آموزش مرحله به مرحله ساخت دیاگرام ون در پاورپوینت

رسانه کلیک – پاورپوینت یکی از مهم ترین و کاربردی ترین محصولات مایکروسافت است که عمدتا برای نمایش و ارائه مطالب به کار می رود. در این مطلب نحوه ایجاد دیاگرام ون در این برنامه را مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم.

آموزش مرحله به مرحله ساخت دیاگرام ون در پاورپوینت

یکی از مهم ترین قابلیت های پاورپوینت، نمایش مطالب به صورت عکس، نمودار و تصویرسازی های مختلف است. همانطور که می دانید با استفاده از کتابخانه SmartArt می توان نمودارهای مختلفی را به وجود آورد که یکی از آن ها دیاگرام ون (Venn Diagram) است. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه ایجاد این دیاگرام را به شما آموزش دهیم.

نحوه ایجاد دیاگرام ون در پاورپوینت

پاورپوینت را باز کرده و به تب Insert بروید.

حال پنجره Choose A SmartArt Graphic برای شما به نمایش در می آید. روی گزینه Relationship کلیک کنید.

سپس گزینه Basic Venn را انتخاب کنید. شرح مختصری از طرز کار نمودار در سمت راست نمایان می شود. با زدن OK به مرحله بعد بروید.

پس از قرار دادن دیاگرام ون در صفحه می توانید آن را بر حسب نیاز تغییر دهید.

اعمال تغییرات در Diagram Venn

راه های مختلفی برای تغییر دیاگرام وجود دارد. در ابتدا بهتر است اندازه نمودار را دستکاری کنید. برای این کار باید مطابق شکل زیر نشانگر موس را به گوشه کادر SmartArt برده و همینطور که انگشت خود را روی کلیک نگه داشته اید، موس را جابجا کنید تا تصویر کوچک و بزرگ شود. همچنین می توانید با استفاده از روشی مشابه، اندازه هر دایره را به صورت مجزا تغییر دهید.

پس از تغییر اندازه، نوبت به نوشته های داخل دیاگرام ون می رسد. روی هر کدام از دایره ها کلیک کرده و عبارت مورد نظر را در داخل آن ها تایپ کنید. همچنین می توانید پس از کلیک روی دایره ها، به قسمت Text Box رفته و متن خود را آنجا بنویسید.

برای اضافه کردن دایره های بیشتر به دیاگرام، کافی است به قسمت Text Boxرفته و کلید Enter را بزنید. برای حذف دایره نیز می توان از همین روش استفاده کرد؛ با این تفاوت که این بار به جای Enter باید کلید BackSpace را فشار دهید.

برای نوشتن متن در نواحی همپوشانی، باید به صورت دستی یک Text Box ایجاد کنید. برای این کار مجددا به تب Insert بروید و از گروه Text، گزینه Text Box را انتخاب کنید.

در اینجا شکل نشانگر تغییر پیدا کرده و به صورت یک خط افقی کوتاه در می آید. با نگه داشتن کلیک و حرکت موس، کادر ایجاد می شود و شما می توانید متن مورد نظر خود را در آن تایپ کنید.

این کار را برای تمام نواحی همپوشانی تکرار کنید.

پاورپوینت این امکان تغییر رنگ دیاگرام و نمودارها را نیز برای شما فراهم آورده است. کافی است تا قسمت SmartArt رفته و پس از انتخاب Design، روی Change Colors کلیک کنید.

طیف های رنگی مختلفی برای شما به نمایش در می آید که می توانید از بین آن ها یکی را انتخاب کنید.

برای تغییر رنگ دایره های دیاگرام ون به صورت جداگانه باید روی هر یک از آن ها کلیک راست کرده و سپس گزینه Format Shape را بزنید.

یک منوی جدید برای شما باز می شود. روی عبارت Fill در قسمت Shape Options کلیک کنید تا گزینه های بیشتری به نمایش درآیند. روی گزینه مقابل Color ضربه بزنید و سپس رنگ مورد علاقه خود را از داخل پالت انتخاب کنید.

در صورت تمایل می توانید این کار را برای تک تک دایره های موجود در دیاگرام ون انجام دهید.

در پایان این نکته را یادآوری کنیم که تفاوت رنگ دایره ها باعث می شود تا نمودار جذاب تر و البته قابل فهم تر باشد.

ارسال نظر