نود جی اس بهتر است یا جنگو یا لاراول ؟

 در این مقاله به بررسی تفاوت ها و ویژگی های زبان ها و فریم ورک های جنگو ، لاراول و نود جی اس پرداختیم و گفتیم کدامیک میتواند بهتر باشد.

نود جی اس بهتر است یا جنگو یا لاراول ؟

در این عصر پویای علم و فناوری، آنلاین کردن یک کسب و کار به یکی از کارهایی تبدیل شده است که اگر آن را پشت گوش بیندازید، به شدت پشیمان خواهید شد. اینترنت بستر مهمی برای بازدید و آشنایی کاربران با محصول شماست و موجب می‌شود تا جامعه‌ی مخاطبان خود را گسترش دهید. اما این کار به یک وب سایت کاربرپسند و مناسب نیاز دارد.

برای توسعه وب سایت باید در انتخاب فناوری‌ها و زبان‌های برنامه نویسی مناسب دقت داشته باشید. برای مثال فریمورک‌ها، بسته‌های نرم افزاری هستند که توسعه برنامه‌های پیچیده وب را ساده کرده و دارای ویژگی‌هایی هستند که زمان توسعه را کاهش می‌دهد. هرچند که این فریمورک‌ها هم در بخش فرانت اند و هم در بخش بک اند وجود دارند، اما در این مقاله قصد داریم این فریمورک‌ها را به صورت تخصصی در بک اند بررسی کنیم. جنگو، لاراول و نود جی اس (Node.js) محبوب‌ترین فریمورک توسعه بک اند به شمار می‌آیند. بیایید ببینیم که برای توسعه پروژه بک اند خود، کدام انتخاب بهتری است: نود جی اس یا جنگو یا لاراول ؟در این مقاله به شما خواهیم گفت که برای یادگیری جنگو چرا باید آموزش پایتون را دنبال کرد و چرا نباید از آموزش لاراول و آموزش node js غافل شد.

معرفی کلی جنگو، لاراول و نود جی اس

برای اینکه بفهمید میان نود جی اس یا جنگو یا لاراول باید کدام را انتخاب کنید، بهتر است با این سه فناوری آشنا شوید. دقت کنید که لاراول و جنگو به عنوان فریمورک و نود جی اس به عنوان محیط زمان اجرا شناخته می‌شوند، اما همگی در توسعه بک اند بسیار مفید هستند:

  • لاراول: یک فریمورک PHP است که به صورت رایگان و متن باز دردسترس می‌باشد و به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا از الگوی MVC در برنامه نویسی خود استفاده کنند.
  • نود جی اس: این یک محیط زمان اجرای جاوا اسکریپت است که برای برنامه نویسی چندسکویی (Cross-Platform) استفاده می‌شود.
  • جنگو: یک چارچوب مبتنی بر پایتون است که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا از یک رویکرد سیستماتیک برای فرآیند توسعه بک اند استفاده کنند.

همانطور که متوجه شدید این سه با روش‌ها و ایدوئولوژی‌های مختلفی سعی دارند تا شما را به هدفتان یعنی پیاده سازی یک بستر بک اند مناسب برسانند. بررسی موردی نود جی اس یا لاراول یا جنگو می‌تواند موجب شود تا پاسخ مناسب خود را پیدا کنید.

جنگو

قبل از سال 2005، هیچ کسی تصور نمی‌کرد که بتوان یک چارچوب توسعه وب مبتنی بر پایتون داشته باشیم. اکنون جنگو قلب و روح بسیاری از توسعه دهندگان چه در داخل و چه در خارج از کشور است. اینستاگرام، موزیلا، بیت باکت و بسیاری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های محبوب دنیا از جنگو برای توسعه برنامه های کاربردی وب استفاده کرده‌اند. جنگو یک فریم ورک سبک است و دارای ویژگی‌های زیادی برای توسعه و استقرار در برنامه های وب است. از جمله:

  • یادگیری آن آسان است.
  • همکاری یکپارچه با پایگاه داده دارد.
  • توسط جامعه عظیمی از کاربر پشتیبانی می‌شود.
  • مقیاس پذیری بالایی دارد.
  • دارای مستندات دقیق و واضح است.

اما جنگو دارای معایبی نیز می‌باشد:

  • برای ساخت برنامه‌های کوچک مناسب نیست.
  • برای کار با آن حتما باید به ویژگی‌های خود زبان پایتون مسلط باشید و باید به سراغ آموزش پایتون بروید (لینک آموزش پایتون در ابتدای مقاله قرار گرفته است).

لاراول بهتر است یا نود جی اس

لاراول

لاراول سال‌ها پس از توسعه جنگو منتشر شد. برای استفاده از لاراول برای توسعه دهندگان مهم است که درباره اصول PHP اطلاعات داشته باشند. اگر می‌خواهید که یک وب سایت را از صفر پیاده سازی کنید، لاراول بهترین انتخاب است و باید به سراغ آموزش لاراول بروید. لاراول دارای ویژگی‌های قدرتمندی است که فرآیند توسعه را آسان می‌کند و از این رو زمان توسعه را کاهش می‌دهد. در ساخت اغلب برنامه‌هایی که به عنوان سیستم مدیریت محتوا (cms) مورد استفاده قرار می‌گیرند از لاراول استفاده شده است. برخی مزایای لاراول عبارتند از:

  • یک فریمورک عالی برای PHP کاران است.
  • بر اساس MVC است بنابراین نیاز به نوشتن کدهای HTML را از بین می‌برد.
  • امکان برنامه نویسی یکپارچه سازی را فراهم می‌کند.
  • دارای سیستم احراز هویت داخلی است و ادغام آن با سیستم ایمیل آسان است.
  • تست برنامه‌های نوشته شده با لاراول آسان است.

و برخی معایب لاراول عبارتند از:

  • ابزارهای داخلی ندارد و برای توسعه وب‌سایت سفارشی به ادغام شخص ثالث نیاز دارد.
  • بسیار کند است و توسعه دهندگان باید قبل از کار بر روی لاراول در PHP مهارت داشته باشند.

نود جی اس (Node.Js)

در بخش‌های قبل گفتیم که نود جی اس تنها یک فریمورک نیست، بلکه یک محیط زمان اجرا نیز می‌باشد. نود جی اس بر اساس جاوا اسکریپت ساخته شده و به همین دلیل تمام ویژگی‌های این زبان با نود جی اس قابل استفاده است. نود جی اس متن باز است، چند رشته ای نیست و برای مبتدیان در نظر گرفته نشده است. کل سرور مبتنی بر رویداد و فراخوانی است: مقادیر متغیرها با هر بار که فراخوانی می‌شوند بازمی‌گردند و از توقف یا به خواب رفتن سیستم جلوگیری می‌کنند. برخی از مزایای نود جی عبارتند از:

  • توسعه برنامه های کاربردی وب بین پلتفرمی را آسان می‌کند.
  • عملکرد یک برنامه توسعه یافته با استفاده از نود جی بهینه تر از سایرین است.
  • دارای یک سیستم مدیریت بسته برای نصب پکیج‌های کاربردی است (npm)
  • نود جی اس پشتیبانی گسترده‌ای را در قالب کتابخانه‌ها ارائه کرده است.
  • در ساخت API بهترین و بهینه‌ترین عملکرد را دارد.
  • امکان رسیدگی سریع و آسان به درخواست‌های همزمان کاربران را فراهم می‌کند.

قبل از رفتن به سراغ آموزش نود جی اس بهتر است برخی معایب آن را نیز بشناسید:

  • این واقعیت که نود جی اس شامل برنامه‌نویسی ناهمزمان است باعث می‌شود که درک آن برای همه توسعه‌دهندگان آسان نباشد و کار با آن ممکن است دشوار باشد.
  • سیستم فراخوانی تودرتو منجر به گیج شدن بسیاری از برنامه نویسان می‌شود.

"نود جی اس بهتر است یا جنگو یا لاراول"

مقایسه تخصصی جنگو ، نود جی اس و لاراول

در این بخش نود جی اس، جنگو و لاراول را در ویژگی‌هایی که در نظر برنامه نویسان بسیار مهم هستند با هم مقایسه می‌کنیم:

  • مقیاس‌پذیری و عملکرد: میان انتخاب نود جی اس یا لاراول از نظر عملکرد، نود جی اس در رتبه‌های بالایی قرار دارد، جنگو با داشتن مجموعه‌ای از ویژگی‌های لاراول که می‌تواند وب‌سایت شما را یک قدم جلوتر از بازار نگه دارد، راه خود را در مقیاس‌پذیری دارد.
  • معماری: جنگو دارای معماری MVT است اما لاراول از الگوی MVC پیروی می‌کند. از سوی دیگر، نود جی اس رویداد محور است.
  • امنیت: در مقایسه جنگو یا لاراول در امنیت، جنگو بهترین گزینه است. در حقیقت برخلاف این که نود جی اس در بحث امنیت بسیار مشهور است، اما نقایصی داشته و برای ساخت برنامه‌های فوق سری بهتر است مورد توجه قرار نگیرد.
  • قابلیت سفارشی‌سازی: به دلیل پشتیبانی از جاوا اسکریپت، نود جی اس دارای بیشترین گزینه‌های سفارشی ‌سازی است. در حالی که جنگو در صورت نیاز به سفارشی‌ سازی، پیچیدگی‌های بسیار بیشتری را می‌طلبد. از طرفی لاراول به ابزارهای شخص ثالث برای افزودن امکانات و شخصی سازی وب سایت نیاز دارد.
  • جامعه: در گیتهاب، لاراول دارای 66.6 هزار ستاره و 6522 کامیت، جنگو دارای بیش از 59.8 هزار ستاره و 30034 کامیت و نود جی اس دارای از 81.9 هزار ستاره و 34580 کامیت است. پس هرسه جامعه قدرتمندی دارند.
  • منحنی یادگیری: یادگیری جنگو از همه راحت‌تر است. با این حال، لاراول دارای تعدادی ابزار از جمله Laracasts و اسناد گسترده است. و اگر با جاوا اسکریپت آشنا باشید هیچ مشکلی در یادگیری نود جی اس نخواهید داشت، هرچند همانطور که گفتیم به دلیل برنامه‌نویسی ناهمزمان، کدنویسی نود جی اس گاهی اوقات دشوار است.

در انتخاب اینکه کدام یک بهتر است، به نیازهای خاص شما بستگی دارد. دیدید که نود جی اس، لاراول و جنگو همگی دارای جامعه توسعه دهندگان فعال و رو به رشد هستند و تنها نخواهید ماند. به یاد داشته باشید، ممکن است یکی بهتر از دیگری باشد، اما باید تصمیم بگیرید که کدامیک نیازهای شما را به بهترین شکل برطرف می‌کند.

جمع بندی

مقایسه ما درمورد اینکه نود جی اس یا جنگو یا لاراول را انتخاب کنید در اینجا به پایان می‌رسد. اگر بخواهیم صادق باشیم، یک چارچوب و فریمورک واحد وجود ندارد که بتوان برای ساخت هر برنامه وبی از آن استفاده کرد. اما در این مقاله تلاش کردیم هر سه این موارد را معرفی کرده و در چندین عامل از جمله جامعه، مقیاس پذیری و عملکرد، امنیت و... مقایسه کنیم. وقتی نوبت به انتخاب بهترین فریمورک مناسب بک اند می‌رسد، همه اینها به نیازهای تکنولوژیکی مشتریان و کاربران شما خلاصه می‌شود.

در همین راستا بسیار مهم است که چه مسیری را برای یادگیری برنامه نویسی انتخاب می‌کنید. برای یافتن مسیر مناسب و شروع کار می‌توانید از دوره آموزش برنامه نویسی استفاده کنید. همانطور که در متن اشاره کردیم برای یادگیری لاراول نیز می‌توانید از آموزش لاراول، برای یادگیری پایتون و جنگو نیز می‌توانید از آموزش پایتون و برای یادگیری نود جی اس می‌توانید از آموزش node.js کمک بگیرید.

ارسال نظر