نحوه اندازه گیری سطح اکسیژن خون به وسیله اپل واچ

رسانه کلیک –  در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد تا سیستم مانیتورینگ Blood Oxygen را روی اپل واچ خود فعال کرده و بدین ترتیب از سطح اکسیژن خون باخبر شوید.

نحوه اندازه گیری سطح اکسیژن خون به وسیله اپل واچ

دارندگان اپل واچ سری 6 به بعد (دستگاه هایی که مجهز به سیستم عامل iOS 14 و بالاتر هستند) می توانند سطح اکسیژن خون را به کمک ساعت هوشمند خود اندازه گیری کنند. در ادامه نحوه فعال سازی این ویژگی و طرز استفاده از آن را به شما آموزش خواهیم داد.

فرایند اندازه گیری اکسیژن خون به کمک اسمارت واچ

پیش از هر چیز باید بگوییم که طبق ادعای شرکت اپل، سیستم مانیتورینگ Blood Oxygen به هیچ عنوان برای مقاصد پزشکی طراحی نشده است و تنها می توان از آن برای آگاهی از وضعیت جسمانی استفاده کرد. بر خلاف ویژگی EKG، این سیستم آزمایشات سفت و سخت FDA (سازمان غذا و دارو) را از سر نگذرانده است.

به همین خاطر یادآوری این نکته لازم است که اپ Blood Oxygen اپل واچ چندان دقیق نیست و نمی توان کاملا به آن اطمینان کرد. این ویژگی در مقایسه با سیستم نظارت بر اکسیژن خون معمولی، نتایج کامل و دقیقی را در اختیار افراد نمی گذارد. علت این امر آن است که اپل واچ سطح اکسیژن خون را در تماس با مچ دست اندازه می گیرد. سنسوری که در پشت قاب ساعت قرار گرفته دارای چهار چراغ ال ای دی و فوتودیود است و نور سبز، قرمز و مادون قرمز به رگ های خونی ارسال می کند. فوتودیدها سپس میزان نور بازگشتی و منعکس شده را اندازه گیری می کنند.

اپل موتور الگوریتم خاصی را برای این کار طراحی کرده که می تواند با جمع آوری داده ها و میزان این نور بازگشتی، سطح اکسیژن موجود در خون را اندازه بگیرید.

اپل واچ قادر است تا سطح اکسیژن خون بین 70 تا 100 درصد را اندازه بگیرد. به طور کلی بازه بین 95 تا 100 درصد کاملا نرمال به حساب می آید. اگر به طور پیوسته رقم زیر 90 درصد را مشاهده کردید، بهتر است برای اطمینان بیشتر از وضعیت سلامتی خود، به پزشک مراجعه کنید؛ چراکه تنها یک فرد متخصص می تواند به طور قطعی راجع به وضعیت جسمانی شما ابراز نظر کند.

فعال سازی سیستم مانیتورینگ سطح اکسیژن خون

اپلیکیشن Blood Oxygen تنها روی اپل واچ سری 6 و مدل های جدیدتر که دارای سیستم عامل watchOS و بالاتر هستند کار می کند. مدل گوشی آیفون نیز حتما باید 6s یا بالاتر (یعنی مجهز به سیستم عامل iOS 14 یا بالاتر) باشد تا بتوان این ویژگی را فعال کرد. البته باید خاطرنشان کنیم که این قابلیت روی اپل واچ های مجهز به Family Setup که برای افراد زیر 18 سال طراحی شده اند نیز قابل استفاده نیست.

قابلیت مذکور را باید حین فرایند راه اندازی اپل واچ به صورت دستی فعال کرد. به اپ Watch روی آیفون بروید. از تب My Watch گزینه Blood Oxygen را انتخاب کنید.

حال سوییچ Blood Oxygen Measurements را روشن کنید تا گزینه فعال شود.

این ویژگی به صورت خودکار در پس زمینه حالت Sleep فعال می شود. همچنین می توانید با مراجعه به بخش Allow Background، آن را در حالت In Theater نیز فعال کنید.

نحوه اندازه گیری سطح اکسیژن خون

پس از فعال سازی این قابلیت می توانید سطح اکسیژن خون را به راحتی به کمک اپل واچ اندازه گیری کنید. مهره کنار قاب را فشار دهید تا صفحه مربوط به برنامه ها ظاهر شود. حال اپ Blood Oxygen را انتخاب کنید.

روی گزینه Start ضربه بزنید تا فرایند اندازه گیری 15 ثانیه ای آغاز شود. بهتر است در طی این مدت مچ دست را روی میز یا یک سطح صاف قرار دهید. تایج به صورت خودکار در اپلیکیشن Health آیفون ذخیره خواهد شد.

نکات لازم برای دستیابی به نتایج دقیق

اندازه گیری میزان سطح اکسیژن خون باید در شرایط ویژه ای انجام شود تا نتیجه، شباهت بیشتری با واقعیت داشته باشد. با در نظر داشتن نکات زیر می توان این کار را بهتر و دقیق تر انجام داد و به نتایج بهتری رسید:

  • دقت کنید که بند ساعت نباید خیلی سفت یا شل بسته شود.
  • اپل واچ باید روی مچ قرار بگیرد نه روی استخوان.
  • هنگام شروع فرایند اندازه گیری، مچ دست را صاف نگه داشته و صورت خود را بالا بگیرید.
  • مچ دست باید در طی این 15 ثانیه روی میز یا روی سطح صاف قرار گیرد.
  • انگشتان خود را بی حرکت نگه داشته و از یکدیگر باز کنید.
  • سعی کنید در این 15 ثانیه تا حد امکان بی حرکت باقی بمانید. هیچگاه در ماشین و یا حین انجام فعالیت از این ویژگی استفاده نکنید.
  • در طول مدت اندازه گیری با اپل واچ کار نکنید و روی آن ضربه نزنید.

با رعایت نکات بالا می توان به نتایج دقیق تری رسید. البته موارد دیگری نیز هستند که روی فرایند اندازه گیری تاثیر می گذارند. داشتن خالکوبی تیره روی مچ، جای تزریق روی پوست، قرار گرفتن در هوای سرد، حرکت کردن، داشتن ضربان قلب بالای bpm 150 از جمله این موارد هستند.

نمایش اطلاعات مربوط به اکسیژن خون در آیفون

پس از فعال سازی سیستم مانیتورینگ اکسیژن خون، اطلاعات مربوطه در پس زمینه به نمایش در می آید. در واقع همین ویژگی است که اپل واچ را از دیگر دستگاه های اندازه گیری معمولی متمایز می کند.

برای مشاهده تمام داده های مربوطه، اپلیکیشن Health آیفون را باز کنید. روی گزینه Summary ضربه زده و سپس Show All Health Data را انتخاب کنید.

گزینه Blood Oxygen را لمس کنید.

حال جدول داده ها برای شما به نمایش در می آید که می توانید با استفاده از گزینه های موجود در بالای صفحه، آن ها را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه طبقه بندی کنید.

برای مشاهده تمامی داده ها، انگشت خود را روی صفحه پایین کشیده و سپس روی گزینه Show All Data ضربه بزنید.

روی یکی از گزینه های موجود در فهرست ضربه بزنید تا جزییات و اطلاعات بیشتری برای شما ظاهرشود. اگر می خواهید که به صورت پیوسته، سطح اکسیژن خون را به وسیله اپلیکیشن Health تحت نظر بگیرید، باید آن را به موارد دلخواه خود یا همان Favorites اضافه کنید.

ارسال نظر