آموزش رسم نمودار در ورد | چطور در ورد نمودار یا چارت بسازیم؟

رسم نمودار در ورد یک روش ساده و در عین حال عالی برای نمایش داده‌های عددی و روابط بین آن‌ها است که به هیچ مهارت خاصی احتیاج ندارد.  

آموزش رسم نمودار در ورد | چطور در ورد نمودار یا چارت بسازیم؟

رسم نمودار در ورد

نمایش داده‌ها در قالب گراف و نمودار، روشی عالی برای انتقال پیام بدون استفاده از کلمات است. از نمودار برای نمایش مجموعه‌ای از داده‌های عددی استفاده می‌شود. بدین ترتیب به شیوه ساده‌تری می‌توان حجم عظیمی از داده‌ها و روابط بین آن‌ها را درک کرد.

رسم نمودار در ورد کار بسیار آسانی است، به طوری که حتی افراد مبتدی به راحتی می‌توانند از نمودارها برای نمایش داده‌های خود استفاده کرده و بخش‌های مختلف آن را به دلخواه خود شخصی‌سازی کنند.

در ادامه به بررسی نحوه رسم نمودار یا چارت در ویراستار ورد می‌پردازیم، ولی پیش از آن بد نیست با قسمت‌های مختلف یک نمودار آشنا شویم.

بخش‌های مختلف یک نمودار

رسم نمودار در ورد

1- ناحیه نمودار

2- ناحیه رسم نمودار

3- مجموعه داده‌هایی که در نمودار رسم می‌شوند

4- محورهای افقی (دسته‌بندی) و عمودی (مقدار) که داده‌ها در امتداد آن‌ها رسم می‌شوند

5- علائم و اختصارات

6- عنوان نمودار و محور استفاده‌شده در نمودار

7- برچسب برای نمایش جزئیات یک نقطه داده در مجموعه داده

برخی از این عناصر به طور پیش‌فرض نشان داده می‌شوند و برخی دیگر را می‌توان در صورت لزوم اضافه کرد.

همچنین بخوانید: آموزش گام به گام جابجایی دلخواه تصاویر در ورد

نحوه رسم نمودار و چارت در ورد

مایکروسافت ورد به شما اجازه می‌دهد به سند خود چارت یا نمودار اضافه کنید. برای شروع، برنامه را باز کرده و در نوار بالا، روی تب Insert کلیک کنید.

سپس به گروه Illustration رفته و گزینه Chart را انتخاب کنید.

رسم نمودار در ورد

پس از باز شدن پنجره Insert Chart، نوع نمودار یا گراف موردنظر را مشخص کرده و سپس روی دکمه OK کلیک کنید.

با این کار، یک نسخه ساده از نمودار به همراه داده‌های نمونه به سند ورد شما اضافه می‌شود. همچنین یک چارت در پنجره مخصوص ورد باز می‌شود که شبیه به صفحه گسترده اکسل است.

در این صفحه می‌توانید سطر و ستون‌های متعدد را نسبت به داده‌های خود تغییر دهید. به بیان بهتر، اعداد و اطلاعات خود را در سطر و ستون‌های صفحه قرار دهید تا نمودار آن‌ها را نشان دهد.

ترفند: برای سهولت می‌توانید جدول را در اکسل ساخته و سپس مقادیر آن را جایگزین مقادیر پیش‌فرض در ورد کنید.

رسم نمودار در ورد

پس از اصلاح داده‌های موجود در سطرها، ستون‌ها و مقادیر پنجره صفحه گسترده، نمودار به طور خودکار به‌روزرسانی شده و داده‌های تغییریافته جدید را نمایش می‌دهد.

پس از پایان کار می‌توانید پنجره صفحه گسترده را ببندید. اگر باز هم نیاز به اصلاح نمودار بود، کافیست روی آن کلیک سمت راست کرده و گزینه Edit Option را انتخاب کنید. در واقع با کلیک سمت راست می‌توانید کل تنظیمات نمودار خود را تغییر داده و شخصی‌سازی کنید.

همچنین با کلیک روی دکمه مثبت (+) می‌توانید عناصر مختلف را به نمودار اضافه یا از آن حذف کنید. اگر نشانگر را روی هر گزینه قرار دهید، پیش‌نمایش آن‌ به شما نشان داده می‌شود.

رسم نمودار در ورد

با کلیک روی دکمه قلم‌مو نیز می‌توانید سبک یا رنگ نمودار را تغییر داده و به دلخواه خود درآورید. در ضمن، با کلیک روی Chart Title قادر به تغییر عنوان نمودار هستید.

رسم نمودار در ورد

اگر حین رسم نمودار در ورد با مشکلی مواجه شدید، حتما آن را با ما در میان بگذارید تا ساده‌ترین راه‌حل را به شما نشان دهیم.

ارسال نظر