تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟

آیا می‌دانید تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست، قیمت تجهیزات اینترنت ماهواره ای چقدر است و مناطق تحت پوشش اینترنت ماهواره ای در ایران کجاست؟ با این مطلب کلیک همراه باشید.

تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟

آیا اینترنت ماهواره‌ای فناوری تازه‌ای محسوب می‌شود؟

اینترنت ماهواره‌ای جدیدترین روش برای بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت است که به امکانات چندانی هم نیاز ندارد.

اینترنت ماهواره‌ای فناوری‌ای است که در گذشته به دلیل سرعت پایین و تأخیر و هزینه بالا کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت و تنها در مناطق دورافتاده ایالات متحده کاربرد داشت. اما طی سال‌های گذشته با به‌کارگیری فناوری‌های جدید در ماهواره‌ها، این مشکل تا حدودی برطرف شده و اینترنت ماهواره‌ای این قابلیت را پیدا کرده که با سرعت‌های بالای اینترنت‌های فیبر نوری رقابت کند.

اینترنت ماهواره‌ای قابلیت دریافت و انتقال داده‌ها از دیش‌های ماهواره‌ای کوچک در سطح زمین و ارتباط با ماهواره‌های مخصوص موجود در فضا را فراهم می‌کند. ماهواره‌های موجود در فضا داده‌ها را در محلی روی زمین به نام «مرکز عملیات شبکه» (Network Operation Center یا به اختصار: NOC) مبادله می‌کنند. خود NOC نیز به اینترنت متصل است و بنابراین تمام ارتباطات ایجاد شده از دیش ماهواره به ماهواره فضایی، پیش از آن که به اینترنت برسد از مسیر NOC جریان می‌یابد.

جالب است بدانید محل ماهواره‌ای که در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت ثابت خواهد بود و سرعت چرخش آن با سرعت چرخش زمین در مدار خود یکسان است.

تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای چیست؟

تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • ماهواره فضایی تنظیم شده با سرعت چرخش زمین (Geostationary Satellite) یا ماهواره زمین‌ثابت
  • یک دیش ماهواره مستقر در منزل
  • روتر

خرید بسته‌های اینترنت ماهواره‌ای هم مشابه خرید بسته‌های اینترنتی دیگر است و بعد از فراهم کردن این تجهیزات، باید از یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای اشتراک اینترنت ماهواره‌ای خریداری کنید که به صورت ماهیانه است.

جالب است بخوانید: سرعت اینترنت استارلینک در نقاط مختلف جهان چقدر است؟

آموزش نصب اینترنت ماهواره‌ای؛ اینترنتی که نصبش پیچیده نیست!

ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل اسپیس ایکس، شرکتی که پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را پیاده می‌کند،‌بارها در مصاحبه‌هایش این اطمینان خاطر را به مخاطبان داده بود که نصب تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک دشوار نیست و به تنظیمات خاصی نیاز ندارد.

تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای نصب دیش برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای

او اشاره کرده بود: «نصب این تجهیزات بسیار آسان است. گیرنده استارلینک موتورهایی دارد که به صورت خودکار برای قرار گرفتن در بهترین زاویه تنظیم خواهند شد.»

او همچنین با اشاره به اینکه کاربران خودشان می‌توانند این تجهیزات را نصب کنند و به نصاب متخصص نیازی نخواهد بود، افزوده بود: «کافی است این گیرنده به برق متصل شود و در فضای باز رو به آسمان قرار بگیرد. همچنین کاربران می‌توانند این تجهیزات را در پشت‌بام، باغچه، روی میز مشرف به آسمان و یا هر جای دیگری که دیش ماهواره‌اش به سمت آسمان باشد قرار بدهند.»

قیمت تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره ای چقدر است؟

باید به یاد داشته باشید که اینترنت ماهواره ای استارلینک یک فناوری تماماْ خارجی است و قیمت آن بر اساس دلار محاسبه می‌شود، لذا ممکن است در مقایسه با قیمت ریال گران‌تر باشد.

شرکت اسپیس ایکس تا این لحظه قیمت خدمات خود را برای کاربران آمریکایی شامل ۴۹۹ دلار هزینه خرید دیش ماهواره‌ای و ۹۹ دلار هزینه ماهانه سرویس اعلام کرده است. بر این اساس در صورتی که این تجهیزات با همین حدود قیمت در دسترس کاربران ایرانی قرار بگیرد، اشتراک آن تقریباً ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

علاوه بر این مشترکان باید برای خرید دیش ماهواره نیز تقریباً ۱۲ میلیون تومان هزینه پرداخت کنند. البته اینترنت ماهواره‌ای یک حسن هم دارد و آن این است که قابلیت استفاده برای تا سقف ۲۰۰ کاربر را به ازای هر دیش و اشتراک فراهم می‌کند؛ بر این اساس بهترین راهکار این است که افراد ساکن در چند ساختمان همجوار یا یک محله اقدام به خرید یک اشتراک و تقسیم آن باهم کنند.

در همین رابطه بیشتر بخوانید: به زودی اینترنت ماهواره‌ای در ایران + جزئیات

اینترنت ماهواره‌ای، امید شهروندان بعد از تصویب طرح صیانت

به دنبال تصویب طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، میزان جست‌وجوی کاربران برای نحوه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای افزایش پیدا کرد. بسیاری از کاربرانی که حیات و فعالیتشان به اینترنت بستگی دارد، اینترنت ماهواره‌ای را جایگزینی مناسب در صورت قطع دسترسی کشور به اینترنت بین‌الملل می‌دانند. این تقاضا حتی تا آنجا رسید که عده‌ای در فضای شبکه‌های اجتماعی چون توییتر و اینستاگرام، جملاتی خطاب به ایلان ماسک نوشتند و از او خواستند زودتر شرایط را برای استفاده از اینترنت در ایران تسهیل کند!

جالب است بدانید: نام تهران و کرج در فهرست مناطق تحت پوشش اینترنت ماهواره ای استارلینک

ارسال نظر