بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

رسانه کلیک - بیت کوین اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال است که در ماه ژانویه سال 2009 ایجاد شد. این ارز دیجیتال از هنگام تولد خود انقلابی در دنیای اقتصاد و امور مالی ایجاد کرده و موجب به‌وجودآمدن بیش از 5000 ارز دیجیتال پس از خود شده است. در این مطلب توضیح خواهیم داد که بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند.

بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

یکی از جالب‌ترین اسرار بیت کوین هویت بنیان‌گذار آن، ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) است. اطلاعات بسیار کمی در مورد او وجود دارد. آخرین ارتباط او مربوط به آوریل 2011 می‌شود؛ یعنی دو سال پس از این‌که شبکه به وجود آمد.

به عقیده بیشتر فعالان حوزه ارزهای دیجیتال ساتوشی ناکاموتو یک نام مستعار است و حتی می‌تواند نام گروهی از افراد باشد؛ اما در نهایت، هویت فرد یا افرادی که این فناوری را ایجاد کرده‌اند هنوز یک معما است.

بیت کوین یعنی چه؟

برای تشریح اینکه بیت کوین چیست باید بگوییم که بیت کوین یک واحد پول دیجیتال غیرمتمرکز است که می‌توان به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به یک واسطه مانند بانک آن را خرید، فروش و مبادله کرد. ساتوشی ناکاموتو سازنده بیت کوین، در مقاله سفید خود وجود نیاز به یک سیستم پرداخت مبتنی بر اثبات رمزنگاری به‌جای اعتماد را اظهار کرد.

هر تراکنش بیت کوین که تابه‌حال انجام شده است، در یک دفتر عمومی در دسترس همگان قرار دارد که موجب می‌شود معکوس و یا جعل کردن تراکنش‌ها بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن شود. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، بیت کوین توسط هیچ دولت یا نهادی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و هیچ‌چیز برای تضمین ارزش آن به جز مکانیزم اثباتی که در قلب سیستم قرار داده شده، وجود ندارد.

آنتون موزگووی (Anton Mozgovoy)، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت خدمات مالی دیجیتال Holyheld در این باره می‌گوید:

تنها دلیلی که بیت کوین مانند پول ارزش دارد این است که ما به‌عنوان مردم عادی تصمیم گرفتیم که بیت کوین نیز مانند طلا ارزش داشته باشد.

بلاک چین چیست؟

این سوال که اصلا بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند برای خیلی از افراد مطرح شده است. می‌توان در پاسخ به این سوال بیان کرد که بیت کوین در بستر فناوری بلاک چین ساخته شده است. بلاک چین زنجیره‌ای از داده‌های متصل است که از واحدهایی به نام بلاک تشکیل شده است. بلاک‌ها شامل اطلاعات در مورد هر تراکنش، از جمله تاریخ و زمان، ارزش کلی، خریدار و فروشنده و یک کد شناسایی منحصربه‌فرد برای هر مبادله هستند. این بلاک‌ها به ترتیب زمانی به یکدیگر متصل می‌شوند و زنجیره‌ای دیجیتالی از بلاک‌ها را ایجاد می‌کنند. این زنجیره بلاک چین (blockchain) نامیده می‌شود.

زمانی که یک بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود، برای هرکسی که بخواهد آن را ببیند و بررسی کند، در دسترس خواهد بود و به‌عنوان یک دفتر عمومی از تراکنش‌ها عمل می‌کند. بلاک چین غیرمتمرکز است؛ یعنی توسط هیچ فرد یا سازمانی کنترل نمی‌شود.

بوچی اکُرو (Buchi okoro)، مدیرعامل و بنیان‌گذار صرافی ارزهای دیجیتال آفریقایی کویدکس (Quidax) در این خصوص توضیح داد:

بلاک چین مانند یک پرونده ذخیره شده در فضای ابری گوگل است که همه به آن دسترسی دارند و می‌توانند روی آن کار کنند. فرد خاصی صاحب آن نیست اما هرکسی که به آن دسترسی داشته باشد، می‌تواند در آن مشارکت کند. هنگامی‌که افراد دیگر آن را به‌روز کنند، نسخه شما نیز به‌روز خواهد شد.

آیا امکان سواستفاده از بیت کوین وجود دارد؟

ممکن است اینکه همه می‌توانند بلاک چین را ویرایش کنند ،خطرناک به نظر برسد؛ اما در واقع همین قابلیت است که آن را امن و مورد اعتماد می‌کند. برای اینکه یک بلاک از تراکنش‌ها به بلاک چین اضافه شود، باید اکثریت دارندگان بیت کوین آن را تأیید کنند و کدهای منحصربه‌فرد مورداستفاده برای تشخیص کیف پول‌ها و معاملات کاربران نیز باید مطابق با الگو مناسب رمزنگاری باشند.

این کدها اعدادی طولانی و تصادفی هستند که تولید جعلی آن‌ها را بسیار دشوار می‌سازد. این سطح از تصادفی بودن کدهای تأیید اعتبارسنجی که برای هر تراکنش موردنیاز است، به شدت خطر این که کسی بتواند تراکنش‌های جعلی ثبت کند را کاهش داده و تقریبا غیرممکن می‌سازد.

اوج‌گیری قیمت بیت کوین

از زمان ارائه عمومی آن در سال 2009، قیمت بیت کوین به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. در روزهای ابتدایی، قیمت هر بیت کوین کم‌تر از 1 سنت بود؛ اما در سال 2021، قیمت بیت کوین در اوج خود به 63،729 دلار رسید. ازآنجاکه عرضه آن به 21 میلیون سکه محدود است، بسیاری انتظار دارند که قیمت آن با گذر زمان تنها افزایش یابد؛ به‌خصوص که سرمایه‌گذاران سازمانی، آن را به‌عنوان نوعی طلای دیجیتال برای پوشش ریسک در مقابل نوسانات بازار و تورم می‌بینند.

ارسال نظر