آموزش شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد (Word)

به منظور شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد باید از عملیات بخش‌بندی استفاده کرد. با تقسیم سند ورد به بخش‌های مختلف به راحتی می‌توانید شماره صفحات هر بخش را با فرمت دلخواه تنظیم کنید.  

آموزش شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد (Word)

شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد

شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد نیاز به عملیات سکشن بندی دارد. سکشن بندی یا همان بخش‌بندی یکی از مهم‌ترین عملیات ورد به حساب می‌آید که عمدتا دانش آموزان و دانشجویان با آن سروکار دارند.

چطور می‌توان بخش‌های مختلف سند ورد را به طور مجزا و متفاوت شماره گذاری کرد؟ چطور شماره گذاری هر فصل را از ابتدا آغاز کنیم؟ چطور شماره گذاری را از بعد از صفحه اول انجام دهیم؟

سؤالات فوق و مشابه آن تنها یک جواب ساده دارند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: آموزش گام به گام تبدیل ورد به پاورپوینت روی وب و دسکتاپ

ایجاد سکشن یا همان بخش‌بندی باعث می‌شود که بخش‌های مجزا در یک سند ورد به وجود آید. این بخش‌ها می‌توانند دارای شماره گذاری منحصر به فرد، اندازه کاغذ متفاوت و سرصفحه و پاصفحه متمایز باشند.

برای شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد ابتدا باید سند را بخش‌بندی کنیم. پس به منظور ایجاد بخش جدید، نشانگر ماوس را در ابتدای متنی قرار می‌دهیم که می‌خواهیم بخش‌بندی از آنجا آغاز شود. سپس به تب Layout می‌رویم. از بخش Page Setup روی گزینه Break کلیک می‌کنیم.

از قسمت Section Break گزینه Next Page را انتخاب می‌کنیم. بدین ترتیب بخش جدید از ابتدای عنوان متن موردنظر آغاز می‌شود.

شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد

توجه داشته باشید که در قسمت Section Break چهار گزینه متفاوت وجود دارد.

  • Next Page: ایجاد بخش جدید در ابتدای صفحه بعدی
  • Continues: ایجاد بخش جدید در صفحه فعلی
  • Odd Page: ایجاد بخش جدید در ابتدای صفحات فرد
  • Even Page: ایجاد بخش جدید در ابتدای صفحات زوج

با انتخاب گزینه Next Page، عنوان «حملات در WSNها» به صفحه بعدی رفته و بخش جدید از ابتدای این عنوان آغاز می‌شود.

از تب View روی گزینه Draft کلیک کنید تا بخش‌بندی به طور واضح به شما نشان داده شود (بعد مجددا روی گزینه Print Layout کلیک کنید).

عملیات بخش‌بندی متن در اینجا به پایان می‌رسد. اما موضوع مهم‌تری در این میان مطرح می‌شود و آن شماره گذاری صفحات هر بخش از عدد 1 به بعد است.

همچنین بخوانید: آموزش گام به گام جابجایی دلخواه تصاویر در ورد

شماره گذاری دلخواه صفحات بخش جدید

برای شماره گذاری صفحات بخش جدید، نشانگر ماوس را در اولین صفحه از بخش جدید قرار دهید. حال به تب Insert رفته، گزینه Page Number را انتخاب کرده و روی گزینه Format Page Number کلیک کنید.

اگر می‌خواهید شماره صفحات بخش جدید ادامه بخش قبلی باشد، گزینه اول، یعنی Continue From Previous Section را انتخاب کنید. ولی اگر مایل هستید شماره صفحات بخش جدید از عدد 1 آغاز شود، گزینه Start at را انتخاب کرده و عدد 1 را در کادر وارد کنید.

شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد

بدین ترتیب، شماره صفحات بخش جدید از عدد 1 آغاز می‌شود.

با مراجعه به تب Insert، گزینه Page Number و انتخاب Format Page Number می‌توانید فرمت شماره صفحات را تغییر دهید، بدون اینکه تغییری در شماره صفحات بخش‌های دیگر به وجود آید.

این ویژگی به طور خاص برای سازمان‌دهی به پروژه‌های دانشجویی به کار می‌آید که چند صفحه اول آن‌ها باید با حروف الفبا نام‌گذاری شود.

شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد

با بخش بندی صفحات ورد کنترل بیشتری روی سند خواهید داشت و می‌توانید کادربندی، شماره صفحات، پاورقی‌ها و سرصفحه‌های هر بخش را به طور مجزا تنظیم کنید. اگر حین شماره گذاری از صفحه دلخواه در ورد با مشکلی مواجه شدید، حتما آن را با ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

ارسال نظر