سامانه ثنا چیست؟ | آموزش استفاده از سامانه ثبت‌نام الکترونیک قوه قضاییه

در راستای پیشرفت خدمات دولت الکترونیک و اینترنتی شدن هرچه بیشتر امور، نهاد قوه قضاییه هم یکی دو سالی است که تصمیم گرفته بخشی از فرآیندهایش را الکترونیکی کند و سامانه ثنا مهم‌ترین ثمره این تصمیم است.

سامانه ثنا چیست؟ | آموزش استفاده از سامانه ثبت‌نام الکترونیک قوه قضاییه

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا که به آدرس sana.adliran.ir قابل دسترسی است، مخفف نام سامانه ثبت‌نام الکترونیک قوه قضاییه کشور است. این سامانه که بررسی و نظارت بر آن بر عهده مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است، امکاناتی چون ثبت‌نام آنلاین اشخاص حقیقی و حقوقی و دریافت شناسه حساب کاربری برای آنان، قابلیت تغییر و ویرایش اطلاعات و بررسی وضعیت احراز هویت آنلاین را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

سامانه ثنا

سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی چیست؟

یکی از مراحل اصلی پیشبرد روند پرونده‌های قضایی، ارسال ابلاغیه به فرد است که تا پیش از این به روش سنتی و پستی، یا ارسال مأمور به خانه فرد صورت می‌گرفت. اشکال این روش این بود که ممکن بود حریم شخصی فرد را به خطر انداخته و افرادی مانند دیگر ساکنان خانه یا همسایه‌های فرد را در جریان پرونده قضایی‌اش قرار بدهد. همچنین طبق آیین دادرسی مدنی، هیچ حکم یا قراردادی را بدون اینکه حضوری باشد یا به صورت دادنامه و رونوشت گواهی و به طرفین یا وکیل آن ابلاغ شود، نمی‌توان اجرا کرد. یعنی تنها در حالتی می‌توان یک حکم را به مرحله اجرا درآورد که یا خود فرد در فرآیند دعوا حضور داشته باشد، یا دادنامه دعوا به وکیل او ابلاغ شده باشد. بنابراین ارسال ابلاغیه به لحاظ حکمی و قانونی از اهمیت بالایی برخوردار است.

حالا از زمانی که سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی قوه قضاییه راه‌اندازی شده است، دیگر هیچ ابلاغیه‌ای به صورت فیزیکی و حضوری به خانه افراد فرستاده نمی‌شود، بلکه ابلاغیه در قالب فایل الکترونیکی پی‌دی‌اف (PDF) در سامانه قرار می‌گیرد و فرد از آنجا می‌تواند ابلاغیه‌اش را مشاهده کرده و پیگیری کند. با این حال پیش از استفاده از این سامانه، ثبت‌نام در سایت الزامی است.

با این حال هنگام استفاده از سامانه ثنا، مراقب کلاهبرداری‌های احتمالی هم باشید: عاملان کلاهبرداری با سوءاستفاده از نام سامانه ثنا دستگیر شدند

چطور در سامانه ثنا ثبت‌نام کنیم؟

تا پیش از این ثبت‌نام در سامانه ثنا به دو روش حضوری و نیز روش اینترنتی/حضوری امکان‌پذیر بود.

در روش حضوری شخص باید با در دست داشتن مدارک موردنیاز به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور مراجعه می‌کرد و در روش اینترنتی/حضوری هم تقریباً مشابه روش اول، ابتدا مراحل ثبت‌نام اولیه در خانه انجام می‌شد، اما نهایتاً فرد برای تأیید ثبت‌نام باید به دفتر خدمات قضایی و یا شعب مجتمع قضایی مراجعه می‌کرد.

با این حال از زمان شیوع ویروس کرونا و تأکید بر هرچه بیشتر غیرحضوری انجام شدن امور، قوه قضاییه از فرآیند احراز هویت سامانه ثنا با مشارکت یوآیدی و به صورت دیجیتالی رونمایی کرد. در این روش جدید ثبت‌نام فرد به صورت تمام‌اینترنتی صورت گرفته و دیگر نیازی به مراجعه به شعب جدید تأیید ثبت‌نام نیست.

سامانه ثنا

برای ثبت‌نام در خانه مراحل زیر را انجام بدهید:

  1. ابتدا به وب‌سایت این سامانه به آدرس sana.adliran.ir وارد شوید و روی گزینه صورتی رنگ، یعنی ثبت‌نام برخط (ثبت‌نام شخص حقیقی) کلیک کنید. چنانچه قرار است به نمایندگی از شرکتتان یا هر نهاد دیگری -یعنی به صورت حقوقی- ثبت‌نام کنید، از گزینه دوم یعنی ثبت‌نام شخص حقوقی استفاده کنید.
  2. اطلاعات و مشخصات فردی خود را شامل کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه به همراه کد امنیتی سایت وارد کرده و سپس روی گزینه ادامه کلیک کنید.
  3. در این مرحله در صورت صحیح وارد کردن اطلاعات موردنیاز، به صفحه پرداخت یوآیدی جهت احراز هویت منتقل می‌شوید. البته باید توجه داشته باشید که احراز هویت در سامانه ثنای قوه قضاییه رایگان نیست و مبلغ 9 هزار تومان به عنوان تعرفه برایش در نظر گرفته شده است.
  4. در صورت تأیید پرداخت مجدداً به صفحه احراز هویت منتقل می‌شوید. در اینجا هم دوباره اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. همچنین یوآیدی از شما می‌خواهد که با استفاده از دوربین سلفی یا دوربین وب‌کم لپ‌تاپ خود یک عکس جهت احراز هویت آنلاین بگیرید.
  5. در صورت درست انجام دادن تمام این مراحل، پیغام اتمام موفقیت‌آمیز مراحل احراز هویت برایتان نمایش داده می‌شود. پس از این مرحله، رمز شخصی سامانه ثنا به شماره تلفن همراهتان پیامک می‌شود.

بخوانید: ابلاغ قضایی جعلی، ترفند جدید کلاهبرداران سایبری + عکس

پس از انجام همه مراحل ثبت‌نام و ورود به سامانه ثنا، می‌توانید از امکانات این سامانه همچون ابلاغ الکترونیک آن استفاده کنید. سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضاییه به آدرس eblagh.adliran.ir قابل دسترس است.

ارسال نظر