نحوه مدیریت برنامه های استارت آپ در اوبونتو لینوکس

رسانه کلیک – در این مطلب به شما آموزش می دهیم تا برنامه های استارت آپ موجود در دسکتاپ اوبونتو لینوکس را مدیریت و کنترل کرده و جلوی اجرای خودکار آن ها را بگیرید.

نحوه مدیریت برنامه های استارت آپ در اوبونتو لینوکس

همانطور که می دانید هنگام ورود به دسکتاپ لینوکس، برنامه های بسیاری به صورت خودکار آغاز به کار می کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه برنامه های استارت آپ اوبونتو را کنترل و یا موارد دلخواه خود را به آن ها اضافه کنید.

ما این فرایند را از طریق Linux 20.04 LTS و دسکتاپ پیشفرض GNOME انجام داده ایم. مراحل تقریبا برای سایر توزیع های لینوکس که دارای دسکتاپ GNOME هستند یکسان است. اما هنگام کار با دسکتاپ های دیگر به ابزار پیکربندی متفاوتی نیاز خواهید داشت.

نحوه راه اندازی مدیریت استارت آپ روی GNOME

برای راه اندازی مدیریت استارت آپ، باید با زدن یک کلیک روی گزینه Show Applications فهرست اپلیکیشن ها را باز کنید. حال به دنبال ابزار Startup Application بگردید و سپس آن را راه اندازی کنید.

همچنین می توانید با استفاده از فشردن کلیدهای Alt+F2 وارد قسمت Run a Command شده و فرمان زیر را به اجرا درآورید:

gnome-session-properties

اگر ابزار Startup Tools به هر دلیل در منوی برنامه های شما ظاهر نشد، می توانید پنجره Terminal را باز کرده و برای راه اندازی آن از فرمان زیر استفاده کنید:

sudo apt install gnome-startup-applications

متوقف کردن اجرای خودکار برنامه ها در اوبونتو

هنگام باز شدن پنجره Startup Applications Preferences فهرست برنامه هایی را خواهید دید که پس از ورود به دسکتاپ به صورت خودکار آغاز به کار می کنند. هر برنامه دارای اسم و شرح اختیاری است.

برای توقف اجرای خودکار یک برنامه، کافی است تا تیک آن را از قسمت چک باکس بردارید. همچنین می توانید با انتخاب برنامه و زدن کلیک روی Remove، آن را از فهرست استارت آپ ها حذف کنید.

اگر از ماهیت برنامه خبر ندارید، می توانید نام آن را در وب جستجو کنید. به عنوان مثال، پس از تایپ عبارت im-launch در قسمت سرچ متوجه خواهید شد که این فرمانی است که متدهای ورودی مورد نیاز شما را راه اندازی می کند.

همچنین می توانید با انتخاب یک برنامه و کلیک روی گزینه Edit، فرمان کاملی که لحظه ورود اجرا می شود را مشاهده کنید.

افزودن برنامه های استارت آپ دلخواه در اوبونتو

برای اضافه کردن برنامه استارت آپ، باید از مسیر کامل آن باخبر باشید. این کار با استفاده ازwhich Command در پنجره ترمینال به راحتی انجام پذیر است.

به عنوان مثال برای اجرای فایر فاکس، باید ابتدا پنجره ترمینال را راه اندازی کرده و سپس فرمان زیر را به اجرا در آورید:

which firefox

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، فایل بین فایرفاکس در /usr/bin/firefox قرار دارد. این همان مسیری است که باید در پنجره Add Startup Program در قسمت Command نوشته شود.

روی گزینه Add در پنجره Startup Applications Preferences کلیک نموده و مسیر کامل برنامه ای را که می خواهید در قسمت Command به اجرا درآید وارد کنید.

برنامه ورد نظر باید دارای یک نام مناسب و یک شرح کوتاه (اختیاری) باشد. البته هر دوی این موارد تنها در پنجره Startup Applications Preferences به نمایش در خواهند آمد.

پس از پایان کار گزینه Add را بزنید. حال می توانید برنامه های استارت آپ خود را مشاهده کنید. مادامی که تیک چک باکس در کنار برنامه فعال باشد، دسکتاپ GNOME هنگام ورود به اوبونتو آن را به اجرا در می آورد.

شاید جالب باشد بدانید که برخی از اپلیکیشن های استارت آپ ذاتا دارای گزینه ای برای تغییر این حالت هستند. مثلا برای متوقف کردن اجرای خودکار دراپ باکس در لینوکس، کافی است از پنجره خود برنامه استفاده کنید. این کار در ویندوز و مک نیز به همین ترتیب انجام می شود.

با این حال، ابزار Startup Applications Preferences امکان مشاهده و کنترل برنامه هایی که به صورت خودکار روی دسکتاپ اجرا می شوند را به صورت یکجا فراهم می آورد.

ارسال نظر