکان وجود دارد که سهام با P/E بالاتر از گروه خود، همچنان رشد داشته باشد. یا سهامی زیان‌ده باشد اما با یک خبر اقتصادی، رفتار سهام تغییر کند.

میانگین حجم ماه

در واقع به زبان ساده میانگین حجم‌هایی است که در طول بازه زمانی یک ماه معامله‌ شده است. برای محاسبه این پارامتر در هر روز معاملاتی، تمام حجم‌های ۲۱ روز قبل از آن یا همان یک ماه کاری قبل با هم جمع شده و بر تعداد تقسیم می‌شود تا معدل معاملات انجام شده روی آن نماد در طول یک ماه مورد محاسبه قرار گیرد.

آموزش تابلوخوانی بورس

بطور مثال در تصویر بالا، سهام شستا در ماه 159.769 میلیون معامله داشته است. اما حجم معاملات در یک روز 135.07 میلیون بوده است. اگر حجم معاملات یک روز، بیشتر از حجم میانگین معاملات یک ماهش بود، آن یک فاکتور بسیار بااهمیت محسوب می‌شود که نمایانگر رخ دادن اتفاقات مهمی در سهام است. به یاد داشته باشید که عرضه و تقاضا هیچوقت زیاد نمی‌شود مگر اینکه دلیل محکمی وجود داشته باشد.

در اینجا اولین قسمت از آموزش تابلوخوانی بورس را به پایان می‌بریم. امیدواریم معاملات پر سودی داشته باشید. با ما در قسمت‌های دیگر این آموزش همراه باشید. همچنین اگر به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه دارید می‌توانید پیش‌بینی رشد قیمت بیت‌کوین را با ما پیگیری کنید.

ارسال نظر