چگونه بفهمیم گوشی ما شنود می شود؟ | آشنایی با علائم شنود در موبایل

جاسوسی و تحت کنترل قرار گرفتن توسط خرابکاران حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کند. شنود شدن هم یکی از کارهای جاسوسی است که طبق قانون جرم محسوب می‌شود. اما علائم شنود در موبایل چیست؟ از کجا بفهمیم صدای ما شنود می‌شود؟

چگونه بفهمیم گوشی ما شنود می شود؟ | آشنایی با علائم شنود در موبایل

آشنایی با علائم شنود در موبایل

حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران است. این مسئله به قدری مهم شده است که شرکت‌های بزرگ فناوری جزو وظایف خود می‌دانند تا امنیت حریم شخصی کاربران را افزایش دهند. با این اوصاف، شرایطی پیش می‌آید که امکان جاسوسی از کاربران ایجاد می‌شود.

شنود شدن و ضبط مکالمه‌ افراد یکی از روش‌های جاسوسی است که حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کند. شنود تلفن همراه در قانون جرم محسوب می‌شود و با نقض‌کنندگان حریم شخصی برخورد جدی می‌شود. البته در شرایطی خاص، قوه قضائیه و قاضی این امکان را به مأموران پلیس می‌دهند که با استراق سمع شرایط ردیابی خلافکاران را فراهم کنند.

در غیر اینصورت، طبق ماده ۵۲۸ قانون اساسی، استراق سمع و شنود مکالمات افراد جرم تلقی می‌شود. مجرمین از لحاظ کیفری به حبس یک تا سه سال محکوم می شوند و باید مبلغ ۸ میلیون تومان به عنوان خسارت پرداخت کنند.

نقض حریم خصوصی نقض حریم خصوصی و مشکلات کاربران

از کجا بفهمیم صدایمان شنود می شود؟

نشانه‌های مختلفی برای تشخیص شنود شدن تلفن همراه وجود دارد. یکی از علائم شنود در موبایل، شارژ باتری گوشی زودتر از حالت استاندارد خود تمام می‌شود. همچنین، زمانی که گوشی خود را به شارژر می‌زنید، مدت زیادی طول می‌کشد تا به طور کامل باتری گوشی شارژ شود. این موارد از نشانه‌های مهم ردیابی و شنود موبایل است.

علائمی مثل کاهش نامعقول عمر باتری، صدای نویز و پارازیت هنگام تماس، همیشه گرم بودن گوشی موبایل از دیگر نشانه‌هایی هستند که باید توجه ویژه‌ای به موبایل خود کنید. چون این موارد غیرعادی هستند و باید پیگیر مسئله جاسوسی از موبایل خود باشید.

جالب است بدانید، ممکن است در هنگام استفاده از گوشی خود به طور غیرارادی موبایل شما خاموش و روشن شود. این موضوع می‌تواند احتمال شنود و جاسوسی را افزایش دهد. برخی کاربران گزارش کرده‌اند که پیام‌های نامفهومی را دریافت می‌کنند یا میزان مصرف اینترنت موبایلشان بیش از حد افزایش پیدا می‌کند.

تمامی علائم شنود در موبایل که ذکر شد، نشانه‌ای مهم است که باید هرچه زودتر نسبت به امنیت حریم شخصی خود واکنش نشان دهید. به این دلیل که امکان جاسوسی یا هک شدن موبایل توسط هکرها یا خرابکاران از گوشی شما به وجود آمده است.

شنود تلفن همراه نشانه‌های شنود تلفن همراه

چگونه از جاسوسی موبایل جلوگیری کنیم؟

در کنار تأمین امنیت شرکت‌های فناوری برای حفظ حریم خصوصی، کاربران هم باید مواردی را رعایت کنند تا از جاسوسی و شنود جلوگیری کنند. اولین مورد مهم، دسترسی ندادن به میکروفون و دوربین به اپلیکیشن‌ها است. با این کار تا حد زیادی امکان جاسوسی کاهش پیدا می‌کند.

استفاده نکردن از گوشی‌های روت شده یکی دیگر از موارد مهم جلوگیری از جاسوسی است. این گوشی‌ها به دلیل اینکه قفل‌های امنیتی و نرم‌افزاری دستگاه باز شده است، مستعد دسترسی اطلاعات کاربر برای هکرها هستند.

به طوری که امنیت گوشی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و با نصب یک بد‌افزار، به محل مناسبی برای هک شدن گوشی توسط هکرها تبدیل می‌شود. بنابراین، از روت کردن موبایل خود پرهیز کنید.

بیشتر گوشی‌های موبایل دارای سیستم ردیابی ‌ویروس هستند. اما نصب یک آنتی‌ویروس مجزا نیز می‌تواند کمک بسزایی برای افزایش امنیت گوشی کند. نصب این اپلیکیشن برای کسانی که اطلاعات مهم سازمانی یا شرکت دارند، بسیار کاربردی خواهد بود.

ناگفته نماند، آنتی‌ویروس‌های رایگان هیچ کمکی برای تأمین امنیت موبایل نمی‌کند. توصیه می‌شود از برنامه‌های ضد ویروس پولی و معروف مثل Eset یا Kaspersky استفاده کنید.

لازم به ذکر است، اگر گوشی شما یکی از نشانه‌های جاسوسی را داشت، این موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهید. پلیس با استفاده از ابزار مخصوص ردیابی هکرها، به شما کمک می‌کند تا از سودجویی و کلاهبرداری اطلاعات شما جلوگیری شود.

علائم شنود موبایل مراقب اطلاعات شخصی خود باشید

کدهای دستوری برای مطلع شدن از ردیابی

گوشی‌های موبایل این امکان را دارند که با وارد کردن کدهای دستوری مشخص شده‌ای، از ردیابی و جاسوسی مطلع شوید. در پایین می‌توانید کدهای دستوری مختص به این موضوع را مشاهده کنید:

  • #۶۱*#:‌ این کد برای اطلاع از شنود و در اختیار داشتن تماس‌ها توسط دیگران است.
  • #۶۲*#: این کد برای اطلاع از دسترسی و مشاهده پیامک‌ها توسط دیگران است.
  • #۰۰۴*#: این کد برای اطلاع از کسب اطلاعاتی کامل از جاسوسی و دسترسی دیگران به گوشی موبایل کاربر است.

اگر با وارد کردن کدهای دستوری، متوجه شدید که گوشی موبایل شما توسط یک فرد دیگر کنترل می‌شود، کدهای دستوری پایین را برای قطع دسترسی خرابکاران وارد کنید:

  • #۶۱##
  • #۶۷##
  • #۰۰۴##

امیدواریم که حریم شخصی شما توسط کلاهبرداران و هکرها نقض نشود. مراقبت کردن از اطلاعات شخصی، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید همه کاربرها به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ارسال نظر