تحلیل تکنیکال چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

یکی از اصلاحاتی که این روزها در حوزه ارزهای دیجیتال و معاملات بورسی بسیار شنیده می‌شود، تحلیل تکنیکال یا فنی است، اما تحلیل تکنیکال دقیقا چیست و چطور باید از آن برای درآمدزایی استفاده کرد؟

تحلیل تکنیکال چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis یا به‌اختصار TA) یکی از روش‌های محبوب برای تخمین و پیش‌بینی قیمت یک دارایی (ارز دیجیتال، سهام و ...) در آینده است. تحلیل تکنیکال به ایجاد دیدگاهی در مورد شرایطی که بر یک دارایی تأثیر می‌گذارد، کمک می‌کند. این خاصیت تحلیل تکنیکال آن را به ابزاری حیاتی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

تحلیل تکنیکال اطلاعات ارزشمندی را در مورد اهداف قیمتی خرید و فروش، دوره نگهداری ایده‌آل، ریسک و سود احتمالی ارائه می‌دهد.

پیش از اینکه بیشتر به کاوش در مورد این نوع تحلیل بپردازیم، ضروری است که انتظاراتی را در مورد توانایی‌های تحلیل تکنیکال تعیین کنیم. مهم‌تر از همه، تحلیل تکنیکال معمولا برای شناسایی معاملات کوتاه‌مدت استفاده می‌شود و در اکثر موارد برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده نمی‌شود.

بااین‌حال، می‌توان از TA برای شناسایی موقعیت‌های ورود و خروج (قیمت‌هایی که در آن خرید و فروش می‌کنید) برای هر نوع سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که همیشه در معاملات ریسک و خطر وجود دارد. تحلیل تکنیکال ابزاری برای راهنمایی است و بینش‌هایی که ارائه می‌دهد همیشه مطلق و صحیح نخواهند بود. استراتژی‌های ترید ممکن است همیشه تحت‌تأثیر عوامل خارجی قرار بگیرند و نتیجه معکوس داشته باشند؛ بنابراین مهم است که همیشه یک استراتژی برای کاهش ضرر داشته باشید و منتظر بهبود قیمت دارایی نباشید.

بازده معاملات کوتاه‌مدت معمولا متوسط ​​است. ازاین‌رو، انتظار بازدهی عظیم در مدت‌زمان کوتاه ممکن است منجر به ناامیدی و حتی بدتر از آن، یک معامله فاجعه‌آمیز شود. به طور خلاصه، بهتر است که تحلیل تکنیکال برای کسب بازده مناسب در کوتاه‌مدت استفاده شود.

مفروضات تحلیل تکنیکالتحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال تلاش می‌کند تا با یافتن الگوها و روندها، احساسات بازار پشت یک حرکت قیمت را توضیح دهد.

خالق تحلیل تکنیکال، چارلز داو (Charles Dow) در اواخر قرن 19 میلادی مجموعه‌ای از سرمقاله‌ها را در مورد نظریه این نوع تحلیل منتشر کرد. نوشته‌های او شامل دو فرض اساسی بود که هنوز هم چارچوبی را برای معامله با تحلیل تکنیکال تشکیل می‌دهند.

  1. بازارها در ارزش‌گذاری دارایی‌ها با استفاده از عوامل تأثیرگذار در قیمت کارآمد هستند، اما
  2. به نظر می‌رسد که حتی تغییرات تصادفی قیمت در بازار که در الگوها و روندهای قابل‌شناسایی حرکت می‌کنند که در طول زمان تکرار می‌شوند.

امروزه حوزه تحلیل تکنیکال بر اساس کار داو استوار است. تحلیلگران حرفه‌ای معمولا سه فرض کلی را برای این رشته می‌پذیرند:

  • بازار همه چیز را در نظر می‌گیرد: تحلیلگران فنی بر این باورند که همه چیز، از عوامل بنیادی یک شرکت گرفته تا عوامل گسترده و روان‌شناسی بازار، در قیمت‌گذاری یک دارایی در نظر گرفته شده است. این دیدگاه با فرضیه بازارهای کارآمد (EMH) که نتیجه‌گیری مشابهی را در مورد قیمت‌ها فرض می‌کند، مطابقت دارد. تنها چیزی که باقی می‌ماند تجزیه‌وتحلیل حرکت قیمت است که تحلیلگران فنی آن را محصول عرضه و تقاضا برای یک دارایی خاص در بازار می‌دانند.
  • قیمت با روند خاصی حرکت می‌کند: تحلیلگران فنی انتظار دارند که قیمت‌ها، حتی در حرکات تصادفی بازار، در بازه زمانی تعیین شده، روندی را نشان دهند. به‌عبارت‌دیگر، احتمال ادامه روند گذشته قیمت یک دارایی، بیشتر از حرکت نامنظم آن است. اکثر استراتژی‌های تکنیکال معاملاتی بر این فرض استوارند.
  • تاریخ تمایل به تکرار دارد: ماهیت تکراری حرکات قیمت اغلب به روان‌شناسی بازار نسبت داده می‌شود که بر اساس احساساتی مانند ترس یا هیجان، تا حد زیادی قابل‌پیش‌بینی است. تحلیل تکنیکال از الگوهای نمودار برای تجزیه‌وتحلیل این احساسات و حرکات بعدی بازار برای درک روندها استفاده می‌کند. بسیاری از اشکال تحلیل تکنیکال بیش از 100 سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما هنوز اعتقاد بر این است که آن‌ها کارآمد هستند؛ زیرا الگوهایی را در حرکت قیمت نشان داده که اغلب تکرار می‌شوند.

اصول ابتدایی کندل استیک‌ها

نمودارها پایه و اساس تحلیل تکنیکال هستند. انواع مختلفی از نمودارها مانند نمودارهای خطی، میله‌ای و کندل استیک وجود دارد. بهترین نمودار برای نمایش داده‌های بسیاری از بازارها، از جمله ارزهای دیجیتال، نمودارهای کندل استیک است.

بهتر است ابتدا باید با مفهوم کندل استیک‌ها آشنا شویم. کندل استیک‌ها داده‌های بسیار مهمی را در مورد قیمت یک دارایی در بازه زمانی مشخصی ارائه می‌دهند. کندل استیک‌ها معمولا با دو رنگ سبز (صعودی) یا قرمز (نزولی) نشان داده می‌شوند و شامل سه جزء اصلی بدنه، فتیله بالایی و فتیله پایینی هستند. بدنه کندل استیک قیمت باز و قیمت بسته را به هم متصل می‌کند. فتیله یا سایه پایینی، خطی است که در قسمت پایین امتداد می‌یابد و فتیله بالایی نیز در بالای بنده قرار دارد.

در تصویر زیر می‌توانیم داده‌های موجود در یک کندل استیک را مشاهده می‌کنیم.کندل استیک

قیمت آغازین ( Open Price ) ( O ): قیمت دارایی در ابتدای بازه زمانی کندل استیک.

قیمت پایانی ( Close Price ) ( C ): قیمت دارایی در پایان بازه زمانی کندل استیک.

بالاترین قیمت ( High Price ) ( H ): بالاترین قیمت دارایی در بازه زمانی کندل استیک.

پایین‌ترین قیمت ( Low Price ) ( L ): پایین‌ترین قیمت دارایی در بازه زمانی کندل استیک.نمودار کندل استیک

کندل استیک مشخص شده در نمودار نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در آغاز بازه 40,862 دلار بود. قیمت بیت کوین به پایین‌ترین حد روزانه 39,853 دلار و حداکثر روزانه 43,392 دلار رسید و روز را در 42,832 دلار به پایان رساند.

ازآنجاکه در این بازه قیمت بیت کوین با افزایش همراه بود (C> O)، این یک کندل صعودی است. در عوض، اگر کندل قرمز باشد، کندل نزولی خواهد بود، زیرا قیمت در آن بازه زمانی خاص کاهش‌یافته است (C

ارسال نظر