آموزش رمز گذاشتن روی مودم و چگونگی تغییر آن

یکی از راه‌های اصلی حفظ امنیت مودم‌های خانگی و همراه رمز گذاشتن روی مودم است. در این مطلب قصد داریم تا آموزش ایجاد رمز روی مودم و تغییر آن را با شما به اشتراک بگذاریم. 

آموزش رمز گذاشتن روی مودم و چگونگی تغییر آن

استفاده از شبکه‌های وای‌فای به ما این امکان را می‌دهد تا بدون استفاده از کابل‌های بزرگ به اینترنت جهانی متصل شویم. اما استفاده از این شبکه‌ها معایب امنیتی خود را نیز دارند.

یکی از راه‌های اصلی حفظ امنیت وای‌فای استفاده از رمز روی آنها است. بدون وجود رمز عبور در حقیقت تمام افرادی که اطراف مودم شما قرار دارند می‌توانند بدون اجازه شما به وای‌فای متصل شده و در برخی موارد حتی شبکه اینترنت شما را مختل کرده یا دستگاه‌های متصل به وای‌فای را به بدافزارهای مختلف آلوده کنند.

برای جلوگیری از اتصال افراد غریبه و مزاحم به مودم راه‌های زیادی وجود دارد و ما امروز قصد داریم تا به یکی از مهم‌ترین آنها یعنی رمز گذاشتن روی مودم بپردازیم.

برای اینکار شما باید به تنظیمات مودم خود دسترسی داشته باشید تا بتوانید تغییرات لازم را اعمال کنید.

به یاد داشته باشید این آموزش روب تمام دستگاه‌ها قابل انجام بوده و تمام مودم‌های بازار از قوانین یکسان تبعیت می‌کنند و فقط طراحی بخش تنظیمات در آنها با یکدیگر متفاوت است.

مراحل رمز گذاشتن روی مودم

۱- برای اینکار ابتدا باید کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود را به مودم متصل کنید و مرورگر دستگاه را اجرا کنید.

حال برای ورود به بخش تنظیمات در قسمت جستجو 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 را تایپ کنید.

دلیل معرفی ۲ آدرس این است دسترسی به بخش تنظیمات برخی مودم‌ها از طریق آدرس اول و برخی دیگر بنا به صلاحدید شرکت تولید کننده مودم از طریق آدرس دوم امکان‌پذیر است. بنابراین شما باید هردو را امتحان کنید تا صفحه ورودی برای شما به نمایش گذاشته شود.

رمز گذاشتن روی مودم

۲- بعد از انجام مراحل قبل صفحه‌ای ورودی مودم برای شما به نمایش در می‌آید که از شما نام کاربری و رمز دستگاه را می‌خواهد. در این قسمت برای هردو عبارت "admin" را وارد کنید. البته با توجه به متفاوت بودن نام کاربری و رمز در مودم‌های مختلف شما می‌توانید با بررسی قسمت پشتی دستگاه از اطلاعات ورود به وای‌فای خود آگاهی پیدا کنید.

ورود به بخش تغییر پسورد مودم

۳- بعد از ورود به صفحه اصلی تنظیمات دستگاه برای رمز گذاشتن روی مودم یا تغییر آن به بخش (Wireless) یا (Wireless Security) بروید.

۴- در این بخش شما می‌توانید نام شبکه وای‌فای (SSID) خود را تغییر دهید. اما برای تغییر رمز به دنبال واژه‌ای با عنوان (Wifi Password) یا (Key) بگردید. قسمت جلویی این گزینه دارای یک جعبه متنی است و شما می‌توانید رمز دلخواه خود را در این قسمت تایپ کنید.

به یاد داشته باشید به منظور حفظ امنیت هرچه بهتر شبکه وای‌فای خود از یک پسوورد سخت شامل حروف بزرگ و کوچک انگلیسی و اعداد استفاده کنید تا برای افراد مزاحم قابل حدس زدن و نفوذ نباشد.

۵- بعد از ایجاد یک رمز سخت با رعایت نکات ذکر شده گزینه "Save" یا "Apply" را انتخاب کنید تا تنظیمات جدید روی مودم اعمال شوند.

بعد از تغییر رمز احتمالا دستگاه شما اتصال خود را به مودم از دست خواهد داد و شما لازم است برای اتصال مجدد به آن به بخش تنظیمات وای‌فای کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود بروید. حال شبکه خود را پیدا کرده و رمز جدید را وارد کنید تا بتوانید مجددا به مودم متصل شوید.

آیا تابحال اقدام به رمز گذاشتن روی مودم یا تغییر آن کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر