راهکارهای افزایش عمر باتری لپ تاپ

رسانه کلیک - یکی از دغدغه های افراد بعد از خریدن لپ تاپ، این است که چگونه می‌توان از خراب شدن سریع باتری جلوگیری کرد. در این مطلب راهکارهایی برای افزایش عمر باتری لپ تاپ معرفی می کنیم. 

راهکارهای افزایش عمر باتری لپ تاپ

در این روزها لپ تاپ برای بسیاری از افراد به وسیله‌ای پرکاربرد تبدیل شده است که ساعت های زیادی در شبانه روز از آن استفاده می کنند. چیزی که لپ تاپ ها را از کامپیوترهای رومیزی متمایز و استفاده از آن ها را راحت تر می‌کند، امکان حمل لپ تاپ و کار کردن با آن در شرایطی است که به برق دسترسی ندارید. پس در نتیجه عمر باتری لپ تاپ مهم است و بهتر است از باتری لپ تاپ خود مراقبت کنید.

پس برای افزایش عمر باتری لپ تاپ خود بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

1- مراقب گرم شدن بیش از حد باتری باشید

باتری لپ تاپ های جدید لیتیومی هستند و بزرگ ترین دشمن آن‌ها، افزایش دمای بیش از حد است. یکی از راه هایی که باعث داغ شدن باتری می‌شود، متصل بودن لپ تاپ به برق (همزمان با استفاده از باتری) هنگام انجام کارهای پردازشی سنگین روی دستگاه مانند اجرای بازی های سنگین است. در نتیجه بهتر است هنگام انجام کارهای سنگین با لپ تاپ خود، باتری آن را خارج و دستگاه را به برق متصل کنید.

باور غلطی که از دستگاه های قدیمی با باتری های غیر لیتیومی وجود دارد، این است که اگر همزمان با قرار داشتن باتری در لپ تاپ، آن را به برق متصل کنید، باتری دستگاه خراب می‌شود. باید توجه داشته باشید که باتری های لیتیومی زمانی که شارژ آن‌ها پر می‌شود، برق به صورت مستقیم به سیستم می‌رسد و در نتیجه باتری هیچ آسیبی نمی بیند. همان طور که گفتیم تنها در صورت انجام کارهای سنگین و داغ شدن بیش از حد باتری، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

2- قبل از خاموش شدن لپ تاپ، آن را شارژ کنید

یکی از بهترین راه های افزایش عمر باتری لپ تاپ این است که قبل از تمام شدن شارژ باتری، آن را شارژ کنید. باز هم باور غلطی از گذشته وجود دارد که می گوید ابتدا باید باتری دستگاه به طور کامل تمام شود یا خیلی کم شود و بعد آن را شارژ کرد. باید بگوییم این باور نه تنها غلط است؛ بلکه به باتری لپ تاپ شما آسیب هم می زند و به آن شوک وارد می‌کند. بهتر است وقتی باتری 20 تا 30 درصد شارژ دارد، آن را شارژ کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است بعد از مدتی استفاده از لپ تاپ، دقت سنسور تشخیص میزان شارژ دستگاه کاهش پیدا کند و میزان شارژ واقعی باتری کمتر از میزانی باشد که سنسور نمایش می دهد.

3- از حالت Hibernate استفاده کنید

اغلب افراد برای زمانی که از لپ تاپ خود استفاده نمی کنند اما قصد خاموش کردن آن را هم ندارند، از حالت Sleep استفاده می کنند. بهتر است برای افزایش عمر باتری دستگاه خود، به جای حالت Sleep از حالت Hibernate یا خواب زمستانی استفاده کنید. در حالت Sleep مقدار کمی از شارژ باتری شما استفاده می شود تا وضعیت سیستم شما روی رم ذخیره شود و در صورت نیاز شما، تنها در چند ثانیه لپ تاپ برای استفاده آماده شود. اما در حالت Hibernate وضعیت سیستم روی هارد درایو ذخیره می‌شود و تقریبا شارژ باتری استفاده نمی شود. برای فعال کردن این قابلیت، مطلب ما در رسانه کلیک را مطالعه کنید.

4- سخت افزار لپ تاپ خود را ارتقا دهید

اگر لپ تاپ شما قدیمی است و هنوز از هارد دیسک مکانیکی استفاده می کند، می توانید یک درایو حالت جامد SSD را جایگزین آن کنید تا به بهبود عمر باتری کمک کنید. این رم قطعات متحرک ندارد و شارژ کمتری مصرف می کند. همچنین می توانید رم سیستم خود را ارتقا دهید تا سیستم باتری کمتری مصرف کند.

برای اینکه هر بار شارژ باتری لپ تاپ دیرتر تمام شود، می توانید نور نمایشگر خود را کمتر کنید و نرم افزارهای در حال اجرا روی سیستم خود را کم کنید. همچنین می توانید اتصالاتی مانند وای فای، بلوتوث و... که نیازی به آن ندارید را غیرفعال کنید.

ارسال نظر