رفع مشکل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ (بخش دوم)

رسانه کلیک - خوشبختانه اکثر اوقات رفع مشکلات مربوط به شارژ نشدن لپ‌تاپ بسیار ساده است و در این مطلب قصد داریم راه‌حل‌های آن را آموزش دهیم.

رفع مشکل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ (بخش دوم)

در قسمت اول این مطلب، 3 روش برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ را بررسی کردیم. در این مطلب 5 روش دیگر را برسی خواهیم کرد. نکته‌ای که قبل از بررسی این 5 روش دیگر برای بر طرف کردن مشکل شارژ نشدن باتری باید به خاطر داشته باشید این است که معمولاً مشکل شارژ نشدن باتری به دلیل وجود خرابی در کابل یا باتری لپ‌تاپ است و قبل از اینکه بخواهید به سراغ بر طرف کردن عیب به صورت نرم‌افزاری بروید، بهتر است از عدم وجود خرابی در این قسمت‌ها مطمئن شوید.

بررسی کابل و ورودی‌ها برای اطمینان از سالم بودن آن‌ها

اگرچه در روش‌هایی که در مطلب قبل بررسی کردیم، به بررسی کابل و پورت‌ها شاره کردیم اما چون اکثر ایرادهای مربوط به شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ به دلیل وجود مشکل در کابل است، بهتر است چند بار این قسمت‌ها را با دقت بررسی کنید.

همه قسمت‌های کابل شارژر را بررسی کنید. ممکن است آداپتور شارژر نیست دچار مشکل باشد. حتماً بررسی کنید که کاملاً سالم باشد و نسوخته باشد. در نهایت به پورت و ورودی شارژر به لپ‌تاپ توجه کنید. باید شارژر حتماً در این پورت فیکس شده باشد. شل بودن و عدم فیکس شدن کابل پورت شارژر روی لپ‌تاپ باعث می‌شود که لپ‌تاپ شارژ نشود.

برای جلوگیری از آسیب دیدن کابل حتماً سعی کنید در هنگام جابجایی آن را با دقت ببندید. مراقب باشید آداپتور شارژر شما نشکند و یا آسیب فیزیکی نبیند.

کاهش منابعی که ممکن است از شارژ لپ‌تاپ شما استفاده کنند

گاهی اوقات شارژ نشدن لپ‌تاپ شما هیچ ربطی به مشکلات سخت‌افزاری ندارد. برخی اوقات زمانی که شارژر شما به لپ‌تاپتان متصل است، چون مصرف برق لپ‌تاپ بسیار بالا است به دلیل اینکه اپلیکیشن‌های زیادی روی آن باز است و در حال اجرا کردن آن‌ها است، شارژر نمی‌تواند باتری را به سرعت شارژ کند.

مثلاً وقتی از پردازنده لپ‌تاپ بیش از حد استفاده کنید، پردازنده داغ می‌شود و فن لپ‌تاپ با سرعت بالایی شروع به کار کردن می‌کند در این حالت بخش زیادی از برق باتری صرف کار کردن فن لپ‌تاپ می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + Esc استفاده کنید.

شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ با فشار دادن این کلیدهای ترکیبی شما متوجه می‌شود که چه برنامه‌هایی در حال اجرا شدن روی لپ‌تاپ شما هستند و می‌توانید آن‌ها را ببندید. گاهی اوقات بهتر است لپ‌تاپ را خاموش کنید و اجازه دهید تا CPU خنک شود.

بررسی تنظیمات Power در ویندوز

ممکن است شارژ نشدن لپ‌تاپ شما به دلیل مشکلات نرم‌افزاری باشد. اگرچه تنظیمات Power معمولاً تأثیری روی شارژ نشدن باتری ندارند اما ممکن است شما روی ویندوز تنظیمات انجام داده باشید که دستگاه بعد از تمام شدن شارژ باتری تا یک حد مشخص، خاموش شود. برای بررسی این تنظیمات ابتدا وارد بخش Setting لپ‌تاپ شده و سپس گزینه System را انتخاب کنید. در صفحه باز شد گزینه Power & Sleep را انتخاب کنید و سپس در منوی سمت راست گزینه Additional Power Setting را انتخاب کنید. در این صفحه روی گزینه Change Plan Setting کلیک کنید.

علاوه رب این شما می‌توانید روی گزینه Change Advanced Power Setting کلیک کنید و سپس تنظیمات آن را بر اساس نیاز خود تغییر دهید. البته توصیه می‌کنیم که گزینه Restore default Setting for this Plan را انتخاب کنید. در این حالت تنظیمات Power به حالت قبل بر می‌گردد.

شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ برند Lenovo روی لپ‌تاپ‌های خود یک اپلیکیشن ارائه کرده است که در برخی از موارد باعث بروز مشکل در شارژ شدن لپ‌تاپ می‌شود. اگر لپ‌تاپ شما از برند Lenovo است ابتدا در منوی Start عبارت Lenovo Voltage را جستجو کنید. در لپ‌تاپ‌های قدیمی Lenovo به جای این عبارت باید گزینه Lenovo Setting را انتخاب کنید.

وقتی صفحه مورد نظر شما باز شد، روی گزینه Power در پنل Harward Setting کلیک کنید و سپس صفحه را به سمت پایین بکشید و به دنبال گزینه Charge Threshold بگردید.

اگر اسلایدر کنار گزینه Custom Battery charge Thershold فعال بود، شما می‌توانید میزان حداقل و حداکثری را که باتری می‌تواند شارژ شود را انتخاب کنید. مثلاً اگر برای حداقل عدد 50 درصد و برای حداکثر عدد 80 درصد را انتخاب کنید، وقتی شارژ باتری به زیر 50 درصد برسد باتری شارژ می‌شود و وقتی به 80 درصد رسید شارژ باتری متوقف می‌شود.

به روز رسانی و نصب مجدد درایورهای باتری

از آنجایی که باتری لپ‌تاپ یک سخت‌افزار جانبی محسوب می‌شود، سیستم‌عامل ویندوز از درایورهای خاص باتری برای مدیریت عملکرد باتری استفاده می‌کند. اگر هنوز نتوانسته‌اید با هیچ کدام از روش‌هایی که توضیح داده شد، مشکل شارژ نشدن باتری را برطرف کنید بهتر است درایور باتری لپ‌تاپ خود را مجدداً نصب کنید. برای انجام این کار یا کلیدهای ترکیبی Win + X را فشار دهید یا روی منوی start کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه Device Manager را انتخاب کنید. وارد بخش Batteries بشوید. در این صفحه دو گزینه وجود دارد. یکی Microsoft AC Adapter و دیگری Microsoft ACPI-Compliant Control Method Mattery

رو هر کدام از این‌ها کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه Update Driver را انتخاب کنید. اگر انتخاب با انتخاب این گزینه هیچ عملیاتی روی لپ‌تاپ شما انجام نشد، باید درایور خود را Uninstall کنید. برای این کار روی گزینه‌های نام‌برده شده کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه Uninstall Device را انتخاب کنید. با انجام این کار لپ‌تاپ شما از حالت کار کردن با باتری خارج می‌شود اما بعد از روشن شدن مجدد آن درایور باتری شما به روز رسانی شده است.

بعد از این که سیستم خود را Rebbot کردید اجازه دهید تا درایور باتری به روز رسانی شود. اگر به روز رسانی انجام نشد دوباره مراحل بالا را به ترتیب انجام دهید و بعد از خاموش کردن دستگاه، باتری را از دستگاه خارج کنید، شارژر را از لپ‌تاپ جدا کنید و مجدد آن‌ها را سر جای خود قرار دهید و لپ‌تاپ را روشن کنید.

استفاده از یک شارژر دیگر

اگر هیچ‌کدام از روش‌های بالا جواب نداد، بهتر است ک شارژر جدید برای لپ‌تاپ خود تهیه کنید. البته در این حالت شارژر اصلی برای لپ‌تاپتان خریداری کنید. چون بعضی از شارژرهای موجود در بازار تقلبی هستند و استفاده از آن‌ها باعث آسیب دیدن دستگاه شما خواهد شد.

ارسال نظر