معرفی 7 راهکار برای افزایش امنیت گوشی آیفون

رسانه کلیک – در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد تا با انجام چند راهکار ساده، امنیت گوشی آیفون را بالا برده و از داده های خود محافظت کنید.

معرفی 7 راهکار برای افزایش امنیت گوشی آیفون

با اینکه کمپانی اپل از همان ابتدا حفاظت از اطلاعات کاربر را در راس امور قرار داده، اما جالب است بدانید که هنوز داده های زیادی از طریق گوشی آیفون رد و بدل می شوند. به همین خاطر خود افراد نیز باید به فکر روش هایی برای افزایش امنیت و به حداقل رساندن میزان نشر داده ها باشند. در ادامه شما را با 7 مورد از این راهکارها آشنا خواهیم کرد.

1. پرهیز از ارسال داده های حساس و مهم به اپل

حتما تا به حال توجه کرده اید که هنگام راه اندازی آیفون یا نصب بروزرسانی های جدید، دستگاه از شما می خواهد تا اجازه دسترسی به برخی اطلاعات را برای اپل صادر کنید. این کار باعث می شود تا شرکت باگ های موجود در هر نسخه را سریع تر شناسایی کند و نسبت به رفع آن ها اقدام نماید. با این حال بهتر است کاربر اطلاعات حساس و مهم را نزد خود نگه داشته و تحت هیچ شرایطی آن ها را به اشتراک نگذارد.

برای غیر فعال سازی ویژگی فوق به قسمت تنظیمات یا همان Settings گوشی رفته و به ترتیب گزینه های Privacy و Analytics & Improvements را بزنید. حال گزینه Share iPhone Analytics را انتخاب کنید تا اپل دیگر قادر به دستیابی به اطلاعات مهم شما نباشد.

با رفتن به Analytics Data می توانید لاگ هایی که گوشی شما تا کنون جمع آوری کرده را مشاهده کنید. با غیر فعال سازی گزینه Improve Siri & Dictation نیز می توانید جلوی ارسال مکالماتی که با دستیار صوتی سیری داشته اید را بگیرید. برای حفظ تحلیل های مربوط به حساب iCloud نیز باید سوییچ Share iCloud Analytics را خاموش کنید.

2. غیر فعال سازی تبلیغات شخصی سازی شده جهت افزایش امنیت گوشی آیفون

مانند اکثر پلتفرم ها و سرویس ها، تبلیغات شخصی روی iOS نیز به طور پیشفرض فعال هستند. به بیان بهتر، از اطلاعات مختلف شما نظیر سن و نوع دستگاه، برای نمایش تبلیغات مرتبط تر استفاده می شود. اگر می خواهید مانع کاربرد اطلاعات خود به وسیله پلتفرم اپل شوید، به قسمت Settings و بخش Privacy رفته و سپس گزینه Apple Advertising را انتخاب کنید.

این صفحه اطلاعاتی را درباره نحوه عملکرد تبلیغات اپل نشان می دهد. البته باید به این نکته اشاره کرده تبلیغات اپل بر خلاف سایر ads ها، فعالیت وب شما را مورد ردیابی قرار نمی دهد. به هر حال برای غیرفعال سازی تبلیغات تنها کافیست تا دکمه لغزنده Personalized Ads را به حالت خاموش منتقل کنید. بدین ترتیب، امنیت گوشی آیفون را تا حدی افزایش داده و مانع کاربرد اطلاعات حساس خود می شوید.

این کار تعداد تبلیغاتی که به شما نشان داده می شود را کاهش نخواهد داد، اما جنبه شخصی تبلیغات را از بین می برد.

3. کنترل به اشتراک گذاری موقعیت مکانی

امکان دسترسی به داده های مکانی برای بعضی از اپلیکیشن ها (مثل Google Maps) و برخی زمان های خاص (مثل نمایش تخفیف در فروشگاه های نزدیک)، الزامی است. با این حال، داده های مکانی جزو اطلاعات حساس و محرمانه به حساب می آیند و نباید آن ها را در اختیار هر برنامه ای قرار داد.

برای تغییر تنظیمات مربوط به داده های مکانی، به قسمت Settings و بخش Privacy رفته و گزینه Location Services را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید مشخص کنید که کدام برنامه ها مجاز به ردیابی اطلاعات مکانی شما هستند. همچنین بهتر است به بخش System Services و سپس Significant Location رفته و مانع ردیابی مکان هایی شوید که اخیرا آن ها را بازدید کرده اید.

4. بازرسی جوازهای مربوط به دوربین، میکروفون، و اپلیکیشن های دیگر

تا کنون تنها تنظیمات خاصی در صفحه Privacy را مورد بررسی قرار داده ایم، در حالی که گزینه های بیشتری در این صفحه وجود دارند که می توانند امنیت گوشی آیفون را به نوبه خود افزایش دهند. برای مثال، می توانید جوازهای متعدد برای اپلیکیشن های مختلف مثل میکروفون، دوربین یا بلوتوث را مشخص کنید.

با بررسی دقیق گزینه های موجود، اطمینان حاصل کنید که داده های شما با اپلیکیشن های غیرضروری به اشتراک گذاشته نمی شود. برای مثال، بازی ها احتیاجی به جواز مربوط به دسترسی به لیست مخاطبین ندارند، یا نیازی به کاربرد میکروفون توسط اپلیکشن های خرید نیست.

به طور خاص، آیتم Tracking را بازرسی کنید. این آیتم شامل یک دکمه لغزنده است که امکان درخواست ردیابی را در اختیار اپلیکشن های مختلف قرار می دهد.

از سیستم عامل iOS14 به بعد، مجوزهای Photos کنترل بیشتری را برای کاربر فراهم می آورد. با استفاده از این مجوزها می توانید امکان دسترسی به تمام تصاویر، هیچ یک از تصاویر یا تنها دسته منتخبی از تصاویر را به اپلیکیشن Photos بدهید. برای این کار، به بخش Photos رفته و اپلیکیشن مجاز را انتخاب کنید. در صورت انتخاب Selected Photos باید تصاویر خاص و مجاز را مشخص کنید.

خاموش کردن مجوزهای غیرضروری موجب توقف اپلیکیشن ها از کاربرد اطلاعاتی می شود که به آن ها نیازی ندارند. به خاطر بسپارید که مجوزها برای عملکرد موفق بسیاری از اپلیکیشن ها الزامی هستند. پس مراقب انتخاب های خود باشید.

5. غیر فعال کردن ردیابی سایت برای افزیش محرمانگی سافاری

برای کاهش میزان داده های قابل جمع آوری برای وب سایت ها، می توان از تنظیمات مختلف سافاری برای حفظ محرمانگی استفاده کرد. برای این کار، به اپلیکیشن Settings رفته و گزینه Safari را انتخاب کنید تا تنظیمات مختلف به شما نشان داده شود.

در این قسمت، یک گزینه بسیار مهم، یعنی Prevent Cross-Site Tracking وجود دارد که باید آن را فعال کنید. با این کار، سایت های مختلف نمی توانند به وسیله کوکی های جانبی دستگاه شما را ردیابی کنند. همچنین با ضربه روی گزینه Clear History and Website Data تمام داده های مربوط به مرورگر پاک می شوند.

گزینه های دیگری نیز وجود دارند که با غیر فعال کردن آن ها می توانید محرمانگی داده های مربوط به مرورگر را برای افرادی که از دستگاه شما استفاده می کنند، حفظ کنید. مثلا Close Tap باعث می شود تا تب های مرورگر پس از زمان خاصی، به طور خودکار بسته شوند.

6. مخفی سازی پیش نمایش ها هنگام قفل بودن دستگاه

یکی از مهم ترین کارها برای افزایش امنیت گوشی آیفون، مخفی کردن پیش نمایش ها در هنگام قفل بودن دستگاه است. نمایش نوتیفیکیشن ها روی صفحه قفل، برای کاربر بسیار مفید و خوشایند است، اما محرمانگی را به خطر می اندازد. قطعا شما مایل نیستید که هر فردی بتواند از محتویات مربوط به پیام های متنی، ایمیل ها و موارد مشابه باخبر شود.

برای مخفی سازی پیش نمایش ها، اپلیکیشن Settings را باز کرده و به قسمت Notifications بروید و گزینه Show Previews را انتخاب کنید. سه حالت برای پیش نمایش نوتیفیکشن وجود دارد؛ Always، When Unlocked و Never. گزینه When Unlocked بهترین انتخاب برای برقراری تعادل بین راحتی و امنیت به حساب می آید، چون تنها با نمایش چهره یا اثر انگشت خود می توانید نوتیفیکشن را مشاهده کنید.

در غیر این صورت، نوتیفیکشن هیچ گونه جزییات حساسی را روی صفحه نشان نمی دهد. برای مثال، پیام های متنی تنها با نام فرستنده و عبارت Text Message یا iMessage در زیر آن ظاهر می شود، و یا پیام های واتس اپ تنها دارای نام و عبارت Notification هستند.

7. غیرفعال سازی Live Photos برای افزایش امنیت گوشی آیفون

یکی از ویژگی های جالب آیفون، تصاویر زنده یا همان Live Photos است که یک تکه مختصر از ویدیو را قبل و بعد از گرفتن تصویر ضبط می کند. هرچند این ویژگی موجب زنده جلوه دادن لحظه می شود، اما ممکن است پیامدهای ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، شاید به طور تصادفی ویدیویی را در انتهای Live Photos ضبط کنید که از درجه محرمانگی بالایی نزد شما برخوردار باشد. در این صورت پس از به اشتراک گذاری این تصویر با سایرین، آن ها می توانند نسخه زنده از تصویر گرفته شده را تماشا کرده و از تمام محتویات ویدیو، از جمله محتوای محرمانه آن با خبر شوند.

فراموش نکنید که Live Photos علاوه بر ویدیو، صدا را هم ضبط می کند. پس اگر در هنگام عکس گرفتن، عبارت های ناخوشایندی از سوی دوستان یا افراد حاضر در صحنه گفته شود، افرادی که تصویر به اشتراک گذاشته شما را مشاهده می کنند، قطعا این عبارات ناخوشایند را خواهند شنید. این اتفاق اصلا جالب نیست و می تواند به یک دردسر باورنکرددنی تبدیل شود. پس هرگز چنین ریسکی را به جان نخرید!

برای غیر فعال کردن Live Photos، تنها کافی است روی آیکون Live در گوشه راست بالای اپلیکشن دوربین ضربه بزنید.

حفظ محرمانگی و امنیت گوشی آیفون

در این مقاله، راه های مهم برای افزایش امنیت و محرمانگی گوشی آیفون یا آیپد معرفی شده اند. با انجام این کارها، کنترل بیشتری روی داده های به اشتراک گذاری شده در اختیار کاربر قرار می گیرد. در ضمن می توانید از افشای اطلاعات و داده های شخصی روی دستگاه خود نیز جلوگیری کنید. محرمانگی تنها یک طرف معادله است، یادتان باشید که باید از دستگاه آیفون خود مراقبت کنید.

ارسال نظر