راهنمای تصویری حل مشکلات ویندوز 11

ویندوز 11 با ویژگی‌های جدید و جذاب خود بالاخره از راه رسید. اما وجود عیب‌های فراوان هنگام نصب این سیستم‌عامل، باعث شده است کاربران به دنبال راهکارهای مختلف برای حل مشکلات ویندوز 11 باشند.

راهنمای تصویری حل مشکلات ویندوز 11

راهنمای تصویری حل مشکلات ویندوز 11

زمان زیادی از عرضه رسمی ویندوز 11 نمی‌گذرد. با این حال بسیاری افراد با شوق و ذوق بسیار اقدام به نصب ویندوز 11 کرده‌اند تا از ویژگی‌های جذاب و جدید آن بهره‌مند شوند.

متأسفانه بروز خطا و ارورهای متعدد حین فرایند نصب و حتی پس از نصب کامل ویندوز 11، دردسرهای بسیاری برای کاربران به وجود آورده و کام آن‌ها را تلخ کرده است. در راهنمای تصویری حل مشکلات ویندوز 11 همراه ما باشید تا چند مورد از رایج‌ترین خطاها را با یکدیگر مرور کنیم.

حل مشکلات نصب ویندوز 11

بسیاری کاربران برای نصب سیستم‌عامل جدید از ابزار به‌روزرسانی خود ویندوز استفاده می‌کنند. ویندوز 10 دارای ترابل شوتر (Trubleshooter) داخلی بوده که قادر است هر مشکلی را شناسایی کند.

روی منوی Start کلیک کرده و وارد بخش تنظیمات یا همان Settings شوید. حال به ترتیب Update & Security و Troubleshoot را بزنید. سپس روی گزینه‌های Windows Update و Run the trubleshooter کلیک کرده و دستورالعمل‌های مربوطه را دنبال کنید. در صورت یافتن هر گونه مشکل توسط ترابل شوتر، گزینه Apply this fix را بزنید تا مشکل برطرف شود.

بررسی سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 11

بهتر است پیش از نصب سیستم‌عامل جدید، مطمئن شوید که آیا دستگاه شما با حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز 11 مطابقت دارد یا خیر. فهرست نیازمندی‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • پردازنده: 1 گیگاهرتزی (یا سریع‌تر) با حداقل دو هسته روی SoC یا پردازنده 64 بیتی
  • رم: 4 گیگابایت
  • حافظه: 64 گیگابایت
  • سفت افزار/ فرم ویر سیستم: UEFI، Secure Boot
  • تی پی ام: Trusted Platform Module 2.0 (یا همان ماژول پلتفرم مطمئن 2.0)
  • گرافیک: DirectX 12 یا نسخه‌های جدیدتر با درایور WDDM 2.0
  • نمایشگر: رزولوشن 720 پیکسلی با کانال‌های رنگی 8 بیتی
  • اتصال اینترنت و حساب مایکروسافت: Home ویندوز 11 به اتصال اینترنت فعال و حساب کاربری مایکروسافت برای راه‌اندازی اولیه و استفاده از سیستم‌عامل و همین‌طور تعویض یک دستگاه به Home در حالت S-mode احتیاج دارد.

توجه داشته باشید که موارد فوق جزء حداقل نیازمندی‌ها هستند. برای حل مشکلات ویندوز 11 و اجرای روان‌تر، بهتر است از سیستم قدرتمندتری استفاده کنید. به طور خاص رم 8 گیگابایتی توصیه می‌شود.

حل مشکلات ویندوز 11

بررسی سازگاری با ویندوز 11

پس از حصول اطمینان از دارا بودن شرایط فوق، باید سلامت کامپیوتر خود را برای نصب ویندوز 11 بررسی کنید.

ابتدا برنامه Microsoft's PC Health Check را دانلود و نصب کنید. سپس آن را به اجرا درآورده و سپس روی دکمه آبی‌رنگ Check Now (روی بنر ویندوز 11) کلیک کنید. اگر وضعیت سیستم برای نصب ویندوز جدید مساعد بود، عبارت This PC will run Windows 11 برای شما به نمایش در می‌آید.

عدم اجرای ویندوز 11 به دلیل مشکلات TPM

اگر کامپیوتر تمام نیازمندی‌های مربوط به نصب ویندوز 11 را برآورده کند، اما باز هم امکان ارتقا به سیستم‌عامل جدید نباشد، باید BIOS خود را چک کرده و TPM را فعال کنید.

تقریبا تمام پردازنده‌ها از TPM پشتیبانی می‌کنند. در محیط بایاس و در صورت استفاده از پردازنده AMD باید PSP fTPM را چک کنید. پردازنده‌های اینتل نیز باید به TPM تعویض شوند. پس از این کار، اپلیکیشن Health Checker مایکروسافت را به اجرا درآورید تا مشخص شود که آیا می‌توانید ویندوز 11 را نصب کنید یا خیر.

برای بررسی وضعیت پشتیبانی از TPM ابتدا باید دکمه Windows و R را فشار دهید. پس از ظاهر شدن کادر، عبارت tpm.msc را وارد کنید تا پنجره مدیریت TPM باز شود. پنجره فرعی به نام TPM Manufacturer Information را پیدا کنید. در این قسمت با بررسی Specification Version متوجه می‌شوید که دستگاه شما از چه نسخه TPM استفاده می‌کند.

البته بدون نیاز به TPM 2.0 نیز می‌توان سیستم‌عامل را به نسخه جدید ارتقا داد. این کار تنها به افرادی توصیه می‌شود که درباره ریسک‌های احتمالی خبر دارند و آن‌ها را می‌پذیرند.

خالی کردن فضای دیسک

ویندوز 11 به فضای هارد درایو خاصی برای دانلود و نصب موفق احتیاج دارد. اگر درایو اصلی (معمولا درایو C یعنی جایی که ویندوز 10 نصب است) تقریبا پر باشد، آنگاه در نصب سیستم‌عامل جدید با مشکل مواجه می‌شوید.

ویندوز 11 به حداقل 64 گیگابایت فضای حافظه احتیاج دارد. پس در صورت شکست در نصب سیستم‌عامل، ابتدا فضای خالی درایو اصلی را چک کنید. اگر فضا کافی نبود، عبارت Disk Cleanup را در کادر جستجو (روی نوار وظیفه) تایپ کرده و دیسک مورد نظر (معمولا درایو C) را انتخاب کنید.

سپس گزینه OK را فشار داده و باکس‌های مربوط به فایل‌های غیرضروری را علامت‌دار کنید تا پاک شوند. توجه داشته باشید فایل‌های حذف شده به هیچ عنوان باز نمی‌گردند. با انتخاب هر یک به شما گفته می‌شود که چه میزان حافظه خالی خواهد شد.

حل مشکلات ویندوز 11

دکمه OK و سپس Delete files را فشار دهید تا فایل‌های غیرضروری پاک شوند. اگر می‌خواهید فضای بیشتری خالی شد، روی گزینه Clean up system files کلیک کنید. پس از پاک شدن فایل‌ها، فرایند دانلود و نصب ویندوز 11 را تکرار کنید.

غیرفعال کردن آنتی ویروس

یکی دیگر از مؤثرترین راه‌ها برای حل مشکلات ویندوز 11 غیر فعال سازی آنتی ویروس است. پیش از نصب سیستم‌عامل جدید، برنامه‌های ویروس‌کش را غیر فعال و در صورت لزوم آن‌ها را آنیستال کنید.

حل مشکلات ویندوز 11

پایین بودن سرعت اینترنت پس از ارتقاء به ویندوز 11

بسیاری کاربران از کاهش سرعت اینترنت و عملکرد ضعیف وای فای پس از نصب ویندوز 11 خبر داده‌اند. ظاهرا تماشا کردن فیلم به صورت آنلاین، استفاده از VPN و جستجو در اینترنت با سرعت بسیار پایینی انجام می‌شود. این مشکل عموما گریبان گیر افرادی شده است که از سخت‌افزار Intel Killer استفاده می‌کنند.

خبر خوب اینکه مایکروسافت کاملا از این موضوع آگاه است و وعده داده که در به‌روزرسانی تجمعی ویندوز 11 (دوازدهم اکتبر) این مشکل را برطرف می‌کند. کاربران می‌توانند طی این مدت از دانگل وای فای کمک بگیرند.

حل مشکلات ویندوز 11

عدم توانایی جستجو در منوی استارت

یکی دیگر از مشکلات ویندوز 11 غیر فعال بودن بخش Search در منوی استارت است. ظاهرا کاربران نمی‌توانند هیچ عبارتی را در این قسمت تایپ کنند. برای حل این مشکل، کافی است کلیدهای Win و R را به طور هم‌زمان فشار دهید تا پنجره Run باز شود. پچ های تعمیری به زودی از راه می‌رسند اما تا آن زمان می‌توانید از این ترفند استفاده کنید.

شباهت File Explorer به نسخه ویندوز 10

طبق شکایت برخی کاربران، File Explorer حتی پس از ارتقا به ویندوز 11 باز هم شبیه به نسخه موجود در ویندوز 10 است. فایل اکسپلورر ویندوز 10 به عنوان پوسته در نسخه 11 به کار می‌رود، اما مشخص نیست چرا این پوسته قدیمی برای برخی کاربران به صورت پیش‌فرض ظاهر می‌شود.

به هر حال، این مشکل به سادگی حل می‌شود. ابتدا روی نوار وظیفه File Explorer روی گزینه View کلیک کرده و سپس گزینه Options را انتخاب کنید.

حال یک لیست برای شما ظاهر می‌شود. پس گزینه Launch folder windows in a separate process را پیدا کرده و کادر کنار آن را خالی کنید. این کادر نباید علامت‌دار باشد. سپس تغییرات را اعمال کنید تا فایل اکسپلورر ری استارت شود.

پس از ری استارت شدن فایل اکسپلورر، می‌توانید از طرح‌بندی جدید ویندوز 11 لذت ببرید.

حل مشکلات ویندوز 11

خالی بودن صفحه ویجت ها

یکی دیگر از مشکلات ویندوز 11 ، خالی بودن صفحه ویجت ها است. این صفحه بخش جدیدی در ویندوز 11 به حساب می‌آید که شامل اپلیکیشن های کوچک (یا همان ویجت ها) می‌شود.

ویجت ها، امکان دسترسی سریع به اطلاعات مختلف مثل اخبار و رویدادهای موجود در تقویم را فراهم می‌آورند.

بسیاری کاربران به خالی بودن صفحه ویجت ها اشاره کرده‌اند. از طریق ترکیب دکمه‌های Windows و W یا قرار دادن نشانگر ماوس روی گوشه چپ پایین صفحه، Widgets Board ظاهر می‌شود.

برای حل مشکل خالی بودن صفحه ویجت ها، روی آیکون موجود در گوشه راست بالای صفحه ویجت ها کلیک کرده و سپس گزینه Sign Out را انتخاب کنید.

پس از خروج دوباره Sign In کنید تا ویجت ها ظاهر شوند.

مشکلات مربوط به حافظه در ویندوز 11

ظاهرا زمانی که کاربر File Explorer در ویندوز 11 را می‌بندد، برنامه در حافظه RAM باقی می‌ماند. این مشکل پس از مدتی موجب کاهش سرعت سیستم‌عامل می‌شود.

مایکروسافت هنوز این مسئله را مورد تأیید قرار نداده، با این حال قابل حل است. تنها باید File Explorer را ری استارت کرده و یا سیستم کامپیوتر را خاموش و روشن کنید.

توجه داشته باشید که برای ری استارت کردن فایل اکسپلورر، می‌توانید در قسمت Task Manager روی آن کلیک کرده و دکمه Restart (در گوشه پایین سمت راست) را فشار دهید.

در قسمت Task Manager همچنین می‌توانید میزان مصرف حافظه توسط فایل اکسپلورر را مشاهده کنید.

شما چه راهکارهای دیگری را برای حل مشکلات ویندوز 11 پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا آن را با ما و سایر خوانندگان کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر