ارز دیجیتال بیت تورنت چیست؟ | معرفی و بررسی توکن BTT

پلتفرم بیت تورنت یکی از نام آشناترین فناوری‌های تبادل فایل در اینترنت است، اما ارز دیجیتال بیت تورنت دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال بیت تورنت چیست؟ | معرفی و بررسی توکن BTT

ارز دیجیتال بیت تورنت چیست؟

بیت تورنت (BitTorrent) هنگامی که در اوایل دهه 2000 میلادی نرم‌افزاری را راه‌اندازی کرد که اشتراک فایل را از طریق شبکه همتا به همتا تسهیل می‌کرد، قلب بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی و فیلم را به دست آورد.ارز دیجیتال بیت تورنت

در این پروتکل به‌جای بارگیری یا بارگذاری فایل‌ها در یک سرور، کاربران به شبکه‌ای از رایانه‌ها ملحق می‌شوند که آن‌ها را قادر می‌سازد فایل‌ها و داده‌ها را با یکدیگر مبادله کنند.

اما در سال‌های پس از آن، بیت تورنت موفق نشد از خدمات بسیار محبوب خود درآمد کسب کند. به همین منظور، بیت تورنت در سال 2019 توسط بنیاد ترون (The Tron Foundation)، سازندگان بلاک‌چین ترون، خریداری شد. این مالکیت جدید یک ارز دیجیتال جدید با نام بیت تورنت و با نماد تیکر BTT را معرفی کرد تا به گسترش پروتکل آن و ایجاد انگیزه برای شرکت‌کنندگان در شبکه کمک کند.

با توکن BTT، تیم بیت تورنت امیدوار است انگیزه‌هایی را به تورنت اضافه کند و مسائلی مانند سرعت پایین بارگیری و کاهش دسترسی فایل‌ها را پس از گذشت زمان حل کند.

به‌این‌ترتیب، توکن BTT توسط افرادی که درخواست فایل دارند یا مایل به افزایش سرعت بارگیری آن‌ها هستند خریداری و پرداخت می‌شود، درحالی‌که ارائه‌دهندگان BTT را دریافت کرده و می‌فروشند تا هزینه اشتراک فایل‌ها در سیستم خود جبران کنند.

توکن بیت تورنت چگونه کار می‌کند؟

در اصل، BitTorrent نرم‌افزاری است که طرفین را برای محاسبه درخواست‌های اشتراک فایل به یکدیگر متصل می‌کند. معاملات زمانی آغاز می‌شود که کاربر از ارائه‌دهندگانی که فایل‌ها را در رایانه خود میزبانی می‌کنند، بارگیری فایل را درخواست کنند.

ارائه‌دهندگانی که فایل را در سیستم خود میزبانی می‌کنند، آن‌ها را به چند قسمت تقسیم می‌کنند. اگر درخواست‌کنندگان بخواهند فایل مذکور را بارگیری کنند، قطعاتی از یک فایل را از چندین ارائه‌دهنده دریافت می‌کنند.

گسترش بیت تورنت با توکن BTT در نظر گرفته شده بود که آن را به یک شبکه توزیع شده تبدیل کند، ضمن این که راندمان اشتراک فایل‌های بزرگ را برای کاهش فشار بر شبکه افزایش دهد و همچنین پاداشی به ارائه‌دهندگان اعطا کند و تشویقی برای ادامه کارشان ارائه دهد.

یک درخواست‌کننده همچنین می‌تواند در ازای منابع محلی، مانند پهنای باند برای دریافت محتوا یا فضای ذخیره‌سازی برای پشتیبان‌گیری از راه دور، توکن‌های BTT را به ارائه‌دهنده پرداخت کند.

درحالی‌که تمام امور فایل‌های Bittorent توسط نرم‌افزار آن تسهیل می‌شود، این شبکه برای حفظ بایگانی تمام معاملات BTT به بلاک چین ترون متکی است.

هنگامی که یک پیشنهاد بین یک درخواست‌کننده و ارائه‌دهندگان خدمات تطبیق داده می‌شود، یک کانال پرداخت در ترون ایجاد می‌شود تا پرداخت‌های خرد موردنیاز هر ارائه‌دهنده را بر اساس قطعه پرونده‌ای که به اشتراک گذاشته‌اند، تسهیل کند.

پس از نهایی شدن خدمات (مثلا دریافت کامل فایل)، این پرداخت‌های خرد تسویه شده و در بلاک چین ترون ثبت می‌شوند.

قراردادهای هوشمند BitTorrent

شبکه بیت تورنت همچنین از مجموعه قراردادهای هوشمند ترون برای ایجاد انواع برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده می‌کند. مهم‌ترین آنها BitTorrent Speed ​​است، برنامه‌ای که به درخواست‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا به‌منظور افزایش سرعت بارگیری، با استفاده از توکن BTT پهنای باند اضافی را از ارائه‌دهندگان خریداری کنند.

یکی دیگر از برنامه‌های غیرمتمرکز رایج آن بیت تورنت فایل سیستم (BTFS) است. BTFS یک پروتکل ذخیره‌سازی فایل است که به‌منظور حل مسائل مربوط به هزینه و اعتماد ذاتی در سیستم‌های ذخیره‌سازی متمرکز ایجاد شده است. این پلتفرم مشابه سایر پلتفرم‌های ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز مانند Filecoin ، Siacoin و Storj کار می‌کند که هرکدام دارای قابلیت‌های فنی متفاوتی هستند.

بررسی عرضه و قیمت توکن BTT

بر اساس وایت پیپر BTT، کل عرضه بیت تورنت 990 میلیارد توکن است. 6 درصد آن در عرضه اولیه عمومی و 11 درصد در فروش‌های غیرعمومی عرضه شدند. 20.1 درصد توکن‌ها برای ایردراپ‌ها ذخیره شده و 19 درصد به بنیاد بیت تورنت رسیده است. 20 درصد تعداد کل نیز برای بنیاد ترون است که 19.9 درصد آن را به اکوسیستم Bittorent خواهد داد. 4 درصد نهایی نیز برای فعالیت‌های مشارکتی ذخیره شده‌اند.

عرضه اولیه BTT در 28 ژانویه 2019 به پایان رسید و در آن 7.2 میلیون دلار جمع‌آوری شد. قیمت این توکن در عرضه اولیه 0.004 دلار بود.

نمودار قیمت ارز دیجیتال بیت تورنت نمودار قیمت توکن BTT

در هنگام نوشتن این مطلب، قیمت بیت تورنت 0.003932 دلار است و با ارزش بازار 2.59 میلیارد دلار در رتبه 54 ارزهای دیجیتال قرار دارد.

شاید برایتان جالب باشد: ارز دیجیتال وینک چیست؟ | معرفی ارز دیجیتال WIN

نظر شما درباره آینده ارز دیجیتال و اکوسیستم بیت تورنت چیست؟ کلیک بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شماست.

ارسال نظر