نحوه مدیریت تنظیمات لوکیشن در گوشی آیفون

رسانه کلیک - در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد تا با مدیریت و تغییر تنظیمات لوکیشن در آیفون، حریم خصوصی دیجیتالی خود را بهبود بخشید.

نحوه مدیریت تنظیمات لوکیشن در گوشی آیفون

همانطور که می دانید، اپلیکیشن های بسیاری هستند که به موقعیت مکانی شما دسترسی دارند. اگر نگران حریم شخصی خود هستید بهتر است نگاهی به این برنامه ها انداخته و در صورت لازم، دسترسی آن ها به لوکیشن خود را لغو کنید. در این مطلب به شما آموزش می دهیم تا با انجام چند مرحله ساده، تنظیمات لوکیشن در آیفون را مدیریت کنید.

نحوه مشاهده تنظیمات لوکیشن

به قسمت تنظیمات یا همان Settings رفته و به ترتیب گزینه های Privacy و Location Services را انتخاب کنید. بدین ترتیب کلیه برنامه هایی که درخواست دسترسی به لوکیشن را دارند برای شما ظاهر خواهند شد.

در اینجا می توانید با غیر فعال سازی گزینه Location Services واقع در قسمت بالای صفحه، اجازه دسترسی به موقعیت را به یک باره برای همه اپلیکیشن ها متوقف کنید. البته برخی برنامه ها مانند Maps برای عملکرد درست و دقیق باید به لوکیشن شما دسترسی داشته باشند. بنابراین بهتر است تنظینمات را برای هر اپلیکیشن و به صورت جداگانه بررسی کنید.

اجازه دسترسی به لوکیشن به اپلیکیشن ها

پس از ضربه زدن روی اپلیکیشن، سه یا چهار گزینه برای دسترسی به موقعیت به نمایش در می آیند که می توانید از بین آن ها یکی را انتخاب کنید. بدیهی است که انتخاب این گزینه بسته به موارد استفاده هر اپلیکیشن متفاوت خواهد بود. ابن گزینه ها عبارتند از:

Never: اپلیکیشن هیچگاه به موقعیت مکانی شما دسترسی نخواهد داشت.

Ask Next Time: اپلیکیشن به محض استفاده تنها یک بار به لوکیشن دسترسی پیدا می کند.

While Using the App: مادامی که از اپلیکیشن استفاده می کنید، لوکیشن شما ردیابی می شود.

Always: حتی در صورت عدم استفاده از اپلیکیشن نیز موقعیت شما ردیابی می شود.

با غیر فعال سازی گزینه Precise Location نیز اپلیکیشن به صورت تقریبی به موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا خواهد کرد.

یافتن برنامه هایی که به لوکیشن شما دسترسی دارند

هنگامی که یک اپلیکیشن به موقعیت شما دسترسی دارد، یک کمان کوچک در بالای صفحه آیفون به نمایش در می آید. اگر این کمان توپر باشد بدان معناست که مکان شما در حال حاضر ردیابی می شود.

اگر کمان توخالی باشد بدان معناست که اپلیکیشن تنها در مواقع لازم به لوکیشن دسترسی پیدا می کند. این اتفاق زمانی می افتد که شما اجازه دسترسی را برای همیشه برای اپلیکیشن صادر کرده باشید.

با رفتن به تنظیمات سرویس لوکیشن گوشی خواهید دید که کمان های متفاوتی در مقابل هر اپلیکیشن وجود دارند. این کمان ها نشان می دهند اخیرا کدام برنامه به لوکیشن دسترسی داشته است:

کمان خاکستری رنگ: اپلیکیشن طی 24 ساعت گذشته به موقعیت شما دسترسی داشته است.

کمان بنفش توپر: اپلیکیشن در حال حاضر به موقعیت شما دسترسی دارد.

کمان بنفش توخالی: اپلیکیشن اجازه آن را دارد تا در هر زمان به لوکیشن دسترسی داشته باشد.

اگر توجه کرده باشید گوشی آیفون گاهی یک پیام اعلان برای شما فرستاده و می گوید که اپلیکیشن در حال دسترسی به موقعیت مکانی در بک گراند است. وقتی این اتفاق می افتد، شما می توانید اطلاعات لوکیشن جمع آوری شده توسط آن اپلیکیشن را مشاهده کنید و در صورت لازم، اجازه ردیابی را متوقف سازید.

سرویس های تنظیمات لوکیشن سیستم اپل

کمان سرویس لوکیشن در حال پیش فرض بالای نوار وضعیت ظاهر نمی شود. برای راه اندازی تنظیمات باید مانند تصویر زیر ابتدا به قسمت Settings رفته و پس از انتخاب Location Services روی گزینه System Services ضربه بزنید.

با این کار تمامی سرویس های مبتنی بر موقعیت مکانی به نمایش در می آیند و شما می توانید در صورت لزوم هر یک از آن ها را فعال یا غیر فعال کنید. توجه داشته باشید که تعدادی از این سرویس ها بسیار مفید بوده و می توانند در صورت گم شدن گوشی به کمک شما بیایند.

موارد دیگر برای بهبود حریم خصوصی

محدودسازی تنظیمات لوکیشن می تواند حریم خصوصی شما را تا حد زیادی افزایش دهد. بنابراین بد نیست هر از گاهی نگاهی به آن بیاندازید و ببینید که کدام اپلیکیشن ها بدون اجازه در حال ردیابی موقعیت شما هستند.

اما حفاظت از اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی تنها گزینه موجود برای افزایش حریم شخصی دیجیتال نیست. شاید بهتر باشد مجددا سری به برنامه های خود زده و ببینید کدام یک به میکروفون، دوربین، تصاویر و تنظیمات بلوتوث شما دسترسی دارند. این کار از طریق تنظیمات حریم خصوصی آیفون به راحتی امکان پذیر است.

ارسال نظر