برای بهترین انتخاب رشته نهم به دهم چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

اگر قرار است برای انتخاب رشته نهم به دهم تصمیم بگیرید، حتما قبل از انتخاب هر کدام از رشته‌های تحصیلی دبیرستان، این نکات را در نظر داشته باشید و سپس اقدام کنید:

برای بهترین انتخاب رشته نهم به دهم چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

۱۲ نکته مهم برای انتخاب رشته نهم به دهم

اگر قرار است برای انتخاب رشته نهم به دهم تصمیم بگیرید، حتما قبل از انتخاب هر کدام از رشته‌های تحصیلی دبیرستان، این نکات را در نظر داشته باشید و سپس اقدام کنید:

بی شک مواردی مثل علاقه و استعداد دانش آموز، تأثیر خانواده و اطرافیان و ... در انتخاب رشته دبیرستان نقش بسزایی دارد.

۱. توجه به علاقه؛ مهمترین معیار انتخاب رشته دبیرستان

علاقه به هر یک از رشته‌های تحصیلی از جمله علوم تجربی، انسانی، ریاضی فیزیک، کارودانش و دیگر رشته‌ها را باید از ۲ جهت مورد بررسی قرار داد:

  • علاقه دانش آموز به دروس ارائه شده در هر کدام از رشته‌های تحصیلی
  • علاقه دانش آموز به مشاغل ارائه شده در آن رشته

بنابراین همانطور که دانش‌آموزان پایه نهم لیست مشاغل را مورد بررسی قرار می‌دهند و درصد علاقه خود را به آن‌ها می‌سنجند، باید علاقه خود را به مواد درسی ارائه شده در هر کدام از رشته‌ها نیز مورد بررسی قرار دهند و نگرششان نسبت به آن دروس تحلیل شود.

اگر دانش آموز به دروس ارائه شده در هر کدام از رشته‌های تحصیلی از جمله هنر، کارودانش، فنی حرفه‌ای و دیگر رشته‌ها علاقه‌ای نداشته باشد و وارد آن رشته شود، صدمات روحی بدی را تجربه خواهد کرد.

۲. توجه به توانایی و استعداد دانش‌آموز

پس از تحلیل علایق دانش آموز، باید استعدادها و توانایی‌های ذاتی و اکتسابی او مورد بررسی قرار گیرد. یکی از بزرگترین اشتباهات برای انتخاب رشته نهم به دهم نادیده گرفتن استعداد و توانایی‌های دانش آموز برای گزینش رشته های تحصیلی ارائه شده در دوران دبیرستان و توجه صرف به علاقه و اشتیاق وی است.

فرض کنید فردی به بازی فوتبال علاقه زیادی دارد ولی استعداد و توانایی لازم را برای انجام این بازی نداشته باشد. از این رو، وی به‌صرف علاقه، نباید به بازی فوتبال بپردازد زیرا عملا قادر به انجام حرفه‌ای آن نیست. این شخص تنها به این بازی مهیج علاقه دارد اما استعداد و توانایی انجام آن را ندارد.

۳. توجه به تیپ شخصیتی دانش آموز

از دیگر نکات مهم در انتخاب رشته نهم توجه به تیپ شخصیتی هر فرد است. اهمیت این مسأله آن قدر مهم است که بدون اطلاع از آن نمی‌توان دست به انتخاب رشته زد. در مراکز ارائه دهنده خدمات مشاوره تحصیلی، مشاوران زبده تیپ شخصیتی دانش آموز را میر سنجند و سپس درباره اینکه آیا او با توجه به تیپ شخصیتی‌اش می‌تواند وارد رشته مورد علاقه خود شود یا خیر راهنمایی می‌دهند.

۴. اهمیت بازار کار برای انتخاب رشته پایه تحصیلی نهم به دهم

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات انتخاب رشته نهم به دهم که نباید از آن غافل شد، بازار کار است، اگرچه تنها توجه به بازار کار کافی نیست. یعنی اگر دانش آموز بدون توجه به تیپ شخصیتی، علاقه و استعداد و تنها بر اساس بازار کار رشته مورد نظر، دست به انتخاب رشته بزند مسلما نتیجه خوبی در انتظارش نیست.

مثلا، بسیاری از دانش آموزان شنیده‌اند که رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی از بازار کار خوبی در ایران برخوردارند و می‌خواهند این رشته‌های تحصیلی را بدون توجه به علاقه و استعداد خود انتخاب کنند. اما انجام این کار بدون این که دانش آموز حتی ذره ای استعداد و علاقه به آن داشته باشد، از بین بردن آینده کاری و تحصیلی است.

۵. بی توجهی به نظر همسالان و همکلاسی‌ها

از جمله عوامل مزاحم در زمان انتخاب رشته نهم به دهم نظر همکلاسی‌ها و همسالان است. دانش آموزان در این سن بسیار تحت تأثیر حرف همسالان و همکلاسی‌های خود قرار دارند و توجه چندانی به نظر بزرگ‌ترهای خود از جمله والدین نمی‌کنند. این اتفاق از مهم‌ترین آفت‌هایی است که داشتن یک انتخاب رشته حرفه‌ای را تهدید می‌کند.

در این شرایط والدین و مشاور تحصیلی دانش آموز می‌توانند به کمک او بیایند و اجازه ندهند دانش آموز انتخاب رشته خود را بر اساس نظر همکلاسی‌ها و همسالان بی تجربه خود انجام دهد.

انتخاب-رشته-نهم-به-دهم

۶. والدین نظرات شخصی خود را به دانش آموز تحمیل نکنند

یکی دیگر از نکات موثر در زمان انتخاب رشته پایه نهم این است که والدین نباید نظر خود را به دانش آموز تحمیل کنند و وی را پلی برای رسیدن به آرزوهای خود قرار دهند. فرض کنید، پدر یا مادر شخص، زمانی که دانش آموز بوده‌اند علاقه زیادی به تحصیل در رشته‌ای خاص داشته‌اند اما متأسفانه بنا به دلایلی امکان ادامه تحصیل در آن رشته را نداشته‌اند.

از این رو، از آن زمان تاکنون این موضوع برایشان به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است و از فرزندان خود می‌خواهند به سمت رشته‌ای بروند که روزی تحصیل در آن جزء آرزوهای خودشان بوده است. این اتفاق قطعا می‌تواند ضربه روحی بدی را به دانش آموز وارد کند.

۷. الگو قرار ندادن دیگران برای انتخاب رشته

الگو قرار دادن دیگران برای انتخاب رشته خود، اشتباه محض است. به این خاطر که دختر خاله شما وارد رشته تجربی شده و موفق بوده، شما هم نباید در این رشته تحصیل کنید. شاید استعداد شما در رشته دیگری باشد.

۸. از انتخاب رشته از دانشگاه های پذیرنده رشته های مختلف غافل نشوید

شناخت دانشگاه‌های پذیرنده رشته‌های تحصیلی ارائه شده در رشته مورد انتخاب دوران دبیرستان نیز یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب رشته نهم به دهم است که باید به آن توجه کنید.

۹. اطمینان از حد نصاب نمره لازم برای ورود به رشته تحصیلی مورد نظر

قبل از انتخاب رشته باید اطلاعاتی را در مورد حد نصاب نمره برای ورود به رشته‌های مختلف به دست آورید.

۱۰. توجه به ارزش‌های فردی دانش آموز موقع انتخاب رشته

فرض کنید برای انتخاب رشته نهم به دهم رشته‌های مربوط به پزشکی یا مهندسی را انتخاب کرده‌اید، اما تنها به ارزش‌های مادی در این انتخاب توجه داشته‌اید، قطعا انتخابتان به شدت اشتباه بوده است.

۱۱. کسب اطلاعاتی درباره لیست دروس رشته مورد نظر

پیش از انتخاب رشته مورد نظر، حتما از لیست دروس گنجانده شده در آن رشته و تغییرات احتمالی مطمئن شوید.

۱۲. کمک گرفتن از مشاور تحصیلی حرفه‌ای

توجه داشته باشید که کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی خبره و باتجربه، می‌تواند نتیجه ارزنده‌ای در انتخاب رشته‌ای موفق برای شما داشته باشد.

جالب است بدانید: اجرای آزمایشی آموزش زبان‌های فرانسوی و آلمانی در مدارس

سخن پایانی

فراموش نکنید که اهمیت دادن بیش از اندازه به یک فاکتور برای انتخاب رشته نهم در صورتی که اهمیت نکات دیگر را قربانی آن کنید، می‌تواند بزرگترین اشتباه شما باشد. همه نکات را سبک و سنگین کنید و سنجیده تصمیم بگیرید. به امید موفقیت تمام دانش‌آموزان و آینده سازان.

ارسال نظر