برای قبولی در آزمون تافل این موارد را رعایت کنید

قبولی در آزمون تافل (TOEFL) برای ورود به بیش از 4400 کالج و دانشگاه در ایالات متحده و کانادا و بخش‌های دیگر جهان، مورد نیاز است. همچنین افراد با مشاغل حرفه‌ای در آمریکا و اروپا برای ادامه فعالیت خود، به یک رتبه تافل احتیاج دارند.

برای قبولی در آزمون تافل این موارد را رعایت کنید

برگزاری تافل: کتبی و اینترنتی

آزمون جامع زبان انگليسي تافل از سال 1968 تا 1998 میلادی، فقط به صورت کتبی برگزار می‌شد. شرکت‌کنندگان، پاسخ‌هایشان را روی یک برگه با مداد علامت می‌زدند. اما در سال 1998، برای اولین بار موسسه ETC كه تهیه‌کننده آزمون تافل است، با همکاری Sylvan Learning Systems که مسئول برگزاری نسخه کامپیوتری تافل است، این آزمون جامع را به‌صورت کامپیوتری عرضه کردند.

نمره قبولی در آزمون تافل برای پذیرش گرفتن در دانشگاه‌های کشورهای مختلف، تنها برای ۲ سال اعتبار دارد.

گام‌هایی برای قبولی در آزمون تافل

۱. آشنایی با ساختار تافل و سوالات این آزمون

اولین نکته برای قبولی در آزمون تافل این است که بدانید در آن از شما چه چیزی خواسته می‌شود. بی‌شک آشنایی با ساختار کلی و ثابت تافل و نوع سوالاتی که در آن مطرح می‌شود، در سرعت عمل و نمره نهایی شما بسیار موثر است. همچنین برای افزایش بهره‌وری مطالعات خود و کسب نمره بالا در TOEFL ، باید بدانید که چه چیز را هنگام مطالعه بخوانید.

آزمون جامع تافل از 4 بخش Reading ، Speaking ، Listening و Writing تشکیل می‌شود و در دوران آماده شدن برای آزمون تافل، حتما باید با ساختار سوالات این ۴ بخش‌ آشنا شوید.

۲. نحوه مطالعه برای آزمون TOEFL

یکی دیگر از عوامل موفقیت در امتحان تافل و کسب نمره خوب، نحوه مطالعه شماست. در صورتی که روش‌های مطالعه شما درست و هدفمند باشد، علاوه بر اینکه در وقت خود صرفه‌جویی زیادی می‌کنید، در دستیابی به نمره موردنظرتان هم موفق خواهید بود.

برنامه‌ریزی شما برای مطالعه باید منظم باشد. مثلا خود را مقید کنید که به مدت ۴ ماه، هر روز ۶ ساعت را به مطالعه برای آزمون تافل اختصاص دهید. (مدت زمان مطالعه، به پیشینه دانش زبانی شما بستگی دارد.)

۳. چگونگی تمرین چهار مهارت تافل

تمام ۴ مهارت تافل را همزمان با هم تمرین کنید تا قبولی در آزمون تافل برای شما تضمین شود.

مهارتهای-تافل

Listening

در آزمون تافل IBT، پایه کار روی Listening قرار دارد؛ یعنی شما در 3 بخش Speaking ، Listening و Writing به شنیدن خوب نیاز دارید. مسلما برخورداری از قدرت شنیداری بالا یک‌شبه به دست نمی‌آید و لازم است در یک دوره زمانی بلندمدت به آن بپردازید.

برای تقویت listening این مقدمه لازم است: گوش شما باید حساسیت کافی را در بهتر شنیدن کسب کند. برای این کار می‌توانید از مکالمه‌های کتاب‌های Interchange شروع کنید. (یا هر کتاب و فایل صوتی که خیلی برایتان سخت به نظر نمی‌رسد.) باید فعالانه گوش بدهید و حجم حافظه کوتاه‌مدت خود را برای شنیدن و صحبت کردن به زبان انگلیسی افزایش دهید. باید در هفته حداقل دو یا سه فیلم به زبان انگلیسی و بدون زیرنویس ببینید و سعی کنید بفهمید چه می‌گویند.

Reading

بر اساس نمرات و تجربیات دانشجویان، سخت‌ترین بخش آزمون تافل، بخش Reading است.

برای تسلط داشتن در بخش Reading برخورداری از 2 ویژگی لازم است:

  • سرعت بالای خواندن
  • تسلط لغوی، یعنی داشتن Vocabulary (دایره واژگان) قوی برای کسب نمره بالا

برای تسلط لغوی، مطالعه کتابهای ۴۰۵ و Essential Words توصیه می‌شود.

Speaking

در بخش Speaking می‌توان به آسانی نمره خوبی در آزمون تافل به دست آورد. برای این کار با مربی یا کسی که زبانش بهتر از شماست و می‌تواند غیر از تصحیح، برای شما روش‌سازی کند و اعتماد به نفس شما را در Speaking افزایش دهد، به طور مداوم صحبت کنید.

Writing

نهایتا در بخش Writing هم نیاز به تجربه نوشتن، مطالعه، کمک بیرونی و البته دانش گرامری کافی دارید. از کتاب‌هایی استفاده کنید که نمونه انشاهای آزمون را جمع‌آوری کرده‌اند. حتما طرز صحیح نوشتن را بیاموزید و از اساتیدتان بخواهید نوشته‌های شما را ویرایش کنند.

نکات طلایی برای موفقیت در آزمون تافل

امروزه آزمون تافل معمول‌ترین آزمون جهان و ایران است که دیگر کسی از آن غول نمی‌سازد. کافی است به ساختار آن آشنایی کافی داشته باشید و موارد لازم را برای آمادگی و قبولی در آزمون تافل رعایت کنید.

آگاهی از نکاتی مثل اینکه TOEFL IBT به موارد آکادمیک توجه دارد و بنابراین باید متون دانشگاهی را بخوانید و به اخبار علمی گوش کنید تا هم Listening آکادمیک شما تقویت شود و هم دانش عمومی‌تان بالا برود، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

همچنین گزینش منابع خوب مربوط به امتحان تافل از بین کتاب‌های انگلیسی بی‌شمار و مطالعه دقیق آن‌ها هم مفید است. فراموش نکنید که زمان شما محدود است و باید در انتخاب کتاب‌های مورد نظر دقت کنید.

و در پایان، پیش از امتحان حتما تست‌های استاندارد بزنید و سطح دانش و مهارت خود را بسنجید. با تست زدن هم به نوع و سبک آزمون مسلط می‌شوید و هم در مدیریت زمان پاسخ دادن به سوالات مهارت پیدا می‌کنید.

همچنین بخوانید: آموزش دریافت گواهینامه بین المللی | چطور گواهینامه رانندگی بین المللی بگیریم؟

ارسال نظر