آموزش فرمول نویسی در اکسل به همراه عکس و مثال

اکسل یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس است که عموما برای دسته‌بندی و تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای فرمول نویسی در اکسل و پیاده‌سازی عملگرهای ریاضی روی داده‌ها چه باید کرد؟

آموزش فرمول نویسی در اکسل به همراه عکس و مثال

فرمول نویسی در اکسل

اکسل یک نرم‌افزار صفحه گسترده (Spread Sheet) است که تقریبا در هر حوزه‌ای کاربرد دارد. در واقع این برنامه یک جدول بزرگ با تعداد زیادی سلول را در اختیار شما می‌گذارد تا امور مختلف را، از نوشتن لیست کارهای روزمره گرفته تا تهیه داشبوردهای مدیریتی، به بهترین شکل ممکن انجام داده و داده‌ها تجزیه و تحلیل کنید. نمودارها و ویژگی‌های مختلف اکسل نیز شما را برای رسیدن به این اهداف یاری خواهند.

یکی از قابلیت‌های مهم اکسل که بیشتر در حوزه‌های مهندسی، حسابداری، مدیریت و اقتصاد به کار می‌رود، امکان استفاده از عملگرهای مختلف روی داده‌ها یا همان فرمول نویسی است. این برنامه درست مانند یک ابزار محاسباتی قوی، فرمول‌های ساده و پیچیده ریاضی را برای شما حل می‌کند. اما فرمول نویسی در اکسل به چه صورت است و چگونه می‌توان عملگرهای مختلف ریاضی را روی داده‌ها اعمال کرد؟

همچنین بخوانید: ایجاد هیستوگرام یا نمودار در اکسل

نحوه نوشتن فرمول های ساده در اکسل

همان‌طور که می‌دانید، هر خانه یا سلول در اکسل با نشانی خاصی تعریف می‌شود که بیانگر ستون و سطری است که به آن تعلق دارد. به عنوان مثال B3 نشان‌دهنده خانه‌ای است که در ستون B و سطر 3 قرار دارد. ابتدا با ساده‌ترین عملگر ریاضی یعنی«+» شروع می‌کنیم. فرض کنید می‌خواهید فرمول جمع را برای دو عدد 100 و 10 بنویسید.

1. ابتدا یک سلول خالی را انتخاب کرده و «=» را بزنید.

فرمول نویسی در اکسل

2. نشانی سلول عدد اول را جلوی = یا در نوار مربوطه بنویسید (یا روی سلول عدد مورد نظر کلیک کنید).

3. حال کلید «+» را بزنید و سپس نشانی سلول عدد دوم را بنویسید.

4. در پایان کلید Enter را فشار دهید تا نتیجه به نمایش درآید.

فرمول نویسی در اکسل

همین کار را می‌توانید برای سایر عملگرهای ریاضی مثل «-»، «*»، «/»، «^» و غیره انجام دهید.

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، می‌توانید برای فرمول نویسی در اکسل می‌توانید از نوار مربوطه کمک بگیرید. بدین ترتیب که کل معادله ریاضی را در همین کادر تایپ کنید.

فرمول نویسی در اکسل به کمک توابع از پیش تعریف شده

برای نوشتن فرمول های پیچیده‌تر می‌توانید از توابع ریاضی کمک بگیرید که به طور پیش‌فرض روی اکسل وجود دارند و به اصطلاح تعریف شده هستند.

فرض کنید می‌خواهید به جای دو عدد، کل اعداد موجود در یک سطر یا ستون را با یکدیگر جمع کنید. بدون شک وارد کردن نشانی تک تک سلول‌ها در باکس فرمول کار وقت‌گیر و طاقت‌فرسایی است. در چنین شرایطی بهتر از تابع SUM کمک بگیرید. برای این کار کافی است سلولی را که می‌خواهید جواب در آن نمایش داده شود، انتخاب کرده و کلید «=» را بزنید. سپس روی نماد Insert Function (واقع در سمت چپ نوار فرمول) کلیک کنید.

حال پنجره‌ای باز می‌شود که شامل توابع مختلفی است. در اینجا باید تابع SUM را انتخاب کرده و گزینه OK را بزنید.

در قسمت Number 1 عبارت A1:A5 را بنویسید تا اعداد موجود در سلول اول تا پنجم ستون اول با یکدیگر جمع شوند. در پایان OK را بزنید. توجه داشته باشید که این عبارت در نوار فرمول نیز نشان داده می‌شود.

فرمول نویسی در اکسل

برای جمع اعداد موجود در سلول اول تا پنجم سطر اول نیز باید عبارت A1:E1 را تایپ کنید. برای جمع همه اعداد جدول نیز کافی است عبارت A1:E5 و سپس OK را بزنید.

اما فرمول نویسی در اکسل تنها به عملگرهای ساده مثل جمع ختم نمی‌شود. شما می‌توانید کارهایی مثل گرفتن میانگین، پیدا کردن ماکزیمم و مینیمم مجموعه‌ای از اعداد و حتی نوشتن فرمول های شرطی را نیز در این برنامه انجام دهید. فهرست کامل توابع ارائه شده در اکسل را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

برای محاسبه میانگین اعداد در مثال قبل، باید:

  1. سلولی را که می‌خواهید جواب در آن به نمایش درآید را انتخاب کرده و کلید «=» را فشار دهید.
  2. روی نماد Insert Function کلیک کرده و سپس به ترتیب گزینه Average و Ok را بزنید.
  3. عبارت A1:E1 را در قسمت Number 1 تایپ کنید.
  4. در پایان Ok را بزنید.

حال بیایید ماکزیمم اعداد مثال قبل را نیز پیدا کنیم.

  1. سلولی را که می‌خواهید جواب در آن به نمایش درآید را انتخاب کرده و کلید «=» را فشار دهید.
  2. روی نماد Insert Function کلیک کرده و سپس به ترتیب گزینه Max و Ok را بزنید.
  3. عبارت A1:E1 را در قسمت Number 1 تایپ کنید.

در پایان Ok را بزنید.

فرمول نویسی در اکسل

خوشبختانه قابلیت‌های بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید برای فرمول نویسی در اکسل از آن‌ها استفاده کنید. در حالت کلی با مراجعه به قسمت Formulas در نوار اصلی برنامه، می‌توانید انواع و اقسام توابع دسترسی داشته باشید. اما اگر تابع مورد نظر خود را پیدا نمی‌کنید، کافی است به Insert Function رفته و نام آن را در قسمت Search for a Function تایپ کنید. تابع و دستورالعمل استفاده از آن برای شما به نمایش در می‌آید.

ارسال نظر