ذخیره اطلاعات روی سی دی و دی وی دی در ویندوز 10

رسانه کلیک - امروزه با وجود انواع روش‌های ذخیره اطلاعات مثل استفاده از کارت‌های حافظه یا فلش‌ها، ذخیره اطلاعات روی سی دی چندان کاربردی ندارد با این وجود شاید در مواقع بسیار اورژانسی نیاز به ذخیره اطلاعات روی سی دی داشته باشید.

ذخیره اطلاعات روی سی دی و دی وی دی در ویندوز 10

خوشبختانه ذخیره اطلاعات روی سی دی در سیستم‌عامل ویندوز 10 نسبتاً ساده و آسان است. در ادامه به بررسی و معرفی روش‌های ذخیره اطلاعات روی سی دی خواهیم پرداخت.

روش ساده و پایه ذخیره اطلاعات روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی

قبل از اینکه اولین روش برای ذخیره اطلاعات روی سی دی را توضیح دهیم باید به این نکته توجه داشته باشید که برای ذخیره اطلاعات روی سی دی یا دی وی دی، درایو سی دی شما باید قابلیت نوشتن اطلاعات روی سی دی را داشته باشد. درایو سی دی شما می‌تواند روی خود سیستم نصب شده باشد و یا با استفاده از کابل یو اس بی به آن متصل شود.

اگر از درایوهای سی دی که با کابل یو اس بی به دستگاه وصل می‌شوند استفاده می‌کنید، در ویندوز 10 نیازی به نصب هیچ اپلیکیشن خاصی برای شناختن دستگاه به سیستم‌عامل ندارید. کافی است درایو سی دی را به دستگاه وصل کنید و سیستم‌عامل آن را شناسایی کند.

ذخیره اطلاعات روی سی دی و دی وی دی در ویندوز 10 برای ذخیره اطلاعات روی سی دی به این روش نیاز به یک سی دی یا دی وی دی خام دارید. اگر از دی وی دی استفاده کنید حجم اطلاعات بیشتری را مثلاً در حدود 4.7 گیگابایت می‌توانید روی آن ذخیره کنید.

البته اگر بخواهید اطلاعات خود را روی سی دی یا دی وی دی ذخیره کنید، دستگاه شما باید قابلیت نوشتن اطلاعات روی سی و دی وی دی را داشته باشد. به عبارت دیگر نمی‌توانید با استفاده از درایوی که فقط قابلیت ذخیره اطلاعات روی سی دی را دارد، اطلاعاتتان را روی دی وی دی ذخیره کنید و بر عکس.

بعد از انتخاب دستگاه مناسب و سی دی یا دی وی دی، دیسک را درون درایو خود قرار دهید. به محض اینکه دیسک درون درایو قرار می‌گیرد، در سیستم‌عامل ویندوز یک پنجره با عنوان Burn a Disk برای شما باز می‌شود. در این پنجره باید مشخص کنید که اطلاعات به چه صورت روی دیسک شما ذخیره شوند.

اگر گزینه Like a USB flash Drive را انتخاب کنید، امکان پاک کردن اطلاعات از روی دیسک برای شما وجود خواهد داشت. برای پاک کردن اطلاعات از روی دیسک باید از اپلیکیشن Live File System که از این آدرس می‌توانید آن را دانلود کنید، استفاده کنید. اگر از گزینه Write-Only CD-R / DVD-R استفاده کنید و داده‌ها را از روی دیسک پاک کنید، در واقع با وجود پاک شدن اطلاعات، همچنان فضای روی آن اشغال شده است اما اطلاعات پاک شده برای شما نمایش داده نمی‌شوند. اگر از گزینه rewritable استفاده کنید، شما می‌توانید اطلاعات را از روی دیسک پاک کنید و فضای دیسک نیز خالی می‌شود.

اگر از گزینه With a CD/DVD player استفاده کنید، در واقع از یک روش نسبتاً قدیمی استفاده می‌کنید که اطلاعات به صورت موقتی روی هارد دیسک ذخیره می‌شوند و سپس روی دیسک ذخیره می‌شوند. برای ذخیره اطلاعات روی دیسک باید از گزینه Burn استفاده کنید. اطلاعاتی که به این روش روی دیسک ذخیره می‌شوند، توسط نسخه‌های قدیمی ویندوز نیز قابل خواندن هستند.

بعد از انتخاب روش ذخیره اطلاعات روی دیسک، برای دیسک خود یک نام انتخاب کنید و سپس روی گزینه Next کلیک کنید.

ذخیره اطلاعات روی سی دی و دی وی دی در ویندوز 10 به این ترتیب شما می‌توانید اطلاعات خود را روی دیسک ذخیره کنید.

ذخیره اطلاعات روی سی دی و دی وی دی با استفاده از Live File System ( ذخیره اطلاعت روی دیسک مانند ذخیره اطلاعات روی یو اس بی فلش)

اگر گزینه Like a USB flash drive را در منوی آخر استفاده کنید، ذخیره اطلاعات روی سی دی یا دی وی دی مانند ذخیره اطلاعات روی فلش خواهد بود و نیازی به انجام عملیات اضافه‌تر نخواهید داشت. در این حالت پنجره File eXplorer برای شما باز می‌شود و در آن می‌توانید اطلاعات را کپی کنید. برای کپی کردن اطلاعات در این پنجره می‌توانید پوشه‌ها یا فایل‌های مورد نظر خود را درگ و دراپ کنید.

ذخیره اطلاعات روی سی دی و دی وی دی در ویندوز 10 همان‌طور که در بالا اشاره شد، با وجود اینکه می‌توانید اطلاعات را از روی دیسک پاک کنید اما حجم حافظه همچنان اشغال می‌ماند. مثلاً اگر ظرفیت سی دی شما 700 مگ باشد و روی آن 10 مگ اطلاعات ذخیره کرده باشید، از حجم سی دی شما 690 مگ باقی می‌ماند، اگر آن 10 مگ اطلاعات را نیز پاک کنید همچنان همان 690 مگ ظرفیت خالی روی سی دی شما وجود خواهد داشت.

اگر از سی دی‌های rewriteable استفاده کنید، در این حالت می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را از روی سی دی پاک کنید و فضای روی دیسک را نیز خالی کنید.

ارسال نظر